Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Gamatek (Galacang Matematika) Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Murid Kelas IV SDN 74 Terasa Kabupaten Sinjai

Authors

  • Andi Husniati Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Ardillah Wahyudi Universitas Muhammadiyah Makassar
  • A.Nur Indah Purnamasari Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i2.663

Keywords:

Influence, Use of Gamatek Teaching Aids, Mathematics Learning

Abstract

This research aims to determine the effect of using Gamatek teaching aids (Mathematics tutorials) on mathematics learning outcomes in class IV students at SD Negeri 74 Terasa, Sinjai Regency. This research is a type of Pre-Experimental research with a One Group Pre-test Post-test Design. This research involved 11 fourth grade students at SD Negeri 74 Terasa, Sinjai Regency. The data collection techniques are tests and observations. The data analysis technique in this research is descriptive statistics and inferential statistics. The research results show that 1) The student learning outcomes before using Gamatek teaching aids were 90.90% of students were incomplete and classified as needing guidance and did not meet the classical completeness criteria, namely ≥ 75%, 2) Student learning results after using Gamatek teaching aids showed 90.90% of students completed. Thus, student learning outcomes after using Gamatek teaching aids are classified as very good and have met the classical completeness criteria, namely ≥75%, 3) The student's average normalized gain of 0.65 is in the medium classification. Thus, it can be concluded that learning mathematics on KPK and FPB material using Gamatek (Mathematics Galacang) teaching aids is said to have an effect on improving the learning outcomes of class IV students at SD Negeri 74 Terasa, Sinjai Regency.

References

Anak Dunia. 2015. Manfaat bermain congklak untuk perkembangan anak.2015 (Online) https://www.dunia-anak.com Diakses pada 15 Juli 2019.

Arikunto, S. 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta. PT.Rineka Jaya.

Diliastuti, F. S. 2013. Metode Penelitian. (Online). https://respository.upi.edu/4812/6/SPKK 0808599 Chapter3. Pdf. Diakses pada 23 Juli 2019.

Dimyati dan Mudjiono.2009.Belajar dan Pembelajaran. Jakarta :Rineka Cipta.

Hake, R. R. 1999. Analyzing hange/Gain Score.AmericanEducational Research Methodology.http://lists.asu.edu/cgi-bin/wa?A2=ind9903&L=aera-d&P=R6855 Diakses pada 17 Agustus 2019 Pukul 10.37 WITA.

Ilmia, N. 2018. Efektivitas Pembelajaran Matematika melalui Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik pad Kelas IV SD Inpres Sero Kabupaten Gowa. Skripsi tidak diterbitkan. Makassar. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Kunandar.2011.Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Kurniawati, M. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Konvensional Kotak Dakon KPK Materi Kelipatan Persekutuan Terkecil Untuk Murid Kelas IV Sekolah Dasa. Skripsi tidak diterbitkan. Yogyakarta. Universitas Sanata Dharma.

Laksani, D. 2019. Congklak.(Online) (https://id.m.wikipedia.org/wiki/Congklak) Diakses pada 16 Juli 2019.

Mutaqin, E. J. 2017. Analisis Learning Trajectory Matematis dalam Konsep Perkalian Bilangan Cacah di Kelas Rendah Sekolah Dasar.DWIJACENDEKIA Jurnal Riset Pedagogik (Online),Vol.1,No.1, https://jurnal.uns.ac.id. Diakses pada 20 Agustus 2019.

Pujiati, A. 2017. Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Dakon Matematika Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Materi Bilangan Bulat Pada Kelas IV SD Negeri Sumber III No. 162 Surakarta Tahun Pelajaran 2016/2017(Online).https://scholar.google.co.id/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=penggunaan+alat+peraga+dakon+matematika+terhadap+pemahamanbkonsep+matematika&btnG=#d=gs_qabs&u=%23p%3D0JPkfyRFAA0J Diakses pada Tanggal 25 Mei 2019 Pukul 08.07 WITA.

Purnama, M. D., Edy, B. I. & Chorlis,S.2017. Pengembangan Media Box Bilangan dan Operasinya bagi Murid Kelas I di SDN Gadang1 Kota Malang.Jurnal Kajian Pembelajaran matematika(Online),Vol.1,No.1, https://media.neliti.com Diakses pada 20 Agustus 2019.

Riadi, A. 2016. Statistika Penelitian. Yogyakarta: CV.Andi Offset.

Rima, E, W. 2016. Ragam Media Pembelajaran. Jogyakarta: Kata pena.

Sagala, S. 2017. Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kualitatif,Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sundayana, R. 2018. Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Sundayana, R. 2019. Statistika Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suprijono,A.2012.Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Downloads

Published

2024-02-06

How to Cite

Andi Husniati, Andi Ardillah Wahyudi, & A.Nur Indah Purnamasari. (2024). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Gamatek (Galacang Matematika) Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Murid Kelas IV SDN 74 Terasa Kabupaten Sinjai. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(2), 231–242. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i2.663

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.