Kajian Etnomatematika Konsep Geometri dalam Corak Kain Ulos Sumatera Utara
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1320Keywords:
Philosophical, Geometry, Ulos, EthnomathematicsAbstract
Ethnomathematics studies how mathematics interacts with culture, traditions, and customs of society. With ulos as its identity, this study will investigate one of the Indonesian tribes through its art, namely Ulos art by the Batak tribe of North Sumatra. The form of the Batak ulos variety can be associated with geometric mathematics, so that mathematics can be studied culturally in ethnomathematics studies by integrating the introduction and instillation of culture in the mathematical concepts taught. This research was collected from literature or libraries using a qualitative approach. This study aims to study the concept of geometry in the patterns of North Sumatran ulos cloth from an ethnomathematics perspective. Research shows that science and culture cannot be separated. Batak ulos is not just a traditional cloth; it is also a representation of the hierarchy of cultural values maintained by the Batak people.
Downloads
References
Ainurriza, R. (2020). Etnomatematika pada Candi Selogending di Desa Kandangan sebagai sumber belajar matematika kelas IV sekolah dasar. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(3), 283-302.
Arwanto, A. (2017). Eksplorasi etnomatematika batik Trusmi Cirebon untuk mengungkapkan nilai filosofi dan konsep matematis. Jurnal Pendidikan Mipa, 7(1).
Astuti, S. (2019). Eksplorasi etnomatematika kain ulos Batak Toba untuk mengungkap nilai filosofi konsep matematika. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(1), 45-50.
Fitriyani, N., & Nitta, P. (2021). Studi etnomatematika pada Candi Cangkuang Leles Garut Jawa Barat. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 327-338.
Huda, N. T. (2018). Etnomatematika pada bentuk jajanan pasar di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 2(2), 217-232.
Ilmiyah, N. F., Annisa, A., Fitriyah, A., & Vebyanti, B. S. (2020). Analisis motif anyaman dan aktivitas fundamental matematis dalam seni menganyam di Desa Plaosan Kabupaten Kediri. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 92-104.
Jawa, P. I., dkk. (2024). Etnomatematika pada pakaian adat ulos Batak Toba dan implementasi dalam rancangan pembelajaran matematika. Proximal: Jurnal Penelitian Matematika dan Pendidikan Matematika, 180-189.
Koentjaraningrat. (2000). Pengantar ilmu antropologi. Jakarta: Rineke Cipta.
Kusuma, S. E., Rustyningsih, N., Putri, Y. A., & Prasetyo, D. A. B. (2022). Eksplorasi etnomatematika pada Candi Mendut Mungkid dan implementasinya pada pembelajaran matematika sekolah menengah pertama. Prosiding Seminar Nasional. Sanata Dharma University Press.
Nursahadah, N. (2019). Eksplorasi etnomatematika pada bangunan Candi Portibi. Jurnal MathEducation Nusantara, 2(2), 120-126.
Purba, J. T., dkk. (2022). Inspeksi etnomatematika kain ulos sadum untuk mengungkap nilai filosofi konsep matematika geometri bangun datar. Intelektiva, 65-72.
Safitri, R. R., & Sulistyorini, Y. (2023). Studi etnomatematika geometri pada artefak peninggalan sejarah di Kota Malang. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 258-268.
Sirait, C. D., dkk. (2023). Makna filosofis simetri dalam seni ulos Batak: Analisis etnomatematika geometri Sumatera Utara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 28669-28675.
Tumanggor, R., Ridlo, K., & H. Nurochim, M. M. (2017). Ilmu sosial dan budaya dasar. Kencana.
Wikaningtyas, C. R., Hayati, N., & Rahmasari, K. N. (2022). Kajian etnomatematika terkait aspek-aspek geometri pada rancang bangunan rumah adat Larik. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 414-422.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.