Penerapan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar

Authors

  • Siti Junanah Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Nurriska Safitri Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten
  • Oman Farhurahman Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i1.1450

Keywords:

Learning Outcomes, Social Sciences, Visual Media

Abstract

This research aims to evaluate the extent to which the use of visual media can improve student learning outcomes in social studies learning at the elementary school level. This research has been carried out using descriptive qualitative research methods with data collection techniques, namely literature study. Data sources include books, journals or previous articles and theses that have the same theme as this research. This research shows that the use of visual media has a significant impact on improving student learning outcomes in social studies lessons in elementary schools. Visual media helps students visualize abstract concepts, so that learning material becomes more concrete and easier to understand. This not only improves student learning outcomes, but also encourages their involvement, motivation and creativity in the learning process. Thus, the use of visual media should be routinely integrated into learning activities to achieve optimal learning outcomes and improve the quality of good education at the elementary school level.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adan, S. I. A. (2023). PENTINGNYA MOTIVASI BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), Article 2. https://pijar.saepublisher.com/index.php/jpp/article/view/17

Badruzaman, A., Nurdin, S., & Apriliya, S. (2015). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PETA. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v2i1.5794

Hasanudin. (2015). Penggunaan media visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS kelas III di Mi Miftahul Hidayah Pondok Gede Kota Bekasi. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/29797

Indriani, S. N., Saputra, D. W., & Hayun, M. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Kertas Origami dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II-D SDN Pondok Cabe Ilir 01. SEMNASFIP, 0, Article 0. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/article/view/23540

Kurniasih, A. N., & Alarifin, D. H. (2015). PENERAPAN ICE BREAKING (PENYEGAR PEMBELAJARAN) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS VIII A MTs AN-NUR PELOPOR BANDARJAYA TAHUN PELAJARAN 2013/2014. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) FKIP UM Metro, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.24127/jpf.v3i1.29

Mayasari, A., Pujasari, W., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). PENGARUH MEDIA VISUAL PADA MATERI PEMBELAJARAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK. Jurnal Tahsinia, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.303

Nurhayati, & Nasution, J. S. (2022). HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DAN MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA ARAB PADA SISWA KELAS VIII SMPIT FAJAR ILAHI BATAM. JURNAL AS-SAID, 2(1), Article 1.

Parasamya, C. E., Wahyuni, A., & Hamid, A. (2017). UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR FISIKA SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(1), Article 1.

Pasaribu, O. L. (2019). Pemanfaatan Media Visual dalam Menulis Cerita Pendek pada Semester V Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia FKIP UMSU. Pena Literasi, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.24853/pl.2.1.39-46

Pengembangan Media Visual Untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas IV SDN Daan Mogot 1 Kota Tangerang | BINTANG. (2021). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang/article/view/1356

Peningkatan Hasil Belajar IPS Dengan Penerapan Media Visual Di Masa New Normal | Octaviani | Jurnal Amal Pendidikan. (t.t.). Diambil 3 Desember 2024, dari https://ojs.uho.ac.id/index.php/japend/article/view/19085

Rahman, S. (2022). PENTINGNYA MOTIVASI BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR, 0, Article 0. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076

Selamet, I. K. (2020). Penggunaan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas V SD Inpres Tumpu Jaya I. Jurnal Paedagogy, 7(2), 121–125. https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2505

Tafonao, T. (2018). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MAHASISWA. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Topik, T. (2020). PENGGUNAAN MEDIA VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS VI DI MADRASAH IBTIDAIYAH SWASTA AL-ISLAM PARIT JAWAI. Cross-Border, 3(1), Article 1.

Yuliana, D. (2021). Optimalisasi Penggunaan Media Kartu Pintar Terhadap Peningkatan Minat Belajar Siswa. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 4(5), Article 5. https://doi.org/10.20961/shes.v4i5.66353

Downloads

Published

2024-12-17

How to Cite

Siti Junanah, Nurriska Safitri, & Oman Farhurahman. (2024). Penerapan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(1), 74–84. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i1.1450

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.