Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Metamorfosis di Kelas IV SD Negeri 1 Tualang Cut

Authors

  • Fatmawati Fatmawati SD Negeri 1 Tualang Cut
  • Ester Julinda Simarmata Universitas Katolik Santo Thomas

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i2.654

Keywords:

Learning Outcomes, Metamorphosis, Problem Based Learning Model

Abstract

The results of this research indicate an increase in student learning outcomes in metamorphosis material in class IV SDN 1 Tualang Cut. This is proven by the results of research conducted in the first cycle posttest, 14 students (56%) received a complete score, while 12 people (45%) received an incomplete score, with an average learning result of 69.46. In the second cycle posttest, students' complete learning results increased to 24 people (92%) and 2 students (8%) did not complete it, with an average learning result of 90.11. Furthermore, from observing teachers' activities in implementing learning in cycle I, an average of 76.36% was obtained and in cycle II the results of teacher observations increased to 94.54%. Furthermore, from the results of observations of student activities in cycle I, an average of 69.09 was obtained and in cycle II the results of student observations increased to 94.54. The increase in learning outcomes occurred after improvements in actions in cycle II. The action was stopped in cycle II because it had reached the success criteria. Thus, the conclusion was obtained that by implementing the problem based learning model there was an increase in the learning outcomes of metamorphosis material for class IV students at SDN 1 Tualang Cut.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anzelina , D. (2018). Penerapan Metode Utama (Ular Tangga) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas IV SD Negeri No. 101731.hal.2

Aqib, Z. d. (2016). Penelitian Tindakan Kelas Untuk Guru SD, SLB, Dan TK. Bandung: Yrama Widya.

Arikunto, S. d. (2017). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT.BumiAksara.

Arikunto, S. d. (2017). Penelitian Tindakan Kelas . Jakarta: TP.BumiAksara.

Aulia, d. (2018). upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Edmodo Di Kelas XI Penjurusan MIPA SMA Negeri 1 Demak Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA.

Aulia, d. (2018). Upaya Meningkatkan Kemandirian Siswa Dengan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Edmodo Di Kelas XI Penjurusan MIPA SMA Negeri 1 Demak . Inovasi Pendidikan IPA.

Djamarah, B. (2018). Psikologi Belajar. Jakarta: PT. Asdi Mahasatya.

Fathurrohman. (2015). Model-model Pembelajaran Inovatif. Jakarta.

Jihad , A. A. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Prenada Media Group.

Kurniawan , d. (2019). Optimal Model Problem Based Learning Berbantuan Multimedia Untuk Meningkatkan Kterampilan Kerjatim Di Sekolah Dasar SDN 64/I Muara Bulian. Vol 3 Nomor 2.

Miftahul, d. (2017). Model-model Pembelajaran Dan Pembelajaran . Jakarta.

Ngalimun. (2017). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta.

Pruwanto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Pulungan , I. I. (2018). Ensiklopedia Pendidikan . Medan: Media Persada.

Rahmadhan , d. (2018). Penerapan Model PBL Berbantuan Multimedia Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Daur Air Dan Peristiwa Alam Kelas V SDN Cibodas I. Vol. 1 No.1.

Rahmat. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Kelas XI IPS SMA Mutiara 2 Bandung Tahun Pembelajaran 2016/2017.

Sadiah, d. (2019). Model Problem Based Learning Berbasis Stategi Mathematical Habist Of Mind Berbantuan Multimedia Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP.

Shoimin. (2016). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum . Yogyakarta.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Sipayung. (2018). Pengaruh Pola Asih Orang Tua dan Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Kelas VI di SD Negeri Muala Bolak 4 Kec. Sosorgadong . Vol. VI.

Slameto. (2017). Belajar &Faktor-faktor yang Mempengaruhi . Jakarta: PT. Rineka.

Sudjana, N. (2016). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif. Jakarta: Prenada Media Group.

Downloads

Published

2024-02-02

How to Cite

Fatmawati Fatmawati, & Ester Julinda Simarmata. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Metamorfosis di Kelas IV SD Negeri 1 Tualang Cut. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(2), 129–138. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i2.654

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.