Mini Tinjauan Literatur Pemanfaatan Software Xfunc untuk Berpikir Komputasi Siswa

Authors

  • Widya Putri Mauliza Daulay Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Yahfizam Yahfizam Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i2.1758

Keywords:

Computational Thinking, Digital Media, Mathematics Learning, Xfunc

Abstract

This study aims to review the potential use of xFunc software in improving junior high school students' computational thinking skills in mathematics learning. The method used is a descriptive literature study by analyzing 10 selected articles from 72 articles searched through Publish or Perish in the period 2019–2024. The results of the study indicate that although it has not been studied much directly, xFunc has features that are relevant to computational thinking components, such as decomposition, algorithms, and visualization of mathematical expressions. These findings recommend the need for further empirical research to optimize the integration of xFunc as an interactive learning medium at the junior high school level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anjani, R. M., & Prasetyo, Z. K. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis TIK untuk meningkatkan hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 6(1), 45–55.

Cahyaningsih, E., & Prastowo, A. (2024). Implementasi Wordwall sebagai media penilaian kognitif untuk meningkatkan kemampuan berfikir kritis siswa Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan, 1(1), 57–73.

Ekawati, A. (2016). Penggunaan software Geogebra dan Microsoft. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 148–153.

Fadilah, N., & Susanto, H. (2020). Penerapan pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 27(2), 134–141.

Hidayati, N. (n.d.). Analisis kemampuan berpikir komputasi menggunakan software matematika Photomath. Educational Research.

Huda, F. (2024). Pembelajaran berbasis projek melalui Geomath Scratch untuk meningkatkan kemampuan berpikir komputasional matematis siswa (Disertasi Doktor, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).

Megawati, A. T., Sholihah, M., & Limiansih, K. (2023). Implementasi computational thinking dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 9(2), 96–103. https://doi.org/10.26740/jrpd.v9n2.p96-103

Mei, V. N., Hotma, S., & Pulungan, S. (2024). Software matematika Sagemath sebagai media belajar untuk mengetahui kemampuan komputasi siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3, 1–12.

Putri, I. A., Tanjung, M. S., & Siregar, R. (2024). Studi literatur pentingnya berpikir komputasional dalam meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis peserta didik. Bilangan: Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa, 2(2), 23–33.

Ramadhani, R., Umam, R., Abdurrahman, A., & Syazali, M. (2019). The effect of flipped problem-based learning model on junior high school students’ mathematical critical thinking skills. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 1–10.

Downloads

Published

2025-04-21

How to Cite

Widya Putri Mauliza Daulay, & Yahfizam Yahfizam. (2025). Mini Tinjauan Literatur Pemanfaatan Software Xfunc untuk Berpikir Komputasi Siswa. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(2), 144–152. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i2.1758

Similar Articles

<< < 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.