Analisis Faktor - Faktor Sikap Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun di PAUD Khairin Kids T.A 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1218Keywords:
Early childhood, The independenceAbstract
If independence is the ability to think, feel, and do something on an impulse yourself based on the obligation in kehidupuan sehari-hari without relieved by someone else.The independence of a child may be improved through improving confidence children. Learning environment, usage method of pembiasaan, motivation, active participation of a child, and cooperation.This study attempts to analyze the independence of children aged faktor-faktor 4-5 years in early childhood khairin kids t.a 2023 / 2024.The research is descriptive qualitative research.The population research is students paud khairin kids of 12 students.Data collection techniques with sheets of observation and documentation. Based on the research kids are to respond to the independence with bai kapa delivered by teachers. As he walks into class unaccompanied parents, and putting a bekalnya without the aid of his teacher, wearing shoes and socks own, can go to the bathroom without the aid of teachers, smoothing stationery and understand and will of its own goods.
Downloads
References
Alfaun, S. (2018). Upaya Peningkatan Kemandirian Anak Usia Dini di Raudhatul Athfal (RA) Darussalam Bukuan Palaran Samarinda. IAIN Samarinda.
Anies, D. dan. (2017). Kompendium PAUD. Prenadamedia Group.
Aprilianarsih, P., & Mil, S. (2023). Kemandirian Anak Dengan Orang Tua Yang Menerapkan Pola Asuh Permisif. Jurnal Ilmiah Potensia, 8(2), 233–242.
As-Suyuthi, J. (2019). Tafsir Jalalain Jilid 2 (Terj. Bahrun Abu Bakar). Sinar Baru Algensindo.
Asnur, W. S. (2022). Peranan Orang Tua Dalam Menumbuhkan Kemandirian Anak Usia Dini. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 3(April), 49–58.
Chairilsyah, D. (2019). Analisis Kemandirian Anak Usia Dini. Paud Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 1–9.
Damayanti, A., Pusari, R. W., & Kusumaningtyas, N. (2019). Melatih Kemandirian Anak usia Dini Melalui Aktivitas Sehari-Hari. Seminar Nasional PAUD 2019, 146.
Erzad, A. M. (2018). Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak Sejak Dini Di Lingkungan Keluarga. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(2), 414.
Fadillah, M. (2017). Buku Ajar Bermain dan Permainan Anak Usia Dini. Prenadamedia Group.
Ghafar, M. A., & Mu’thi, A. (2018). Tafsir Ibnu Katsir. Pustaka Imam asy-Syafi’i.
Kementerian Agama Republik Indonesia. (2018). Alquran dan Terjemahan. Bintang Indonesia.
Khadijah. (2016). Pendidikan Prasekolah. Perdana Publishing.
Khaironi, M. (2018). Perkembangan Anak Usia Dini. Jurnal Golden Age Hamzanwadi University, 1(1), 92–105.
Kurnia, G. dan R. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jakad Publishing.
Mahmudah, N., Lan, E., & Mulyana, E. H. (2023). Analisis Kemandirian Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 3(01), 88–98.
Malik, L. R., Kartika, A. D. A., & Saugi, W. (2020). Pola Asuh Orang Tua dalam Menstimulasi Kemandirian Anak Usia Dini. Southeast Asian Journal of Islamic Education, 3(1), 97–109.
Moleog, L. J. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Remaja Rosdakarya.
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. Harfa Creative.
Pramulia Fitri, R. S., & Santi, J. (2018). Faktor Yang Mempengaruhi Kemandirian Anak Usia Prasekolah Di Tk Al Munawaroh Kota Pekanbaru Tahun 2018. Kesehatan Lingkungan Dan Sanitasi Lingkungan, 4, 2018.
Rizkyani, F., Adriany, V., & Syaodih, E. (2020). Kemandirian Anak Usia Dini Menurut Pandangan Guru Dan Orang Tua. Edukid, 16(2), 121–129.
Sa’ida, N. (2016). Kemandirian Anak Kelompok A Taman Kanak-Kanak Mandiri Desa Sumber Asri Kecamatan Ngegok Kabupaten Blitar. Pedagogi Jurnal Surabaya Universitas Muhammadiyah, 2(3), 88–95.
Salina, E., Thamrin, M., & Sutarmanto. (2019). Faktor-Faktor Penyebab Anak Menjadi Tidak Mandiri Pada Usia 5-6 Tahun Di Raudatul Athfal Babussalam. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(6), 1–10.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Alfabeta.
Sulistianah, S., & Tohir, A. (2020). Perkembangan Kemandirian pada Anak Usia Dini di TK Amarta Tani HKTI Bandar Lampung. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 179–186.
Suryana, D. (2016). Pendidikan Anak Usia Dini. Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak. Kencana.
Susanto, A. (2015). Bimbingan dan Konseling di Taman Kanak-Kanak. Prenadamedia Group.
Syaiful, Y., Fatmawat, L., & Nafisah, W. M. (2020). Faktor Yang Berhubungan Dengan Kemandirian Anak Usia Pra Sekolah. Journal of Ners Community, 11(2), 216–227.
Tri Wulan Putri Utami, Nasirun, M., & Ardina, M. (2019). Studi Deskriptif Kemandirian Anak Kelompok B di PAUD Segugus Lavender. Jurnal Ilmiah Potensia, 4(2), 151–160.
Wahyuni, S. U. A., Pudyanigtyas, A. R., & Jumiatmoko. (2023). Perbedaan Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun Ditinjau Dari Status Pekerjaan Orang Tua. Jurnal Kumara Cendekia, 11(2)..
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.