Melatih Kreativitas Anak Sekolah Dasar dengan Menciptakan Karya Seni Lukis Berbahan Alam
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i1.1505Keywords:
Development of Creativity, Painting, Natural MaterialsAbstract
This research aims to determine the influence of painting with natural materials on the development of elementary school children's creativity. Through literature studies, this research analyzes various relevant publications to identify the concept of creativity, the benefits of using natural materials in art learning, as well as the results of previous research related to this topic. The research results show that painting activities with natural materials have great potential in stimulating children's creativity through various aspects, such as critical thinking skills, imagination and self-expression. Apart from that, this activity can also improve fine motor skills, hand-eye coordination, and environmental awareness in children. The use of a variety of natural materials and their multisensory nature can provide a fun and meaningful learning experience for children, thereby encouraging their interest and motivation to learn.
Downloads
References
Aisyiah, N. A., & Pamungkas, J. (2023). Pemanfaatan bahan alam lingkungan sebagai media pembelajaran seni rupa anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 6741–6749. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.4606
Amalia, N. D. (2023). Pengembangan kreativitas dan permainan edukatif anak usia dini. CV. Alinea Edumedia. https://books.google.co.id
Anggreini, D. (2018). Karakteristik karya lukis anak autis siswa Sekolah Dasar Galuh Handayani Surabaya. Jurnal Seni Rupa, 6(01), 673–682.
Dewi Pratiwi, Wiwik Daryati, & A. R. (2024). Pengembangan kreativitas finger painting untuk. 8(1), 23–39.
Fauziah, N. (2023). Penggunaan media bahan alam untuk meningkatkan kreativitas anak. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIV), 8(1), 23–30. https://doi.org/10.21009/jiv.0801.4
Fibriyani, I. A. (2023). Penggunaan media pembelajaran bahan alam dalam mengembangkan kreativitas anak usia 4-5 tahun.
Gunawan, I., & Sulistyoningrum, R. T. (2016). Menggali nilai-nilai keunggulan lokal kesenian Reog Ponorogo guna mengembangkan materi keragaman suku bangsa dan budaya pada mata pelajaran IPS kelas IV Sekolah Dasar. Premiere Educandum: Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 3(01), 50–87. https://doi.org/10.25273/pe.v3i01.59
Iraqi, H. S., Lena, M. S., Sulastri, J., & Reviana, F. R. (2023). Pembelajaran seni rupa dalam penerapan kurikulum merdeka di sekolah dasar. Yasin, 3(4), 640–649. https://doi.org/10.58578/yasin.v3i4.1283
Khasna, F., & Zulfahmi, M. N. (2024). Penguatan profil pelajar Pancasila melalui penerapan media buku pop-up. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 6(2), 40. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v6i2.2673
Kusnanto, R. A. B., & Frima, A. (2022). Perspektif belajar dengan seni di sekolah dasar. Jurnal Perspektif Pendidikan, 16(2), 286–295. https://doi.org/10.31540/jpp.v16i2.1999
Kusumawati, E., Haryanti, U., Jayanti, K. D., & Safitri, E. I. (2024). Pemberdayaan siswa sekolah dasar Al Islam 2 Jamsaren Surakarta melalui pelatihan batik ecoprint untuk meningkatkan kreativitas seni siswa. Proficio, 5(2), 39–44. https://doi.org/10.36728/jpf.v5i2.3361
Maman, R., Irawati, M. S., Hasbullah, & Juhji. (2021). Karakteristik peserta didik: Sebuah tinjauan studi kepustakaan. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8(01), 255–266.
Mariana, E. (2024). Meningkatkan kemampuan kreativitas melalui media seni lukis pada anak. 2(1), 73–78.
Martono. (2017). Pembelajaran seni lukis anak untuk mengembangkan imajinasi, ekspresi, dan apresiasi. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 437–446.
Ningsih, E. F. A., & Wisudaningsih, E. T. (2022). Pemanfaatan bahan alam dalam kegiatan menganyam untuk mengembangkan motorik halus anak usia dini di Raudhatul Athfal Hidayatul Islam Krucil. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(3), 1349–1358.
Nur Fajri, D. (2023). Paradigma pendidikan praktis dalam pembelajaran seni rupa untuk anak di sekolah dasar. PT. Nasya Expandi Management. https://books.google.co.id
Parca Dwi Purwati, D. (2024). Pemanfaatan pewarna alami tanaman sekolah. Cahya Gani Discovery. https://books.google.co.id
Patriansah, M., Halim, B., & Putra, M. E. P. (2021). Meningkatkan kreativitas siswa melalui kegiatan lomba gambar bercerita di SD 226 Palembang. Selaparang: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(2), 188. https://doi.org/10.31764/jpmb.v4i2.4299
Permana, D., & Indihadi, D. (2018). Penggunaan media gambar terhadap pembelajaran menulis puisi peserta didik. Pedadidaktika, 5(1), 193–205.
Purhanudin. (2020). Pendidikan seni dalam meningkatkan kreativitas siswa sekolah dasar. Jurnal Waspada, 2(3), 12–23.
Syukur, A., & Fallo, Y. T. (2019). Peningkatan kemampuan anak dalam mengenal konsep bilangan melalui penggunaan media pembelajaran berbasis alam. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 6(1), 1–11. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v6i1.5365
Trilestari, I., Setiawan, M. B., Nurrochsyam, M. W., Suwarningdyah, R. N., & Julizar, K. (2017). Pengembangan kreativitas dan apresiasi karya budaya.
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Pasal 1 Ayat 1 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Yeni, P., & Citrowati, E. (2024). Upaya peningkatan kreativitas anak melalui kegiatan menggambar bebas di TK PAUD Harapan Bunda Sungai Talang. 5, 1959–1964.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.