Analisis Kesulitan Siswa-Siswi Sekolah Menengah Pertama terhadap Pembelajaran Matematika

Authors

  • ‘Aisyah Naurah Salsabila Universitas Pendidikan Indonesia
  • Arsya Putri Khairunnisa Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ilma Nur Safira Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rinjania Rinjania Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i1.366

Keywords:

Difficulty Factors, Learning Difficulties, Maths

Abstract

Learning difficulties refer to a group of difficulties that are manifested in the form of real difficulties in the proficiency and use of abilities in problem solving, reasoning, communication, and skills in the field of mathematics. The purpose of this study was to analyse students' learning difficulties in learning mathematics with the research subjects being grade 7 students of State Junior High School 51 Bandung. The instrument used was a questionnaire. The results showed that students' learning difficulties in mathematics subjects in terms of the percentage of internal factors were 88% in the high category with details: not liking mathematics, external factors were 91% in the high category with details: learning that was not fun and difficult to understand, teacher factors 12% in the low category, environmental factors 71% in the high category. So there are only a small number of students who like mathematics.

References

Ariyanti, S., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Smp Kelas VIII Dal Am Menyelesaikan Soal Pola Bilangan Berdasarkan Kemampuan Penalaran Matematik. Journal on Education, 1(2), 390–399.

Bahtera Heny, V. N., & Widodo, A. N. A. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikansoal Kubus Dan Balok Di Tinjau Dari Kemampuan Spasial Kelas Viii Mts Al-Ittihadiyah Galuh Timur. Jurnal Dialektika Program Studi Pendidikan Matematika, 8(1).

Fauziah, S. L. (2022). Pendampingan Belajar pada Bidang Literasi dan Numerasi Siswa Sekolah Dasar di Masa Transisi. Jurnal Basicedu, 6(2), 2606–2615. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2422

Hafsyah, H. , A. R., & Alam, P. P. (. (2022). Analisis Kesulitan Matematika Siswa Smps Ppm Rahmatul Asri Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung. Diferensial: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–4.

Indraswari, L., Lestari, A. W., & Hastari, R. C. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal−Soal HOTS Materi Segiempat dan Segitiga Ditinjau dari Gender. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 7(2), 65–72.

Iqbal, M., Aniswita, A., & Hutabarat, S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas Ix Pada Materi Persamaan Kuadrat Di Smp Negeri 3 Tualang. Koloni, 1(4), 570–580.

Lestari, N. W. J., & M. Afrilianto. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Melalui Pembelajaran Daring. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovativ, 4(5).

Milla, M. L., Patricia, F. A., & Sari, R. K. (2018). Analisis Kesulitan Berpikir Visual dalam Memahami Konsep pada Materi Himpunan. Prismatika: Jurnal Pendidikan Dan Riset Matematika, 1(1).

Niasih, N., Romlah, S., & Zhanty, L. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP di Kota Cimahi Pada Materi Statistika. Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 266–277.

Nugraha, N., Kadarisma, G., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Bentuk Aljabar Pada Siswa Smp Kelas VII. Journal on Education, 1(2), 323–334.

Paskoni, P., Putri Nasution, E., & Putri, R. (2019). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Lingkaran di MTS Swasta Lhulo. Nabla Dewantara, 4(2), 30–38.

Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. CV Alfabeta.

Utami, L. (2016). Analisis Kesulitan Siswa Smp Kelas VII dalam Menyelesaikan Soal Operasi Hitung Bilangan dan Solusi Pemecahannya. Universitas Muhammadiyah Surkarta.

Downloads

Published

2023-12-06

How to Cite

‘Aisyah Naurah Salsabila, Arsya Putri Khairunnisa, Ilma Nur Safira, & Rinjania Rinjania. (2023). Analisis Kesulitan Siswa-Siswi Sekolah Menengah Pertama terhadap Pembelajaran Matematika. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(1), 06–14. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i1.366

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.