Kompetensi Profesionalisme Guru Dalam Kedisiplinan Mengajar di SMP Negeri 35 Medan

Authors

  • Esra Natasya Sitepu Universitas Negeri Medan
  • Ivana Theo Philia Universitas Negeri Medan
  • Firdayanti Firdayanti Universitas Negeri Medan
  • Jekson Saragih Universitas Negeri Medan
  • Laras Sati Sintania Universitas Negeri Medan
  • Ture Ayu Situmeang Universitas Negeri Medan
  • Jamaludin Jamaludin Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.892

Keywords:

Teachers, Teacher Competence, Professionalism

Abstract

This research discusses teacher professionalism competencies in teaching discipline. Teacher professional competence consists of four aspects: pedagogical, personality, professional and social. Professional teachers have the ability to manage learning, have positive personality strengths, have the ability to master learning material, and have the ability to communicate with students and the community. Teacher discipline includes the level of awareness and willingness of teachers to respect, submit and obey decisions, orders and regulations that apply in the school/madrasah environment. This research was conducted at SMP Negeri 35 Medan. In this research the author used descriptive qualitative methods. The descriptive qualitative research method is a research approach that aims to understand and describe phenomena or events in detail and in depth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abadi, T. W. (2016). Aksiologi: Antara Etika, Moral, dan Estetika. KANAL (JURNAL ILMU KOMUNIKASI).

D., M. (2019). Beberapa Pandangan Tentang Guru Sebagai Pendidik. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan Islam, 19.

Damanik, D. (2023). Meningkatkan Keddisiplinan Guru Mata Pelajaran pada Proses Mengajar Melalui Program Pembinaan Kedisiplinan oleh Kepala Sekolah di SMAN 1 Pseksu Kabupaten Lahat. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen dan Supervisi Pendidikan, 3.

Hani Risdiany, Y. T. (2021). Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Mewujudkan Kualitas Pendidikan di Indonesia. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3.

Indah Hari Utami, A. H. (2019). Kompetensi Profesional Guru dalam Penerapan Pembelajaran Tematik di SD Negeri Maguwoharjo 1 Yogyakarta. PIONIR: JURNAL PENDIDIKAN, 8.

Karina Cahyani, D. A. (2021). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membentuk Karakter Peserta Didik agar Menciptakan Siswa yang Berkualitas. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9.

Kirana, D. D. (n.d.). Pentingnya Penguasaan Empat Kompetensi Guru dalam Menunjang Ketercapaian Tujuan Pendidikan Sekolah Dasar.

Mersi Heumasse, D. (2022). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Siswa Berbasis Nilai Keadilan Sosial di Kelas IV SD Kristen Tiouw. Pedagogika: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan, 10.

Misna Juwita, D. Y. (2020). Pengaruh Sertifikasi terhadap Kedisiplinan Mengajar Guru di Sekolah Dasar Negeri 008 Tembilahan Hulu. Azatijah: Jurnal Pendidikan, 1.

Sopian, A. (n.d.). Tugas, Peran, dan Fungsi Guru.

Sutiono. (2021). Profesionalisme Guru. Tahdzib Al Akhlak: Jurnal Pendidikan Islam, 4.

Published

2024-06-06

How to Cite

Esra Natasya Sitepu, Ivana Theo Philia, Firdayanti Firdayanti, Jekson Saragih, Laras Sati Sintania, Ture Ayu Situmeang, & Jamaludin Jamaludin. (2024). Kompetensi Profesionalisme Guru Dalam Kedisiplinan Mengajar di SMP Negeri 35 Medan. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 170–182. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.892

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)