Pembelajaran Tematik: Pengembangan Media Video untuk Kemampilan Berdiskusi Siswa di Kelas V di Sekolah Dasar

Authors

  • Miftachur Rohmah Universitas Islam Balitar
  • Sripit Widiastuti Universitas Islam Balitar
  • Dwi Kameluh Agustina Universitas Islam Balitar

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v2i6.1316

Keywords:

Thematic Learning, Revised 2013 Curriculum, Video Media

Abstract

This study aims to develop thematic learning video media to improve discussion skills of fifth grade students in elementary schools. The scientific approach of the 2013 Curriculum is the basis for development, with a focus on learning methods that encourage active participation and critical thinking. Using the Research and Development (R&D) model adapted from Borg and Gall, this study went through the validation stages of material, media, and language experts. The validation results showed a feasibility percentage of 88.34% for material, 80.60% for media, and 84.45% for language, all in the "very feasible" category. Trials on 20 students showed a positive response with a percentage of 94%. This video media successfully facilitated a more interactive learning experience and increased students' interest and discussion skills. These findings support the use of digital learning media as an effective tool in thematic education in elementary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiyah, R., Karim, A., & Yunidar, Y. (2013). Peningkatan kemampuan membaca pemahaman melalui metode diskusi siswa kelas IV SDN Inti Tomoli. Jurnal Kreatif Online, 5(3).

Ayuningrum, F. (2012). Pengembangan media video pembelajaran untuk siswa kelas X pada kompetensi mengolah soup kontinental di SMK N 2 Godean. Universitas Negeri Yogyakarta.

Fitri, A. Z., & Haryanti, N. (2020). Metodologi penelitian pendidikan: Kuantitatif, kualitatif, mixed method dan research and development. Madani Media.

Hakim, L. (2017). Analisis perbedaan antara kurikulum KTSP dan kurikulum 2013. Jurnal Ilmiah Didaktika, 17(2), 280–292.

Haryanti, N. (2014). Ilmu pendidikan Islam. Malang: Gunung Samudera.

Haryanti, N., & Hidayati, Y. (2022). Inovasi model aplikasi pembelajaran online daring di sekolah. Purbalingga: Eurika Media Aksara.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21: Kunci sukses implementasi kurikulum 2013. Ghalia Indonesia.

Levin, M., & Greenwood, D. (2001). Pragmatic action research and the struggle to transform universities into learning communities. In Handbook of action research: Participative inquiry and practice (pp. 103–113).

Majid, A. (2019). Pembelajaran tematik terpadu.

Masrik, H. M. H. (2020). Penggunaan metode diskusi kelompok guna meningkatkan hasil belajar materi menemukan ide bacaan teks di SMP. Jurnal Kajian Pembelajaran Dan Keilmuan, 3(2), 208–215.

Nunuk, S., Achmad, S., & Aditin, P. (2018). Media pembelajaran inovatif dan pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Prayogo, P. D. (2015). Pengembangan multimedia interaktif tematik untuk siswa kelas IV SD Muhammadiyah Condongcatur. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan, 7.

Rahmadani, R. (2019). Metode penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL). Lantanida Journal, 7(1), 75–86.

Rusiyono, R. (2011). Peningkatan keterampilan berdiskusi dengan model pembelajaran PROJECT CITIZEN pada siswa kelas X2 SMA Widya Kutoarjo. Skripsi.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (27th ed.). Alfabeta.

Sulistiani, E., & Masrukan, M. (2017). Pentingnya berpikir kritis dalam pembelajaran matematika untuk menghadapi tantangan MEA. In PRISMA: Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 605–612).

Sulistio, A., & Haryanti, N. (2022). Model pembelajaran kooperatif. Purbalingga: Eurika Media Aksara.

Tamarli, T. (2017). Penggunaan media gambar dengan model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran PPKn materi hak azasi manusia. Jurnal Serambi Ilmu, 18(1), 33–40.

Trianto. (2016). Desain pengembangan pembelajaran tematik: Bagi anak usia dini. Prenada Media.

Triwiyanto, T. (2021). Pengantar pendidikan. Bumi Aksara.

Wati, E. R. (2016). Ragam media pembelajaran. Kata Pena.

Wati, R. (2016). Ragam-ragam media pembelajaran. Yogyakarta.

Published

2024-10-14

How to Cite

Miftachur Rohmah, Sripit Widiastuti, & Dwi Kameluh Agustina. (2024). Pembelajaran Tematik: Pengembangan Media Video untuk Kemampilan Berdiskusi Siswa di Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(6), 250–264. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i6.1316

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.