Analisis Penyuntingan Aspek Kebahasan dalam Skripsi Diyah Ayu Cahyaningrum

Authors

  • Marisa Nur Rohma Universitas Muhammadiyah Jember
  • Neyskia Ramadila Universitas Muhammadiyah Jember
  • Mohamad Afrizal Universitas Muhammadiyah Jember

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i4.2224

Keywords:

Editing, linguistic aspect analysis, scientific work

Abstract

This study examines written Indonesian language errors in Diyah Ayu Cahyaningrum's thesis. This research aims to: (1) find errors in linguistic aspects (spelling, diction, and morphology) in Diyah Ayu Cahyaningrum's thesis, (2) obtain a description of the relevance of the analysis of editing linguistic aspects in Diyah Ayu Cahyaningrum's thesis with the editing course in the Indonesian Language and Literature Education Study Program. The subject of this research is the thesis of a student named Diyah Ayu Cahyaningrum, while the object of this research is the analysis of editing the linguistic aspects in the thesis of a student named Diyah Ayu Cahyaningrum. The data in this study are in the form of text excerpts from theses that contain linguistic errors, both in aspects of spelling, diction, sentence structure, and interparagraph coherence. The data collection technique used by the researcher in this research is using documentation technique. This research uses a descriptive qualitative approach that aims to identify, describe, and analyze errors in the linguistic aspects of student thesis writing. The forms of errors in linguistic aspects found in this study include spelling (use of letters, word writing, and punctuation) with 10 errors, diction (nonstandard words) with 4 errors, and morphology (errors in adding the prefix di-) with 4 errors. The total number of errors found is 18 errors.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurrasyid, M. (2024). Analisis kesalahan penggunaan ejaan bahasa Indonesia (EBI) pada surat kabar pergeseran media arus utama dan meluasnya ruang media baru. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(4), 203–208.

Al-Fahad, M. F., & Nurjaman, A. (2023). Analisis penyuntingan aspek kebahasaan dalam karya ilmiah. Bahtera Indonesia: Jurnal Penelitian Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(1), 243–249. https://www.bahteraindonesia.unwir.ac.id/index.php/BI/article/view/421

Alwi, H., Dardjowidjojo, S., Lapoliwa, H., & Moeliono, A. M. (2018). Tata bahasa baku bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Andayani. (2009). Peningkatan kemampuan menulis akademik melalui penyuntingan bahasa. Universitas Sebelas Maret Press.

Azizah, A. A. N., & Wagiran, W. (n.d.). Pembinaan bahasa Indonesia dalam persoalan kesalahan penulisan ejaan beberapa artikel berita di media online. Jurnal Sastra Indonesia (SASINDO), 12(2), 27–39. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/sasindo/article/view/46620

Febrianti, R., & Sabardila, A. (2024). Analisis kesalahan berbahasa pada teks berita kelas XI SMA Negeri 1 Surakarta. Jurnal Salaka: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Budaya Indonesia, 5(2), 85–92.

Herwani, S., & Lida, U. M. (2023). Analisis kesalahan penggunaan ejaan dalam ragam bahasa jurnalistik pada mading digital SMK Hadziqiyyah Jepara. Dialektika Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(1), 100–112.

Juwita, S. R., Nugroho, O. F., Nisa, P. C., & Bachtiar, Y. C. (2022). Kesalahan berbahasa dalam penulisan karya ilmiah. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(2), 40–47. https://ejournal.unp.ac.id/index.php/pbs/article/view/119531

Rasyid, F. F. K. R., Purwati, P. D. P., Wicaksono, T. W. W., Musyayyadah, S. M., Uliya, A. M. B. U., & Azra, F. N. A. (2025). Analisis dan evaluasi Bab 7 buku Bahasa Indonesia kelas VI SD berbasis kelayakan buku BSNP. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 4(2), 383–396.

Sakuro, A., Suntari, Y., & Yudha, C. B. (2025). Analisis kesalahan tanda baca pada teks buku cerita siswa kelas II sekolah dasar. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 5(2), 1187–1193.

Saputri, I. I. (2019). Penerapan model dan strategi penyuntingan naskah di PT Aksara Solopos untuk meningkatkan eksistensi penulis. INA-Rxiv. https://doi.org/10.31227/osf.io/xyz

Setiawan, E. (2021). Transformasi media: Pergeseran dari cetak ke digital. Jurnal Komunikasi dan Media Digital, 5(1), 23–35.

Sudaryanto, S., Widayati, W., & Amalia, R. (2020). Konsep Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan aplikasinya dalam pendidikan bahasa (dan sastra) Indonesia. Kode: Jurnal Bahasa, 9(2). https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/kjb/article/view/18379

Suyasa, I. M., & Sedana, I. N. (2020). Mempertahankan eksistensi media cetak di tengah gempuran media online. Jurnal Komunikasi dan Budaya, 1(1), 56–64.

Yusrianti, E. (2021). Analisis kesalahan ejaan bahasa Indonesia pada artikel dalam prosiding SNP2M 2020 Politeknik Negeri Ujung Pandang. Seminar Nasional Hasil Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat (SNP2M), 6(1), 22–28. http://jurnal.poliupg.ac.id/index.php/snp2m/article/download/3263/2795

Downloads

Published

2025-06-25

How to Cite

Marisa Nur Rohma, Neyskia Ramadila, & Mohamad Afrizal. (2025). Analisis Penyuntingan Aspek Kebahasan dalam Skripsi Diyah Ayu Cahyaningrum. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(4), 184–190. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i4.2224

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.