Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Dengan Metode Permainan Lempar Tangkap Bola Kelas XI DPIB SMKN 3 Surabaya

Authors

  • Debyantoro Debyantoro Universitas Negeri Surabaya
  • Muhammad Bambang Herinanta SMK Negeri 3 Surabaya
  • Mochamad Ridwan Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v2i6.1273

Keywords:

Learning Outcomes, Throwing and Catching Ball Game, Underhand Passing Skills

Abstract

This study aims to support the learning objectives of underhand passing for class XI DPIB SMKN 3 Surabaya through throwing and catching ball games. Classroom Action Research (CAR) is a research technique that involves collaboration between researchers and PJOK instructors at SMKN 3 Surabaya. This study consists of four parts, namely action, planning, observation, and reflection. The implementation system of this research will be completed in stages, starting from the pre-cycle, cycle I, and cycle II. The results of this study are used as a reference in efforts to improve the learning outcomes of underhand passing for class XI DPIB SMKN 3 Surabaya students through throwing and catching ball games. has produced an average percentage of 37% in the pre-cycle, 54% in cycle I, and 83% in cycle II; this shows that they have met the requirements to achieve the learning objectives targeted by the researcher. These results indicate that the use of throwing and catching ball games can improve PJOK learning outcomes, especially volleyball underhand passing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batiurat, W., Wandik, Y., & Putra, M. F. P. (2023). Modifikasi permainan bolavoli dalam pendidikan jasmani. Multilateral: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 22(4), 272–276.

Hanief, Y. N., Subekti, T. B. A., & Mashuri, H. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bolavoli melalui Permainan 3 on 3 pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 3(2). https://doi.org/10.17509/jpjo.v3i2.12414

Megantara, B. A., Thazqia, F. M., Wahid, Z. A., Pribadi, R., Mentari, A. G., Rahmah, A. S., & Tarigan, B. (2024). Pengaruh Pendidikan Jasmani Terhadap Life Skills. Jurnal Ilmiah Spirit, 24(2), 92–106.

Muhdhor, M. (2022). Peningkatan Service Bawah melalui Permainan Model Letabol (Lempar Tangkap Bola) pada Hasil Belajar Bola Voli. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 3(1), 82–94.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171–187.

Pangkey, F. R., & Mahfud, I. (2020). Peningkatan Keterampilan Gerak Dasar Roll Belakang Pada Anak Sekolah Dasar. Journal Of Physical Education, 1(1), 33–40. https://doi.org/10.33365/joupe.v1i1.183

Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan penelitian tindakan kelas. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1), 49–60.

Raibowo, S., & Nopiyanto, Y. E. (2020). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga & Kesehatan pada SMP Negeri Se-Kabupaten Mukomuko melalui Pendekatan Model Context, Input, Process & Product (CIPP). Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 146–165.

Rowanda, W., & Sasmarianto, S. (2022). Peningkatan Pembelajaran Servis Bawah Bolavoli Melalui Bermain Lempar Tangkap di SMPN 1 Pekanbaru. Jurnal Pendidikan Terintegrasi, 3(1).

Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peran guru dalam mewujudkan pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7158–7163.

Syafriadi, S., Lalu Sapta Wijaya Kusuma, & Rusdiana Yusuf. (2021). Integrasi Permainan Tradisional Dalam Metode Pembelajaran Praktik untuk Meningkatkan Minat Belajar PJOK. Reflection Journal, 1(1), 14–21. https://doi.org/10.36312/rj.v1i1.487

Syafruddin, M. A., Jahrir, A. S., & Yusuf, A. (2022). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Jurnal Ilmiah STOK Bina Guna Medan, 10(2), 73–83.

Syaifudin, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas. Borneo: Journal of Islamic Studies, 1(2), 1–17.

Syaputra, M. N., Kahri, M., Arifin, S., & -, M. (2023). Upaya meningkatkan kemampuan gerak dasar manipulatif (lempar tangkap) melalui model problem base learning. Journal of SPORT (Sport, Physical Education, Organization, Recreation, and Training), 7(2), 233–247. https://doi.org/10.37058/sport.v7i2.7708

Utamayasa, I. G. D. (2021). Model-model pembelajaran pendidikan jasmani. Jakad Media Publishing.

Published

2024-09-20

How to Cite

Debyantoro Debyantoro, Muhammad Bambang Herinanta, & Mochamad Ridwan. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Dengan Metode Permainan Lempar Tangkap Bola Kelas XI DPIB SMKN 3 Surabaya. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(6), 140–148. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i6.1273

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.