Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Metode Sustained Silent Reading Di Kelas IV UPT SPF SD Inpres Kelapa Tiga 1 Makassar

Authors

  • Fakhirah Amalia Lukman Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Tarman A. Arif Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Anin Asnidar Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.274

Keywords:

reading comprehension, sustained silent reading.

Abstract

Fakhirah Amalia Lukman. 2023. Improving Reading Comprehension Skills using the Sustained Silent Reading Method in Class IV UPT SPF SD Inpres Kelapa Tiga 1 Makassar. Thesis. Primary School Teacher Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Muhammadiyah University of Makassar. This research aims to improve reading comprehension skills using the Sustained Silent Reading (SSR) method for class IV UPT SPF students at SD Inpres Kelapa Tiga 1 Makassar. The subjects used in this research were 23 students. This research procedure consists of 4 stages each cycle, namely planning, implementing actions, observing and reflecting. The indicator of reading comprehension in this research is the achievement of learning completeness. The data collection is an observation sheet and the final test of each cycle. The results of this research show that there is an increase in students' reading comprehension, namely in the first cycle of students' reading comprehension, an average score of 56.1 was obtained with a learning completeness of 26%. In cycle II the average score was 80.8 with learning completeness of 86.9%. Thus, it can be concluded that the application of the Sustained Silent Reading (SSR) method can improve reading comprehension in class IV students at UPT SPF SD Inpres Kelapa Tiga 1 Makassar.

 

References

Arif, T. A. (2022). Cerpen Berbasis Nilai Karakter.Haura Utama.

Cahyani, A. R. (2021). Pengaruh Pendekatan Whole Language Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas III SDN 17 Negri Katon (Doctoral dissetation, UIN Raden Intan Lampung).

Dalman.(2013). Keterampilan Membaca. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Fijayanti. (2015). Program Membaca Lima Belas Menit Pada Siswa Dan Siswi Sekolah Dasar Negeri Kota Surabaya: Studi Deskriptif Program Membaca Lima Belas Menit Pada Siswa dan Siswi Sekolah Dasar Negeri di Kota Surabaya Dilihat Dari Dimensi Produktivitas, Kualitas, Efisiensi, Fleksibilitas, Keunggulan, Pengembangan dan Kepuasan (Doctoral dissetation, Universitas Airlangga)

Habibah, R. (2018). Dampak Program Sustained Silent Reading Pada Minat Baca MahasiswaUniversitas Negeri Di Surabaya (Doctoral dissertation, Universitas Airlangga).

Harianto, E.(2020). Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa, (Online) Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(1), 1-8

Hidayah, N. (2014). Pendekatan Pembelajaran Bahasa Whole Language, (Online). Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 1(2), 292-305.

Huriyah, L. (2016). Peran Perpustakaan Keluarga Dalam Meningkatkan Minat Dan Keterampilan Membaca Anak, (Online). Journal of Islamic Education Studies, 1(1), 69-95.

Khaerunnisa, K., Salam, R., & Astuti, U. (2018). Penerapan Strategi Survey Question Reading Recite Review (Sq3r) Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa.(Online) Indonesian Journal Of Educational Studies, 21(1). Https://Doi.Org/10.26858/Ijes.V21i1.6689

Mardiana, M. (2021). Penerapan Strategi Sustained Silent Reading (SSR) Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Pai Kelas VII 8 Di SMPN 1 Sinjai (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Muhammadiyah Sinjai).

Mukhlishina, I. (2017). Modul Pembelajaran Membaca Pemahaman Teks Cerita Petualangan Untuk Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar, (Online). Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 791-798.

Muliawanti, S. F., Amalian, A. R., Nurasiah, I., H ayati, E., & Taslim, T. (2022). Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar, (Online) Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 860–869. Https://Doi.Org/10.31949/Jcp.V8i3.2605

Nafarianty, N.(2022). Pengaruh Metode Sustained Silent Reading Terhadap Kemampuan Literasi Pada Siswa Kelas IV SDN 060856 Medan (Doctoral dissertation).

Nurjanah, F., & Habibah, Q. A. (2018). Pengembangan Kemampuan Berbahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Desa Terpencil Melalui Metode Karyawisata Berbasis Potensi Lokal. FKIP E-procceding. 167-176.

Nurjanah, R., Widiawati, U., & Suardana, I. M. (2020). Big Book Dan Sustained Silent Reading Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman. (Online) Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(7),920.Https://Doi.Org/10.17977/Jptpp.V5i7.13716

Patiung, D. (2016). Membaca Sebagai Sumber Pengembangan Intelektual. Al Daulah (Online) Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 5(2), 352–376. Https://Doi.Org/10.24252/Ad.V5i2.4854

Pratiwi, C. P. (2020). Analisis Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus Pada Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. (Online) Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1),1 Https://Doi.Org/10.30734/Jpe.V7i1.558

Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca Dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. (Online) Education Journal : Journal Educational Research And Development, 4(2), 85–96. Https://Doi.Org/10.31537/Ej.V4i2.343

Septianti, N. & Afiani, R. (2020). Pentingnya Memahami Karakteristik Siswa Sekolah Dasar Di SDN Cikokol 2. As-sabiqus,2(1),7-17.

Suparya, I. K. (2021). Implementasi Pendekatan Whole Language Dalam Pengembangan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Dalam Era Revolusi 4.0, (Online). Maha Widya Bhuwana: Jurnal Pendidikan, Agama dan Budaya, 4(2), 88-93.

Viora, D., Wahyuningsi, E., Surya, Y. F., & Marta,

R. (2021). Penerapan Pendekatan Whole Language Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar, (Online). Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9379-9385.

Wirabumi, R. (2020) Metode Pembelajaran Ceramah. in Annaul Conference on Islamic Education and Thought (ACIET) ( Vol. 1, pp. 105-113)

Downloads

Published

2023-10-24

How to Cite

Fakhirah Amalia Lukman, Tarman A. Arif, & Anin Asnidar. (2023). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Metode Sustained Silent Reading Di Kelas IV UPT SPF SD Inpres Kelapa Tiga 1 Makassar. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(5), 198–210. https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.274

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.