Strategi Peningkatan Kemampuan Berpikir untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik dalam Pembelajaran PAI di Sekolah

Authors

  • Lutfi Abrari Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Miranda Endah Laberta Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v2i2.762

Keywords:

Learning Strategy, Thinking, Active, PAI

Abstract

This research aims to increase students' activeness in PAI learning at school by using strategies to increase thinking skills. The strategy for improving thinking abilities is a strategy that relies on developing students' thinking abilities so that they can solve social problems appropriate to their level of development. This research aims to examine in more depth strategies for improving thinking skills so that they can be implemented effectively in PAI learning at school so as to increase student activity and involvement during the learning process. As for collecting data in this writing, we use literature studies or library research by taking sources from journals, books and other scientific works. By using this learning strategy, it is hoped that it can increase students' activeness in the PAI learning process at school.

References

Akrim. (2022). Buku Ajar Strategi Pembelajaran . Medan: UMSU Press.

Amri, R. F. (2016). Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) terhadap Hasil Belajar Kewirausahaan Siswa Kelas XI Semester Genap SMK Muhammadiyah 2 Metro. Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro Vol. 4 No. 1 .

Arifin, Z. (Januari 2018). Meningkatkan Hasil Belajar dengan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics) Vol. 2 No. 2 , 42-49.

Asmani, J. M. (2011). 7 Tips Aplikasi PAKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan),. Yogyakarta: DIVA Press.

Damayanti Nababan, P. B. (2023). Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir. Pendidikan Sosial dan Humaniora.

Diana Ariyana, S. H. (2019). Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Al-Ahya Volume 1 Nomor 2 , 61.

Fathurrohman, M. (2017). Belajar dan Pembelajaran Modern: Konsep Dasar, Inovasi dan Teori Pembelajaran. Yogyakarta: Garudhawaca.

Hamzah B. Uno, N. M. (2014). Belajar dengan Pendekatan PALKEM. Jakarta: Bumi 1Aksara.

Haudi. (2021). Strategi Pembelajaran. Solok: Insan Cendekia Mandiri.

Jannah, R. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) Dalam Mata Kuliah Pendidikan Agama Islam Prodi PPKN FKIP di Universitas PGRI Banyuwangi. JPPKN Vol. 2 No. 1.

Khairat, A. (2017). Penerapan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berfikir Pada Mata Pelajaran Fiqih Mata Pelajaran Fiqih Materi Zakat di Madrasah Tsanawiyah Negeri Batu Sangkar Kabupaten Tanah Datar. Internasional Seminar On Education.

Nurhayati Laia, S. S. (2022). Penerapan Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Kelas VIII SMP Swasta Fajarmas Bawona'uru Tahun Pembelajaran 2021/2022 . Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan.

Sanjaya, W. (2011). Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Jakarta: Prenada Media Group.

Yessy Velina, W. N. (2017). Pengaruh Strategi Pembelajaran Peningkatan Kemampuan Berpikir (SPPKB) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Biologi Peserta Didik Kelas XI SMA Al-Kautsar Bandar Lampung. BIOSFER Jurnal Tadris Pendidikan Biologi Vol. 8 N0. 2, 67-83.

Published

2024-04-29

How to Cite

Lutfi Abrari, Miranda Endah Laberta, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Strategi Peningkatan Kemampuan Berpikir untuk Meningkatkan Keaktifan Peserta Didik dalam Pembelajaran PAI di Sekolah. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(2), 26–33. https://doi.org/10.61132/bima.v2i2.762

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.