Pengembangan Media Interaktif 4.0 Berbasis PPT Hyperlink Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN Ngepon 1
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1318Keywords:
PPT Hyperlink, Learning Results, and Elementary SchoolAbstract
The purpose of this study is to test the validity, level of practice, and effectiveness of PPT media in the form of hyperlinks to improve the learning outcomes of grade V students of SDN Ngepon 1. The research method is Research and Development (RnD) and the ADDIE method consists of stages in Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate. The results of the validation of the media validator are 86.6%, the material validator is 96.3%, the language and number validator is 88.8%, the results of the teacher questionnaire are 87%, while the student questionnaire is 95% of 31 students. Indicates that the results of the study are valid assessments of PPT media with effective values, and product trials.
Downloads
References
Abdullah, R. (2017). Pembelajaran Dalam Perspektif Kreativitas Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran. Lantanida Journal, 4(1), 35. https://doi.org/10.22373/lj.v4i1.1866
Fennila, R. F. (2023). Risa fadhila fennila. 1–124.
Futaqi, S. (2020). Manajemen Pengetahuan Dalam Meningkatkan Mutu Lembaga Pendidikan Islam. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 3(2), 210–229. https://doi.org/10.52166/talim.v3i2.2370
Herdiana. (2018). Konsep Media Pembelajaran. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. http://repository.unpas.ac.id/11490/4/BAB II.pdf
Kudsiyah, S., & Harmanto. (2012). Pengembangan Multimedia Power Point Interaktif Materi Tata Urutan Peraturan Perundang-Undangan Nasional Kelas VIIID SMPN1 JABON Harmanto Abstrak. Ejournal: Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 5(1), 1–15. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/article/view/18206/16594
Lestari, H. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Berbasis Microsoft PowerPoint Dengan Fitur Action Untuk Sekolah Dasar. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 7(1), 915–930. http://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspendas/article/view/2433
Mabruri, M., & Hamzah, H. (2020). Pemanfaatan Media Microsoft Power Point dalam Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab pada Era Digital. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 11. https://doi.org/10.36915/la.v1i1.2
Magdalena, I., Prabandani, R. O., Rini, E. S., Fitriani, M. A., & Putri, A. A. (2020). Analisis Pengembangan Bahan Ajar. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 170–187. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara
Mumtahanah, N. (2014). Penggunaan Media Visual Dalam Pembelajaran PAI Nurotun Mumtahanah 1. AL HIKMAH Jurnal Studi Keislaman, 4, 2–14.
Musawamah, M. (2021). Peran Orang Tua Dan Guru Dalam Membentuk Karakter Anak Di Kabupaten Demak Mualamatul Musawamah Institut Agama Islam Negeri Kudus Email : mualamatul@iainkudus.ac.id Pendahuluan Pada dasarnya setiap orang tua menginginkan anak yang cerdas dan berperilaku ba. Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam, 3(1), 54–70.
Nurrita, T. (2018). Kata Kunci : Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. 03, 171–187.
Prasetyo, F. (2018). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Powerpoint 2016 Pada Subtema 1 Manusia Dan Lingkungan Di Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Online Universitas Jambi, 1–20. https://repository.unja.ac.id/4582/
Purnama, S. (2016). Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19. https://doi.org/10.21927/literasi.2013.4(1).19-32
Puspita, A. M. I., Puspitaningsih, F., & Diana, K. Y. (2020). Keefektifan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 1(1), 49–54. https://jurnal.stkippgritrenggalek.ac.id/index.php/tanggap/article/view/42
Rohani. (2020). Media Pembelajaran. Repository.Uinsu, 234. https://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=npLzDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=media+pembelajaran&ots=Nr8w9uLXRR&sig=dO9nzuMdeU76Gwa7wE2-xLcBB7I
Rukhaiyah, S. (2019). Implementasi Program Peningkatan Budaya Mutu Di Man 2 Langkat. Thesis, 1–117.
Safitri, M., & Aziz, M. R. (2022). ADDIE, sebuah model untuk pengembangan multimedia learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 50–58.
Saleh, A. R. (2016). Pengembangan Perpustakaan Digital. Tangerang Selatan: Universitas Terbuka, 2, 480 hlm., 21 cm.
Salo, Y. A. (2017). Pengaruh Metode Discovery Learning Terhadap Keaktifan Belajar Siswa (Studi Quasi Eksperimen Kelas Vii Smpn 6 Banda Aceh). Jurnal Penelitian Pendidikan, 16(3), 297–304. https://doi.org/10.17509/jpp.v16i3.4825
Saputro, R. E., & Saputra, D. I. S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Mengenal Organ Pencernaan Manusia Menggunakan Teknologi Augmented Reality. Jurnal Buana Informatika, 6(2), 153–162. https://doi.org/10.24002/jbi.v6i2.404
Schmitz, E. and. (2012). No Title طرق تدريس اللغة العربية. Экономика Региона, 32.
Shalikhah, Norma Dewi, D. (2017). Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire Sebagai Inovasi Pembelajaran. Warta LPM, 20(1), 9–16.
Shalikhah, N. D. (2016). Cakrawala, Vol. XI, No. 1, Juni 2016 101. Pemanfaatan Aplikasi Lectora Inspire Sebagai Media Pembelajaran Interaktif, XI(1), 101–115. google scholer
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.