Peran Guru Bahasa Indonesia Sebagai Role Model dalam Menumbuhkan Kehidupan Spiritual Siswa di SMP Negeri 7 Medan

Authors

  • Gabriella Br Kembaren Universitas Negeri Medan
  • Frischa Saria S Universitas Negeri Medan
  • Daniela Maretty Situmorang Universitas Negeri Medan
  • Jesika Melissa Wati Simanjuntak Universitas Negeri Medan
  • Melany Yohana Aprilya Manalu Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v2i4.1328

Keywords:

Indonesian Language Teachers as Role Models, Students' Spiritual Values, SMP

Abstract

This research aims to reveal the role of Indonesian language teachers as role models in cultivating students' spiritual lives. Through a qualitative approach, this research found that Indonesian language teachers have a significant influence in shaping students' character and spiritual values. Teachers are not only teachers, but also role models who inspire students to develop their spiritual potential. The research results show that teachers who are exemplary in implementing religious and moral values, and are able to create a conducive learning atmosphere, can trigger the growth of spiritual awareness in students.

Downloads

References

Pemerintah Republik Indonesia. (2005). Undang-Undang No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Pemerintah Republik Indonesia.

Rifayanti, R., Saputri, A., Arake, A. K., & Astuti, W. (2018). Peran role model dalam membentuk perilaku pro-lingkungan. Psikostudia: Jurnal Psikologi, 7(2), 12-23.

Atmaka, D. (2004). Menelaah kompetensi pedagogik guru bahasa Indonesia di MTs. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(1), 1-10.

Purwanto, N. (2010). Pengertian guru. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

Mulyasa. (2009). Pengertian guru. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

Chotimah, H. (2008). Pengertian guru. Jurnal Pendidikan, 10(2), 1-15.

Usman, M. U. (1996). Pengertian guru. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

Rahman. (2022). Guru sebagai role model dalam pendidikan. Jurnal Ar-Raniry: Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 175-185.

Kasnadi. (2020). Peran guru bahasa Indonesia sebagai pembangun kepribadian siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 1-10.

Fitriani, A., & Rahmawati, L. (2023). Analisis peran guru sebagai role model dalam pembentukan karakter siswa di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan.

Sunarti, S. (2021). Peran guru sebagai model dalam pembelajaran karakter dan budaya bangsa. Kemenag Sumsel. [PDF].

Rahmat, D. (2022). Pengaruh perilaku guru terhadap motivasi belajar siswa di SMP Negeri 7 Medan. Jurnal Pendidikan.

Setiawan, B. (2023). Implementasi pendidikan karakter oleh guru bahasa Indonesia di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan.

Aqib, Z. (2010). Pendidikan karakter di sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Husaini, M. (2010). Pembentukan karakter peserta didik melalui pendidikan moral. Jurnal Pendidikan.

Published

2024-10-21

How to Cite

Gabriella Br Kembaren, Frischa Saria S, Daniela Maretty Situmorang, Jesika Melissa Wati Simanjuntak, & Melany Yohana Aprilya Manalu. (2024). Peran Guru Bahasa Indonesia Sebagai Role Model dalam Menumbuhkan Kehidupan Spiritual Siswa di SMP Negeri 7 Medan. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(4), 54–63. https://doi.org/10.61132/bima.v2i4.1328

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.