Strategi Pendidikan Karakter untuk Membentuk Sikap Tanggung Jawab Pada Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i1.1530Keywords:
Character education, responsible attitude, elementary school studentsAbstract
This study is a form of character education strategy analysis to form responsible elementary school students through a literature study approach. The data for this study were obtained from a literature review including books, academic journals and previous research related to classroom management and how students' characters are formed. The results of this study explain that effective character education strategies include the development of participatory rules, the application of consistent consequences, and rewards for positive behavior. This approach helps students understand the importance of personal and social responsibility to support the creation of a conducive learning environment. This study provides a conceptual contribution to the development of classroom management strategies as an integral part of character education in elementary schools.
Downloads
References
Aulia, E. R. N., & Dewi, D. A. D. (2021). Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak SD sebagai Bentuk Implementasi Pkn. Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(1), 43-53.
Ependi, N. H., Pratiwi, D., Ningsih, A. M., Kamilah, A., Wijayanto, P. W., Dermawan, H., Wibowo, T. P. (2023). Pendidikan Karakter. Serang: PT SADA KURNIA PUSTAKA.
Fadilah, Rabi'ah, Alim, W. S., Zumrudiana, A., Baidawi, I. W., & Elisanti, A. D. (2021).
Pendidikan Karakter. Bojonegoro: CV. AGRAPANA MEDIA.
Fathurrahman, F. (2020). Hakikat Nilai Hormat dan Tanggung Jawab Perspektif Thomas Lickona & Perspektif Islam (Sebuah Pendekatan Integratif-Intorkonektif). Al-Tarbawi Al-Haditsah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2).
Febriani, F., & Ghozali, M. A. (2020). Peningkatan sikap tanggung jawab dan prestasi belajar melalui model pembelajaran kolaboratif tipe cycle 7E. Premiere Educandum Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 10(2), 175-186.
Mulyasa. (2022). Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Nadila, A.P., Alam, A.M.P. (2024). Menelaah Keberhasilan Pendidikan Karakter Di Jepang Untuk Menunjang Program Pendidikan Karakter (PPK) Di Indonesia. Jurnal Ilmu Sosial, Pendidikan dan Humaniora, 3(2), 242-258.
Natamia, H. D., dkk. (2022). Perspektif Behaviorisme Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Pramuka di SD Negeri 1 Simo Boyolali. Jurnal Pendidikan Karakter. 12(1), 1-14.
Nugroho, A. S., & Mawardi, M. (2021). Pengembangan instrumen penilaian sikap tanggungjawab dalam pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 808-817.
Rianti, S. (2023). Peran Orang Tua Sebagai Fasilitator Penerapan Pendidikan Karakter Hasil Pembelajaran PKN di Lingkungan Rumah. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08, 02.
Rosita, D., Sutisnawati, A., & Uswatun, D. A. (2022). Pendidikan Karakter Nilai Disiplin Dan Tanggung Jawab Dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 449-456.
Sarie, F., Sutaguna, I. N. T., Par, S. S. T., Par, M., Suiraoka, I. P., ST, S., Darwin Damanik, S. E., SE, M., Efrina, G., & Sari, R. (2023). Metodelogi penelitian. Cendikia Mulia Mandiri.
Shulhan. 2023). Pendeketan Konstruktivisme Dalam Pembelajaran di Tingkat Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Islamic Education. 7(2), 129-146.
Sukmawati, A. S., Sabur, F., Nur, M., Darmawan, A. R., Mahbub, K., Irmawati, I., Silviana, S., Tawil, M. R., Sampurno, C. B. K., & Wibowo, S. E. (2023). Buku Ajar Metodologi Penelitian. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Wildaningrum, D. T., Listyarini, I., & Irianto, B. (2024). Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Program Pembiasaan Membaca Asmaul Husna di SDN Wonotingal. Jurnal Sinektik, 7, 1.
Zakariah, M. A., Afriani, V., & Zakariah, K. H. M. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, Action Research, Research And Development (R N D). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.
Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 tentang Perlindungan Anak.
Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.