Keterkaitan Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD

Authors

  • Yarisda Ningsih Universitas Negeri Padang
  • Nur Azmi Alwi Universitas Negeri Padang
  • Alya Suci Rahmadani Universitas Negeri Padang
  • Elmemi Wagira Universitas Negeri Padang
  • Qonita Mutiara Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1836

Keywords:

Digital learning media, Elementary school students, Learning Motivation

Abstract

This study explores various factors relating to the implementation of digital learning tools intended to inspire excitement among fourth-grade students. The motivation for this research stems from the noticeable lack of student participation, which is associated with the limited availability of diverse and stimulating educational resources. It is proposed that the adoption of digital educational tools can create a more engaging and relevant learning environment, subsequently boosting students' drive to learn. The investigation follows a qualitative framework, utilizing a case study method where data is gathered through the observation and documentation of fourth-grade students in elementary education. Findings from this research indicate that the incorporation of digital educational materials, including teaching videos, interactive assessments, and online learning platforms, markedly enhances students’ engagement and participation in their educational experience. The utilization of digital content fosters a more vibrant classroom atmosphere, aiding students in grasping the material more effectively. In summary, digital educational resources have the potential to significantly improve student motivation, especially within primary schooling.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astika, R. Y., Anggoro, B. S., & Andriani, S. (2019). Pengembangan video media pembelajaran matematika dengan bantuan Powtoon. Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Matematika (JP3M), 2(2), 85–96.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman.

Diren, A., Alwi, N. A., & Yulia, M. (2021). Meningkatkan hasil belajar Bahasa Indonesia siswa menggunakan media Powtoon di kelas VI sekolah dasar. Jurnal Cerdas Proklamator, 2(1), 38–44.

Hilda, E. P., Wita, D., Adrias, & Alwi, N. A. (2024). Penerapan model Problem Based Learning dalam pembelajaran IPS untuk meningkatkan motivasi belajar peserta didik di SD. Jurnal Inovasi Belajar, 4(1), 767–777.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Panduan implementasi Kurikulum Merdeka. Kemendikbudristek.

Miaz, Y., Ningsih, Y., & Helsa, Y. (2020). Pengembangan perangkat pembelajaran menggunakan permainan edukatif berbasis Android untuk pembelajaran IPS sekolah dasar. Dalam Desyandri, dkk. (Ed.), Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar (hlm. 83).

Pramesti, T., & Alwi, N. A. (2024). Pemanfaatan aplikasi Canva sebagai media pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 10(4), 134–139.

Rachman, M. (2020). Pengaruh metode pembelajaran konvensional terhadap motivasi belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(3), 88–95.

Refiona, A., Yeni, E., & Ningsih, Y. (2024). Pelatihan aplikasi Quizizz sebagai media pembelajaran interaktif dan asesmen bagi pendidik sekolah dasar. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 701–710.

Rosalina, Sudin, & Sujana. (2016). Penerapan model discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada materi perubahan wujud benda. Jurnal Pena Ilmiah, 1(1), 1–10.

Roysa, M., & Ristiyani, R. (2019). Penerapan media video animasi dalam pembelajaran sebagai upaya peningkatan kemampuan menyimak siswa kelas VI. Jurnal Educatio FKIP Unma, 5(1), 68–74.

Sari, N., & Nugroho, A. (2019). Pemanfaatan media pembelajaran digital dalam meningkatkan keterlibatan siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(2), 123–135.

Sukma, E. (2016). Kompetensi kognitif pembelajaran apresiasi sastra di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 1–11.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Yuliana, D. (2021). Integrasi teknologi dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 10(1), 32–45.

Downloads

Published

2025-05-14

How to Cite

Yarisda Ningsih, Nur Azmi Alwi, Alya Suci Rahmadani, Elmemi Wagira, & Qonita Mutiara. (2025). Keterkaitan Media Pembelajaran Digital dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(3), 295–301. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1836

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.