Pengaruh Keterampilan Variasi Mengajar Guru dan Minat Belajar terhadap Aktivitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Terpadu
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1713Keywords:
Learning Activities, Learning Interest, Teaching VariationAbstract
This study aims to determine the influence of teachers‘ teaching variation skills and learning interest on student’ learning activities, both partially and simultaneously, in the subject of Social Science for class VIII at SMP Negeri 1 Atinggola. The study adopted a quantitative approach utilizing a correlational method. The Primary data were obtained through questionnaire. The sample of the study consisted of 64 respondents. Furthermore, the data was performed using multiple linear regression. The findings indicate that both teaching variation skliss and learning interest significantly influence students’ both patially and simultaneously. The partial influence of the teaching variation variable on learning activities is 29.6%, whereas the partial influence of learning interest on learning activities is 27,9%. The simultaneous influence of teaching variation and learning interest on learning activities is 57,5%, with the remaining 42.5% influenced by other unexamined variables.
Downloads
References
Al Fuad, Z., & Zuraini. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar siswa kelas I SDN 7 Kute Panang. Jurnal Tunas Bangsa, 3(2), 42-54. Retrieved from https://ejournal.bbg.ac.id/tunasbangsa/article/view/625
Andalangi, Y., Hafid, R., Maruwae, A., Saleh, S. E., & Bahsoan, A. (2022). Pengaruh pola belajar dan frekuensi belajar terhadap aktivitas belajar siswa jurusan akuntansi di SMK Negeri 1 Kaidipang. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 2113–2130. https://doi.org/10.37905/aksara.8.3.2113-2130.2022
Besare, S. (2020). Hubungan minat dengan aktivitas belajar siswa. JINOTEP (Jurnal Inovasi dan Teknologi Pembelajaran), 7(1), 18–25. https://doi.org/10.17977/um031v7i12020p018
Datuela, I., Mahmud, A., & Paliguna, M. (2023). Pengaruh kompetensi pedagogik guru terhadap aktivitas belajar siswa kelas VIII. Journal of Social Science Research, 3(6), 9172–9182.
Djamarah, S. B. (2014). Guru dan siswa dalam interaksi edukatif. PT Rineka Cipta.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi analisis multivariate dengan program IBM SPSS 25. Universitas Diponegoro.
Habibi, E. R., M. Rafiqie, & M. Firdaus. (2024). Strategi guru dalam proses belajar mengajar di SMP Negeri 1 Lenteng Sumenep. EDUSHOPIA: Journal of Progressive Pedagogy, 1(1), 33-52. https://e-journal.stai-almaliki.ac.id/index.php/pai/article/view/104.
Hasyim, H., Ngampo, Y., & Wahab, A. (2022). The effect of skills using variations by the teacher on the learning activeness of students. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8(1). http://journal.umpalangkaraya.ac.id/index.php/
Helmiati. (2013). Micro teaching: Melatih keterampilan dasar mengajar. Aswaja Pressindo.
Kurniasari, W., Murtono, M., & Setiawan, D. (2021). Meningkatkan minat belajar siswa menggunakan model blended learning berbasis pada Google Classroom. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(1), 141–148.
Kusmana, N., Ardianto, T., Handayani, S. D., & Rifki. (2024). Upaya guru dalam meningkatkan aktivitas belajar siswa pada pembelajaran tematik di SDIT Insan Atqiya. Metakognisi, 6(1), 37–44. https://doi.org/10.57121/meta.v6i1.139
Laki, I. P. H. (2024). Analisis pengaruh variasi stimulus guru terhadap aktivitas belajar siswa pada pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA Negeri 9 Kupang. Jurnal Lazuardi, 7(2). http://ejurnal-pendidikanbahasaundana.com-59
Mulyo, I. A., & Mahmud, A. (2020). Mediasi motivasi belajar dalam hubungan sosial media dan pemberian reward dengan aktivitas belajar. Economic Education Analysis Journal, 9(2). https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i2.39428
Nopitasari, E., Kurniasari, R., & Ikhsan, M. H. (2022). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe group investigation untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPS materi pemanfaatan sumber daya alam. Sebelas April Elementary Education (SAEE), 1(3). https://ejournal.unsap.ac.id/index.php/saee
Nurmala, D. A., Tripalupi, E., & Suharsono, N. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 4(1).
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498
Putri, A. N., Nasri, W. O. L. A., & Renata, D. (2022). Discovery learning untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa. Orien: Cakrawala Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 33–38. https://doi.org/10.30998/ocim.v2i1.6770
Ramadani, A. (2024). Pengaruh keterampilan guru mengadakan variasi gaya mengajar resiprokal terhadap minat belajar peserta didik pada mata pelajaran IPAS kelas IV SDN 105428 Silau Merawan T.A. 2023/2024. Jurnal Keluarga Sehat Sejahtera, 22(1). https://doi.org/10.24114/jkss.v22i1.60601
Rochmatika, Y. O. (2015). Pengaruh persepsi siswa tentang keterampilan variasi mengajar guru dan minat belajar terhadap keaktifan siswa dalam proses pembelajaran Ekonomi kelas X IPS SMA Negeri 3 Sukoharjo Tahun Ajaran 2014/2015.
Rotten, E. (2010). Indikator dari aktivitas belajar. Swastyastu Press.
Rozai, A. A. S., Pargito, & Widodo, S. (2017). Pengaruh minat belajar terhadap aktivitas belajar Geografi XI IPS SMAN 5 Bandar Lampung (Skripsi, Universitas Lampung). Universitas Lampung.
Sardiman, A. M. (2011). Interaksi dan motivasi belajar mengajar. Raja Grafindo Persada.
Slameto. (2018). Belajar dan faktor-faktor yang memengaruhinya. Rineka Cipta.
Tarigan, D. (2014). Meningkatkan aktivitas belajar siswa dengan menggunakan model Make A Match pada mata pelajaran Matematika di kelas V SDN 050687 Sawit Seberang. Jurnal Pendidikan Matematika, 5.
Usman, U. (2006). Menjadi guru profesional. PT Remaja Rosdakarya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.