Ruang Lingkup Asesmen Pembelajaran SD/MI
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i3.1894Keywords:
learning assessment, formative, authentic, primary education, teachersAbstract
Learning assessment at the primary school and madrasah level plays an important role in supporting a holistic education process. This study aims to explore teachers' understanding of formative and authentic assessments and the challenges they face in implementing them. Data shows that around 60% of teachers still rely on written test-based summative assessments, which tend to measure limited cognitive abilities and can cause stress in students. Using a qualitative approach with a case study method, this research involved interviews with teachers and analysis of learning documents. Results show that teachers' understanding of formative and authentic assessments greatly affects the effectiveness of their implementation. Teachers who understand the importance of formative assessment are better able to provide constructive feedback, while an understanding of authentic assessment allows them to design tasks that are relevant to the real context. Challenges such as limited training and the habit of using traditional methods are still obstacles. This study recommends the need for continuous training for teachers to improve their understanding and skills in designing more diverse and effective assessments. Thus, it is expected that assessments can create more engaging learning experiences and support students' holistic development.
Downloads
References
Abidin, A. M. (2022). Penerapan Teori Belajar Behaviorisme Dalam Pembelajaran (STUDI PADA ANAK). AN-NISA, 15(1).
Adek Cerah Kurnia Azis, & Siti Khodijah Lubis. (2023). Asesmen Diagnostik Sebagai Penilaian Pembelajaran Dalam Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2).
Daga, A. T. (2022). Penguatan Peran Guru Dalam Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1).
Farisi, M. I. (2012). Pengembangan Asesmen Diri Siswa (Student Self-Assessment) sebagai Model Penilaian dan Pengembangan Karakter. Kongres Ilmiah Nasional.
Hamdi, S., Triatna, C., & Nurdin, N. (2022). Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Pedagogik. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 7(1).
Hamruni, Syaddad., Irza A, Zakiyah Intan Putri., D. I. (2017). Teori Belajar Behaviorisme. In Jurnal Sains dan Seni ITS (Vol. 6, Issue 1).
Isnaini, N. A., Rosyida, N. I., Wulandari, R., Tarsono, T., & Hasbiyallah, H. (2023). Dari Stimulus-Respon hingga Modifikasi Perilaku; Tinjauan Teori Behaviorisme John B. Watson dan Realisasinya dalam Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(12).
Julita, & Dheni Purnasari, P. (2022). Pemanfataan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Dalam Pendidikan Era Digital. Journal of Educational Learning and Innovation (ELIa), 2(2)
Kawuryan, S. P. (2022). Karakteristik Siswa Sd Kelas Rendah Dan Pembelajarannya. Karakteristik Siswa Sd Kelas Rendah Dan Pembelajarannya
Lestari, I. D., Yahya, F., Suryani, E., Aini, R. Q., & Asriyanti, S. (2023). Pelatihan Pelaksanaan Asesmen Pembelajaran Sesuai Kurikulum Merdeka. KARYA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3).
Mahmudah, & Paramita, N. P. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Arab di Era Digital: Tantangan dan Peluang dalam Pendidikan. Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 14(1).
Marbun, P. _, & Nasution, A. F. N. (2021). Improving The Quality Of Information, Communication Technology Based Theology Learning. SISFOTENIKA, 11(1).
Mokalu, V. R., Panjaitan, J. K., Boiliu, N. I., & Rantung, D. A. (2022). Hubungan Teori Belajar dan Teknologi Pendidikan. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(1).
Muflikhah, I. K., Rahmawati, A. D., & Wahyuningsih, S. (2021). Analisis karakteristik siswa MI/SD dalam menghadapi asesmen kompetensi minimum (AKM). Prosiding SEMAI Seminar Nasional PGMI 2021.
Mujiburrahman, M., Kartiani, B. S., & Parhanuddin, L. (2023). Asesmen Pembelajaran Sekolah Dasar Dalam Kurikulum Merdeka. Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(1).
Muktamar, A., Yani, M., Lipu, A., Syawal, A. M., & Sajidah, S. (2023). Tantangan Implementasi Asesmen dalam Kurikulum Merdeka. Cigarskruie: Jurnal Penelitian Pendidikan & Keislaman, 1(1).
