Penerapan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i1.1450Keywords:
Learning Outcomes, Social Sciences, Visual MediaAbstract
This research aims to evaluate the extent to which the use of visual media can improve student learning outcomes in social studies learning at the elementary school level. This research has been carried out using descriptive qualitative research methods with data collection techniques, namely literature study. Data sources include books, journals or previous articles and theses that have the same theme as this research. This research shows that the use of visual media has a significant impact on improving student learning outcomes in social studies lessons in elementary schools. Visual media helps students visualize abstract concepts, so that learning material becomes more concrete and easier to understand. This not only improves student learning outcomes, but also encourages their involvement, motivation and creativity in the learning process. Thus, the use of visual media should be routinely integrated into learning activities to achieve optimal learning outcomes and improve the quality of good education at the elementary school level.
Downloads
References
Adan, S. I. A. (2023). PENTINGNYA MOTIVASI BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(2), Article 2. https://pijar.saepublisher.com/index.php/jpp/article/view/17
Badruzaman, A., Nurdin, S., & Apriliya, S. (2015). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI PETA. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v2i1.5794
Hasanudin. (2015). Penggunaan media visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS kelas III di Mi Miftahul Hidayah Pondok Gede Kota Bekasi. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/29797
Indriani, S. N., Saputra, D. W., & Hayun, M. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Kertas Origami dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas II-D SDN Pondok Cabe Ilir 01. SEMNASFIP, 0, Article 0. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SEMNASFIP/article/view/23540
Kurniasih, A. N., & Alarifin, D. H. (2015). PENERAPAN ICE BREAKING (PENYEGAR PEMBELAJARAN) UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS VIII A MTs AN-NUR PELOPOR BANDARJAYA TAHUN PELAJARAN 2013/2014. JPF (Jurnal Pendidikan Fisika) FKIP UM Metro, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.24127/jpf.v3i1.29
Mayasari, A., Pujasari, W., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). PENGARUH MEDIA VISUAL PADA MATERI PEMBELAJARAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK. Jurnal Tahsinia, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.303
Nurhayati, & Nasution, J. S. (2022). HUBUNGAN ANTARA MOTIVASI BELAJAR DAN MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA ARAB PADA SISWA KELAS VIII SMPIT FAJAR ILAHI BATAM. JURNAL AS-SAID, 2(1), Article 1.
Parasamya, C. E., Wahyuni, A., & Hamid, A. (2017). UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR FISIKA SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING (PBL). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2(1), Article 1.
Pasaribu, O. L. (2019). Pemanfaatan Media Visual dalam Menulis Cerita Pendek pada Semester V Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia FKIP UMSU. Pena Literasi, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.24853/pl.2.1.39-46
Pengembangan Media Visual Untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas IV SDN Daan Mogot 1 Kota Tangerang | BINTANG. (2021). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang/article/view/1356
Peningkatan Hasil Belajar IPS Dengan Penerapan Media Visual Di Masa New Normal | Octaviani | Jurnal Amal Pendidikan. (t.t.). Diambil 3 Desember 2024, dari https://ojs.uho.ac.id/index.php/japend/article/view/19085
Rahman, S. (2022). PENTINGNYA MOTIVASI BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR, 0, Article 0. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076
Selamet, I. K. (2020). Penggunaan Media Visual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas V SD Inpres Tumpu Jaya I. Jurnal Paedagogy, 7(2), 121–125. https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2505
Tafonao, T. (2018). PERANAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR MAHASISWA. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Topik, T. (2020). PENGGUNAAN MEDIA VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM KELAS VI DI MADRASAH IBTIDAIYAH SWASTA AL-ISLAM PARIT JAWAI. Cross-Border, 3(1), Article 1.
Yuliana, D. (2021). Optimalisasi Penggunaan Media Kartu Pintar Terhadap Peningkatan Minat Belajar Siswa. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 4(5), Article 5. https://doi.org/10.20961/shes.v4i5.66353
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.