Analisis Penggunaan Aplikasi TikTok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa

Authors

  • Davina Pebrimireni IKIP Siliwangi
  • Diena San Fauziya IKIP Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v2i3.1040

Keywords:

Tiktok Application, Learning, Learning Motivation

Abstract

This research aims to analyze the impact of using the TikTok application as a medium for learning Indonesian on increasing student learning motivation. TikTok, as a social media platform that is popular among teenagers, offers various features that can be utilized to create interesting and interactive learning content. This research uses a qualitative descriptive method with literature studies accompanied by case studies. The additional technique for collecting this data uses a questionnaire. Data was collected for analysis using qualitative descriptive techniques. The research results show that using TikTok as a learning medium significantly increases students' learning motivation compared to conventional methods. These findings indicate that the integration of social media technology in the learning process can be an effective strategy for increasing student engagement and motivation in learning Indonesian.

References

Astuti, E., & Andrini, S. (2021). Intensitas penggunaan aplikasi TikTok terhadap perilaku imitasi remaja. Komunikologi: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 18(2), 134–142.

Bujuri, A., Sari, M., Handayani, T., & Saputra, A. D. (2023). Penggunaan media sosial dalam pembelajaran: Analisis dampak penggunaan media TikTok terhadap motivasi belajar siswa di sekolah dasar. Pendas, 10(2), 112–127. https://doi.org/10.30659/pendas.10.2.112-127

Desy, N., Lulup, T., & Suharsono, N. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar spiritual hasil belajar akuntansi. Jurnal Ekonomi, 4(1), 4.

Emda, A. (2018). Kedudukan motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Lantanida Journal, 5(2), 172. https://doi.org/10.22373/lj.v5i2.2838

Harahap, N. F., Anjani, D., & Sabrina, N. (2021). Article analysis of motivation methods and student learning motivation functions. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 198–203.

Kristia, S. E., & Harti. (2021). Pengembangan media promosi berbasis aplikasi TikTok untuk meningkatkan minat beli produk UKM DM-Seafood. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(3), 1428–1438.

Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh motivasi belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 0(0), 745–751.

Mulyati, Y. (2014). Hakikat keterampilan berbahasa (pp. 1–34).

Sugeng Irianto, A.-A. (2021). Analisis pengaruh aplikasi TikTok terhadap peningkatan pembelajaran bahasa Inggris pada siswa. Research & Learning in Primary Education, 1, 113–115.

Syamsi, N. (2016). Upaya meningkatkan motivasi belajar bahasa Inggris melalui media TikTok pada peserta didik kelas VIII MTS Bontote’ne Kab. Gowa Sulawesi Selatan. Medium, 4(2), 394–400. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf

Yenni, F., & Pulungan, R. (2021). Penggunaan bahasa gaul terhadap eksistensi bahasa Indonesia pada masyarakat. Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 7–10. https://doi.org/10.1016/B978-012370624-9/50005-0

Published

2024-07-01

How to Cite

Davina Pebrimireni, & Diena San Fauziya. (2024). Analisis Penggunaan Aplikasi TikTok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Dalam Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 169–178. https://doi.org/10.61132/bima.v2i3.1040

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.