Nerita, S., Ananda, A., & Mukhaiyar, M. (2023). Pemikiran Konstruktivisme Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Education and Development, 11(2).
Nur Budiono, A., Kinanthy Karamoy, Y., & Ernawati, S. (2023). Fasilitasi Lokakarya Asesmen dan Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka. Al-Khidmah Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2).
Nurhadi. (2020a). Transformasi Teori Kognitivisme. Bintang : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(1).
Nurhadi. (2020b). Transformasi Teori Kognitivisme Dalam Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(1).
Pembelajaran, A., Merdeka, P. K., Budiono, A. N., & Hatip, M. (2023). Diagnostic assessment, formative assessment, summative assessment, independent curriculum Learning Assesment in the Independent Curriculum. Jurnal Axioma: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 8.
Poerwanti, E. (2015). Konsep Dasar Asesmen Pembelajaran. In PT. Remaja Rosdakarya. (Issue 1).
Poerwanti, J. I. S., & Winarni, R. (2021). Pelatihan Dan Pendampingan Merancang Instrumen Assessment For Learning Berbasis Portofolio Pada Guru-guru Sekolah. Jurnal Widya Laksana, 10(1).
Rini, T. A., Harsiati, T., & Basuki, I. A. (2017). Asesmen Autentik Menulis untuk Menunjang Penerapan Gerakan Literasi di Sekolah Dasar. … Nasional Teknologi Pembelajaran
Rochmahtun, S., Makatitar, M. S. V., Sujarot, S., Agustina, P., Fajrin, L. P., & Sitopu, J. W. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka dalam Manajemen Konflik di Era Digital. Indonesian Research Journal on Education, 4(2).
Rodiyah, S., Hayadi, B. H., Yusuf, F. A., Pahliana, S., & Ardhianto, R. A. (2024). Kajian Administrasi Pendidikan Di Sekolah Dasar. Technical and Vacational Education International Journal, 4(Kajian Administrasi Pendidikan Di Sekolah Dasar).
Sardiyanah, S. (2020). KOnsep Evaluasi Dalam Pendidikan. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 8(1).
Siahaan, N. A., & Tantu, Y. R. P. (2022). Penerapan Peraturan dan Prosedur Kelas Dalam Membentuk Sikap Disiplin Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1).
Simanullang, D. (2019). Meminimalkan Kesulitan Belajar Peserta Didik Dengan Pendekatan Konstruktivis. Vidya Karya, 34(1).
Subarjo, M. D. P., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2023). Analisis Penerapan Pendekatan Teori Belajar Konstruktivisme pada Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1).
Sudirman, S. (2023). Efektivitas Asesmen Autentik Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Pola Bilangan Siswa Sekolah Dasar. Caruban: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan Dasar, 6(2).
Sufyadi, S., Lmabas, Rosdiana, T., Novrika, S., Isyowo, S., Hartini, Y., Primadonna, M., Rochim, N. A. F., & Rizal, M. L. (2021). Panduan Pembelajaran dan Asesmen Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah (SD/MI, SMP/MTs, SMA/SMK/MA). Kepala Pusat Asesmen Dan Pembelajaran Badan Penelitian Dan Pengembangan Dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknolog.
Swihadayani, N. (2023). Karakteristik Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Sosial Teknologi, 3(6).
Tania, A. N., Uswatun, D. A., & Sutisnawati, A. (2023). Pengaruh Media Lagu terhadap Kemampuan Kognitif Siswa dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 4(2).
Tarsan, V. (2018). Memahami dan Mengelola Resistensi atas Perubahan. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 2(1).
Wasitohadi, W. (2012). Pragmatisme, Humanisme Dan Implikasinya Bagi Dunia Pendidikan Di Indonesia. Satya Widya, 28(2).
Widyati, W. (2014). BElajar Dan Pembelajaran Perspektif Teori Kognitivisme. Biosel: Biology Science and Education, 3(2).
Zuhri, I., & Sumaryati, S. (2022). Tinjauan Aksiologi Terhadap Aliran Psikologi Behaviorisme. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(2)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.