Pengaruh Metode Pembelajaran Karya Wisata terhadap Minat Belajar IPS pada Siswa Kelas 8 di SMPN 1 Ngunut

Authors

  • Nilna Barorotun Nada Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Bagus Setiawan Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1798

Keywords:

Field Trips, Learning Interest, Learning Methods

Abstract

This study aims to address the low interest in learning among students in the Social Studies subject at SMPN 1 Ngunut, caused by monotonous conventional teaching methods. The field trip method is implemented to provide direct learning experiences, linking theory to real practice. The research problem includes the influence of the field trip method on the interest in learning Social Studies among eighth-grade students. Using an associative quantitative approach, the research population consists of 386 students, with a sample of 40 students selected randomly. Data were collected through interviews, questionnaires, and documentation, and analyzed using simple linear regression. The results indicate a positive and significant influence of the field trip method on students' interest in learning Social Studies, with a strong effect of 64.2%. The t-value (7.935) exceeds the critical t-value (2.02439) with a significance level of 0.00, thus the alternative hypothesis is accepted. The correlation coefficient (R) of 0.790 indicates a strong relationship, meaning that the application of this method increases students' interest in studying Social Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, N. D., & Setyaputri, N. Y. (2021). Permainan Truth Or Dare (TOD): Sebuah inovasi media BK untuk meningkatkan kepercayaan diri karier siswa SMK. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran), 4.

Ambar Sari, M. P. (2020). Uji validitas butir soal dan reliabilitas instrumen, modul statistika. UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung.

Arfa, M., & Setiawan, B. (2019). Efektifitas promosi perpustakaan dalam bentuk brosur terhadap minat kunjung pemustaka: Studi kasus di Kantor Arsip dan Perpustakaan Kabupaten Pati Jawa Tengah. Jurnal, Universitas Diponegoro, Semarang.

Bustomi, B., Sukardi, I., & Astuti, M. (2024). Pemikiran konstruktivisme dalam teori pendidikan kognitif Jean Piaget dan Lev Vygotsky. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 16376-16383.

D, S. (2020). Model pembelajaran karyawisata dalam meningkatkan minat belajar siswa SMP. Tulip, Jurnal Tulisan Ilmiah Pendidikan, STKIPB, ISSN: 2338-6162, 3.

Dewey, J. (2024). Introduction: Dewey’s vision in Democracy and education, 21-22.

Erikson, J. P., & Others. (2023). Memahami peran pendidikan di era post modern melalui pandangan John Dewey. Jurnal Kolaboratif Sains, 6(11), 1572-1578.

Manggi, J. (2022). Analisis penerapan metode pengajaran Yesus dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa di Sekolah Tinggi Teologi Paulus Jakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan, Sejarah, dan Humaniora, 6(3), 4.

Mohammad, K. (n.d.). Pengantar ilmu pendidikan (p. 11). PT Raja Grafindo Persada.

Mudyaharjo, R. (2002). Pengantar pendidikan (p. 3). PT Grafindo Persada.

Naufal, Z. M., & Others. (2022). Pengaruh metode pembelajaran karya wisata virtual terhadap kemampuan berpikir kritis mata pelajaran IPS pada siswa kelas VIII SMP. Briliant: Jurnal Riset dan Konseptual, 7(3), 720. https://doi.org/10.28926/Briliant.V7i3.1042

Nur, P. E. (2020). Pengaruh penerapan metode karya wisata terhadap pembelajaran menulis teks laporan hasil observasi siswa kelas X MA Bustanul Muta’allimin Kota Blitar. Skripsi, UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung.

Putra, H. P., & Dewantoro, M. H. (2022). Penerapan teori multiple intelligences Howard Gardner dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Madania: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 12(2), 95-113.

Rahmawati, D. L. (2019). Penerapan metode karyawisata dalam pembelajaran menulis karya sastra (cerpen). Anterior Jurnal, 13(1), 43-51.

Renninger, K. A., Hidi, S., & Krapp, A. (2021). The role of interest in learning and development, 12-13.

Rogers, C. (1994). Freedom to learn (p. 13). Merrill; Maxwell Macmillan Canada; Maxwell Macmillan International.

Sardiman, A. M. (2015). Interaksi dan motivasi belajar mengajar (pp. 5-6). Raja Grafindo Persada.

Senjaya, A. S. (2018). Sistem pendukung keputusan untuk penilaian kinerja guru menggunakan metode weighted product (Studi Kasus: Madrasah Ibtidaiyah Condong). Jurnal Atma Luhur, 21.

SMPN 1 Ngunut. (2024, November 30). Profil. Retrieved from https://www.smpn1ngunut.sch.id/profil

Tampubolon, J., & Others. (2019). Penerapan metode multiple intelligence untuk meningkatkan minat belajar (Studi Kasus di sekolah Carneige). Repository UHN, 5.

Widia, V., & Indihadi, D. (2021). Pengaruh metode karya wisata terhadap hasil belajar siswa tentang ekonomi masyarakat sekitar, 7-8.

Downloads

Published

2025-04-29

How to Cite

Nilna Barorotun Nada, & Bagus Setiawan. (2025). Pengaruh Metode Pembelajaran Karya Wisata terhadap Minat Belajar IPS pada Siswa Kelas 8 di SMPN 1 Ngunut. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(3), 122–133. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1798

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.