Pengaruh Artificial Intelligence (AI) dalam Evaluasi Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Kalangan Mahasiswa
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1766Keywords:
Artificial Intelegence (AI), Learning Evaluation, University StudentsAbstract
This article discusses the influence of Artificial Intelligence (AI) usage in the evaluation of Indonesian language learning among university students. The study explains that AI is used by students to help understand the material, improve assignments, and receive feedback more quickly. Using a descriptive quantitative approach, the article also explores students’ perceptions of the effectiveness of AI in supporting academic evaluation. It highlights ethical and technical challenges that arise, such as technological dependency and the low level of lecturer involvement in the use of AI. In addition to outlining key survey findings, the article provides an overview of the benefits, drawbacks, and potential of AI in enhancing the quality of educational evaluation.
Downloads
References
Apriliani, D. (2024). Penggunaan Artificial Intelligence dalam pembelajaran bahasa Indonesia. DIKBASTRA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 7(1), 15–21. https://doi.org/10.22437/dikbastra.v7i1.33262
Aryanika, S. (2015). Evaluasi pembelajaran bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam, 5(1), 116–130.
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4th ed.). SAGE Publications.
Hermanto, Prasetya, I. A., Dzulqarnain, F. M., Sujatmiko, W., & W. M. (2024). Penguatan literasi digital berbasis ChatGPT dalam pengabdian kepada masyarakat. Abdi Laksana: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(3), 150–158.
Kusainun, N. (2020). Analisis standar penilaian pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan, 5(1), 1–7.
Marlin, K., Tantrisna, E., Mardikawati, B., Anggraini, R., & Susilawati, E. (2023). Manfaat dan tantangan penggunaan Artificial Intelligence (AI) ChatGPT terhadap proses pendidikan, etika, dan kompetensi mahasiswa di perguruan tinggi. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(6), 5192–5201.
Pratita, A., & Suryanto, T. L. M. (2024). Transformasi pendidikan era kecerdasan buatan: Simplifikasi model UTAUT 2 dalam evaluasi penggunaan ChatGPT oleh siswa SMA. Jurnal Sains dan Teknologi Informasi, 2(3), 1–13.
Putri, M. R., & Harahap, R. (2023). Persepsi guru terhadap penerapan AI dalam penilaian pembelajaran bahasa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 99–108.
Rahayu, T., & Widodo, S. (2022). Penerapan chatbot dalam pembelajaran bahasa Indonesia berbasis digital. Jurnal Pendidikan Digital, 4(1), 45–52.
Ramadhan, A. (2023). Implikasi etis penggunaan AI dalam dunia pendidikan: Sebuah tinjauan filosofis. Jurnal Filsafat dan Pendidikan, 8(1), 73–85.
Saputra, Y., & Lestari, D. (2022). Implementasi teknologi AI dalam pembelajaran daring: Studi kasus pada platform digital di Indonesia. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Teknologi, 10(3), 217–226.
Sugiyono. (2021). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sukardi. (2003). Metodologi penelitian pendidikan: Kompetensi dan praktiknya. Bumi Aksara.
Suryaningsih, F., & Hidayat, R. (2023). Kecerdasan buatan dan masa depan guru bahasa Indonesia. Jurnal Literasi Pendidikan, 7(4), 340–347.
Wulandari, S. (2024). Penggunaan ChatGPT dalam meningkatkan keterampilan menulis narasi siswa SMA. Bahasa dan Sastra Nusantara, 9(1), 25–34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.