Implementasi Program Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Literasi dan Numerasi Siswa di SMK

Authors

  • Khansa Hafidza Universitas Sebelas Maret
  • Kundharu Saddhono Universitas Sebelas Maret
  • Ani Rakhmawati Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.888

Keywords:

Teaching campus, literacy, numeracy

Abstract

This research aims to implement the Class 7 teaching campus program in improving student literacy and numeracy at Bhakti Karya Simo Vocational School. The method used is a qualitative descriptive method with an interpretive paradigm because the researcher is directly involved in the interaction. Data collection techniques through observation, interviews and case studies. The objects of this research are schools, students and students' learning activities during campus teaching assignments. This research was carried out for almost four months, starting from February 26 to June 2 2024. The results of this research are that the campus teaching program carries out various work programs that can improve students' literacy and numeracy skills, such as literacy habits, library viewing, literacy corners, magazines wall, work language week, literacy and numeracy festival, numeracy snakes and ladders, numeracy crossword puzzle, mathematics quiz, technology adaptation training to natural disaster mitigation adaptation. In its implementation, there are various obstacles and challenges faced by students, but they can be resolved by finding the best solution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aan Widiyono, Saidatul Irfana, K. F. (2021). Implementasi Merdeka Belajar melalui Kampus Mengajar Perintis di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 16(2), 102–107.

Adellia, R., & Himawati, I. P. (2021). Aktualisasi Peran Mahasiswa Melalui Kegiatan Kampus Mengajar di SD Muhammadiyah Lahat. SNPKM: Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 3, 142–150.

Anugrah, T. M. F. (2021). Implementasi Pelaksanaan Program Kampus Mengajar Angkatan 1 Terdampak Pandemi Covid-19. Akselerasi: Jurnal Ilmiah Nasional, 3(3), 38–47.

Anwar, R. N. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan 1 Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 9(1), 210–220.

Creswell J. W. (2014). Research Design. Qualitative, Quantitative, And Mixed Methods Approaches (4th Ed.).

Danim, S. (2010). Pengantar Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Riset, dan Teknologi Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2024). Buku Panduan Kampus Mengajar Angkatan 7 Tahun 2024.

Hamzah, R. A. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan 1 Program Merdeka Belajar Kemdikbud di Sekolah Dasar. Jurnal Dedikasi, 1(2), 1.

Han, W., Susanto, D., Dewayani, S., Pandora, P., Hanifah, N., Miftahussururi, Nento, M. N., & Akbari, Q. S. (2017). Materi Pendukung Literasi Numerasi. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Hasanah, U., & Silitonga, M. (2020). Implementasi gerakan literasi sekolah di sekolah dasar.

Istichomaharani, I.., & Habibah, S. S. (2016). Mewujudkan Peran Mahasiswa Sebagai Agent Of Change, Social Control dan Iron Stock. Prosiding Seminar Nasional Call For Paper Ke-2.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2021). Buku Pegangan Mahasiswa Kampus Mengajar Angkatan 1 Tahun 2021.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2024). https://kampusmerdeka.kemdikbud.go.id/program/mengajar diakses pada 2 Juni 2024.

Krisdiah, H. Y., Mustofa, C. H., & Winarti, A. (2022). Implementasi Pelaksanaan Program Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Kompetensi SDN 6 JIMBUNG. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 36-44.

Kurniawan, Syamsul. (2017). Pendidikan Karakter Konsepsi dan Implementasi secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Rosita, D. A., & Damayanti, R. (2021). Pelaksanaan Program Kampus Mengajar Perintis Pada Sekolah Dasar Terdampak Pandemi Covid-19. Prima Magistra:Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 42–49.

Safaringga, V., Lestari, W. D., & Aeni, A. N. (2022). Implementasi program kampus mengajar untuk meningkatkan motivasi belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 3514-3525.

Setiawan, Fajar, Sukamto. (2021). “Implementasi Kampus Mengajar Perintis (KMP) Sebagai Cikal Bakal Penggerak Pembelajaran Literasi dan Numerasi di Sekolah Dasar.” Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar10(2).

Utami, E. L., Mulyadiprana, A., & Saputra, E. R. (2023). Peran Program Kampus Mengajar Angkatan 5 dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(02), 302-312.

Widiyono, A., Irfana, S., & Firdausia, K. (2021). Implementasi Merdeka Belajar Melalui Kampus Mengajar Perintis di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik : Jurnal Pendidikan Ke-Sd-An, 16(2), 102–107.

Published

2024-06-05

How to Cite

Khansa Hafidza, Kundharu Saddhono, & Ani Rakhmawati. (2024). Implementasi Program Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Literasi dan Numerasi Siswa di SMK. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 141–159. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.888

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)