Urgensi Apersepsi Dalam Mengasah Critical Thinking Siswa SD Bermuatan Profil Pelajar Pancasila
DOI:
https://doi.org/10.61132/bima.v3i1.1548Keywords:
Aperception, Critical Thinking, Pancasila Student ProfileAbstract
Apperception activities have an important role in building the foundation for critical thinking in elementary school students, especially in supporting the Pancasila Student Profile. This research aims to explore the urgency of implementing well-designed apperception in encouraging students' critical thinking abilities. This research uses the library research method as the main approach for collecting and analyzing data. Library research is a qualitative research method that does not involve direct field activities, but focuses on collecting information from various written sources, both published and unpublished. The research results show that structured apperception activities can effectively increase students' active involvement, connecting previous knowledge with new concepts, and gradually forming a critical thinking pattern. This study provides valuable insight for educators in designing effective and targeted learning strategies, which emphasize the development of critical thinking skills from an early age.
Downloads
References
Halim, A. (2022). Signifikansi dan implementasi berpikir kritis dalam proyeksi dunia pendidikan abad 21 pada tingkat sekolah dasar. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, 3(3), 404–418. https://doi.org/10.36418/jist.v3i3.385
Harefa, E., Afendi, A. R., Karuru, P., Sulaeman, & Wote, A. Y. V. (2024). Buku ajar: Teori belajar dan pembelajaran.
Hidayanti, L., Awaliyah, S., & Hady, N. (2021). Pengaruh pemberian apersepsi scene setting terhadap kesiapan belajar siswa pada mata pelajaran PPKN. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2187–2193. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.783
Inovasi, J., Pendidikan, P., & Vol, P. (2024). Recolecta - 2020 - Unknown - 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 3 1. 4(2), 361–366.
Mulyani, A. Y. (2022). Pengembangan critical thinking dalam peningkatan mutu pendidikan di Indonesia. DIAJAR: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 100–105. https://doi.org/10.54259/diajar.v1i1.226
Octaviani, F. R., Murniasih, A. T., Dewi, D. K., & Agustina, L. (2020). Apersepsi berbasis lingkungan sekitar sebagai pemusatan fokus pembelajaran biologi selama pembelajaran daring. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 2(2). https://doi.org/10.23917/bppp.v2i2.13792
Pringgar, F., & Sujatmiko, B. (2020). Penelitian kepustakaan (library research) modul pembelajaran berbasis augmented reality pada pembelajaran siswa. Jurnal IT-EDU, 05(01), 317–329.
Qorinasari, D. (2020). Peningkatan hasil belajar tematik tema 4 subtema 1 pembelajaran 1 melalui penggunaan media video animasi pada peserta didik kelas 1 SD Negeri Polokarto 03 Kabupaten Sukoharjo Tahun Pelajaran 2020/2021. JP3 (Jurnal Pendidikan dan Profesi Pendidik), 6(2), 168–176. https://doi.org/10.26877/jp3.v6i2.7321
Rahman, A. R. (2018). Apersepsi: Suatu jarak pandang. Penerbit Mangku Bumi. https://books.google.com/books/about/APERSEPSI.html?hl=id&id=xMqFDwAAQBAJ
Saidah, K., Primasatya, N., Mukmin, B. A., & Damayanti, S. (2021). Sosialisasi peran apersepsi untuk meningkatkan kesiapan belajar anak di sanggar genius Yayasan Yatim Mandiri Cabang Kediri. Dedikasi Nusantara: Jurnal Pengabdian Masyarakat Pendidikan Dasar, 1(1), 10–16. https://doi.org/10.29407/dedikasi.v1i1.16065
Satria, I., & Kusumah, R. G. T. (2019). Analisis keterkaitan motivasi dan apersepsi terhadap hasil belajar IPS. Indonesian Journal of Social Science Education (IJSSE), 1(1), 114–123.
Tumanggor, M. (n.d.). Berfikir kritis: Cara jitu menghadapi tantangan pembelajaran abad 21. Gracias Logis Kreatif.
Wahyunita, I., & Subroto, W. T. (2021). Efektivitas model pembelajaran blended learning dengan pendekatan STEM dalam upaya meningkatkan kemampuan berfikir kritis peserta didik. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 1010–1021. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i3.503
Winarsih, B. (2022). Analisis penerapan pendidikan karakter siswa kelas III melalui program penguatan profil pelajar Pancasila di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 2388–2392.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan bahasa dan Sastra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.