Pemanfaatan Educaplay sebagai Media Literasi Budaya di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i1.1542Keywords:
educaplay, cultural, literacy, learning, mediaAbstract
Advances in information and communication technology have had a significant impact on the world of education, especially in increasing cultural literacy in elementary schools. Cultural literacy is the ability to understand and appreciate cultural norms, values and diversity, which is very important in the era of globalization. One potential technology-based learning media is Educaplay, this interactive platform provides various interesting learning features. This research aims to analyze the use of Educaplay as a cultural literacy medium through the Systematic Literature Review (SLR) method. The research results show that Educaplay is able to increase students' interest and understanding of local culture through an interactive, flexible and contextual learning approach. This media also strengthens students' digital skills and encourages attitudes of tolerance and respect for cultural diversity. These findings underline the importance of integrating technology in cultural learning to create a generation that is culturally literate and globally competitive.
Downloads
References
Ahmadi, F., & Ibda, H. (2019). Konsep dan Aplikasi Literasi Baru di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. Semarang: CV. Pilar Nusantara.
Cholik, C. A. (2021). Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi/ICT dalam Berbagai Bidang. Jurnal Fakultas Teknik UNISA KUNINGAN, 39-46.
Cristiana, E. (2021). Digitalisasi Pendidikan Ditinjau dari Perspektif Hukum. Prosiding Seminar Nasional IAHN-TP Palangka Raya, 58-66.
Fernanda, N., Roosyanti, A., & Susanti, R. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila melalui Media Educaplay di Kelas IVB SDN Dukuh Kupang III Surabaya. JSER: Journal of Science and Education Research, 58-63.
Hasan, M., Nurtrida, N., Arisah, N., & Nuraisyiah. (2022). Implementasi Budaya Literasi melalui Optimalisasi Perpustakaan di Sekolah Dasar. Jurnal Eduscience 9 (1), 121-133.
Iskandar, M. F., Dewi, D. A., & Hidayat, R. S. (2024). Pentingnya Literasi Budaya dalam Pendidikan Anak SD: Sebuah Kajian Literatur. IMEIJ: Indo-Match Edu Intellectuals Journal 5 (1), 785-794.
Izdiar, H. S., Astriani, S., & Rustini, T. (2024). Inovasi Pembelajaran Menyenangkan dengan Penggunaan Teknologi Berbasis Digital . Sindoro: Cendikia Pendidikan 4 (6), 48-58.
Marlina, T., & Halidatunnisa, N. (2022). Implementasi Literasi Sosial Budaya di Sekolah dan Madrasah. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 6 (2), 426-436.
Nudiati, D., & Sudiapermana, E. (2020). Literasi sebagai Kecakapan Hidup Abad 21 pada Mahasiswa. Indonesian Journal of Learning Education and Conseling 3 (1), 34-40.
Pramesti, A. A., Ekowati, D. W., & Febriyanti, F. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning dengan Menggunakan Media Wordwall untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa SD pada Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Simki Pedagogia 6 (2), 489-499.
Pratiwi, A., & Asyarotin, E. N. (2019). Implementasi Literasi Budaya dan Kewarganegaraan sebagai Solusi Disinformasi pada Generasi Millenial di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan 7 (1), 65-80.
Purbaniadatika, A., Khamdun, & Purbasari, I. (2024). Pengaruh Komik Digital Batik Kudus terhadap Literasi Budaya Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu 8 (4), 3026-3033.
Purwatiningsih, S. D. (2021). Marketing Digital Campaign dalam Membangun Startup melalui Inluencer pada Masa Pandemi Covid-19. Ekspresi dan Persepsi: Jurnal Ilmu Komunikasi 4 (2), 146-156.
Puspita, A. M. (2019). Peran Budaya Literasi pada Peningkatan Karakter Siswa Sekolah Dasar. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan 8 (1), 105-113.
Wahyuni, T., Uswatun, N., & Fauziati, E. (2023). Merdeka Belajar dalam Perspektif Teori Belajar Kognitivisme Jean Piaget. Tsaqofah: Jurnal Penelitian Guru Indonesia 3 (1), 129-139.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.