Model Kooperatif Tipe Index Card Match dalam Meningkatkan Hasil Belajar peserta didik SMK Kelas XI ATPH Materi Menghitung Kebutuhan Pupuk

Authors

  • Isna Khofifah Assyfa Universitas Wijaya Kusuma
  • Sukian Wilujeng Universitas Wijaya Kusuma
  • Maureen Evita SMKN 1 Purwosari

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1805

Keywords:

Index Card Match, fertilization, learning motivation, learning outcomes

Abstract

Fertilization is one of the essential aspects of plant care. It should be carried out in a balanced manner, adjusted to the nutritional needs of the plant. A balanced fertilizer application can positively affect plant growth. This study used the Classroom Action Research method developed by Stephen Kemmis and Robin McTaggart. It was conducted in class XI ATPH 3 at SMKN 1 Purwosari, focusing on the fertilization component of the Fertilization Needs material. The results showed that the Index Card Match Cooperative Learning Model can increase students' learning motivation. Students became more active in every learning activity, including solving problems, discussing with peers, and asking questions to the teacher. Regarding learning outcomes, the Index Card Match Cooperative Learning Model improved the percentage of students who passed classically—from 30.30% in the pre-cycle, to 69.70% in cycle 1, and further increased to 84.85% in cycle 2.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amalia, L., Astuti, D. A., Istiqomah, N. H., Hapsari, B., & Daniar, A. S. (2023). Model Pembelajaran Kooperatif. Cahya Ghani Recovery.

Amir, A., Azmin, N., Rubianti, I., & Olahairullah, O. (2021). Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta didik Melalui Model Pembelajaran Index Card Match Pada Pelajaran IPA TERP. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (JP-IPA), 2(01), 1-6.

Annisa, F., & Marlina, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Index Card Match Terhadap Aktivitas dan Hasil Belajar Matematika Peseta Didik. Jurnal Basicedu: Research Dan Learning in Elementary Education, 3(4), 1047– 1054.

Apriyanti, A., Mukminin, A., & Hidayat, M. (2021). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Index Card Match (icm) terhadap hasil belajar peserta didik materi ips kelas v sd islam Al Falah Jambi: The Application Of Cooperative Learning Models Of Index Card Match (Icm) Type On The Learning Outcomes Of Grade In Social Science Materials In Class V Of Sd Islam Al Falah Jambi. Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, 6(1), 122-133.

Depdiknas. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah.

Fathoni, M. Z., Ismiyah, E., & Sudirdjo, P. (2020). Pelatihan pembuatan dan penggunaan pupuk pada tanaman di SMA Muhammadiyah 3 Bungah Gresik. Humanism: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2).

Fauzi, A., & Masrupah, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Terhadap Hasil Belajar Peserta didik. Ngaos: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 10-20.

Gee, E. (2019) “Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Alur Belajar Berbasis Realistic Mathematics Education (Rme),” Jurnal Education And Development., vol. 7, no. 3, p. 269.

Harefa, D. (2020). Perbedaan Peningkatan Hasil Belajar Fisika Peserta didik Menggunakan Model Pembelajaran Think Talk Write Dengan Model Pembelajaran Time Token. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Sains, 1(2), 35-40.

Holik, A. B. D. U. L. (2021). Peningkatan Motivasi belajar Pendidikan Agama Islam dengan Metode Cooperative Learning Standar Kompetensi Dzikir dan Do’a Setelah Sholat pada Peserta didik Kelas IV SD Negeri Wibawamulya 01 Kabupaten Bekasi. Jurnal Pedagogiana, 9(8), 175-185.

Kemmis, Stephen. dan McTaggart, Robin. 1990. Action Research Planner. Dakin University Press. Victoria

Makatita, S. H., & Azwan, A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Peserta didik Kelas X Mia Sma N 2 Namlea. BIOSEL (Biology Science and Education): Jurnal Penelitian Science dan Pendidikan, 10(1), 34-40.

Miranty, A. A., Harjono, A., & Jaelani, A. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Scramble terhadap Hasil Belajar Tema 1 Alat Gerak Hewan dan Manusia Kelas V Gugus 5 Kecamatan Selaparang Tahun Ajaran 2019/2020. Progres Pendidikan, 1(1), 42-51.

Muflihah, A. (2021). Meningkatkan motivasi dan hasil belajar peserta didik melalui Model pembelajaran Index Card Match pada pelajaran matematika. Jurnal pendidikan indonesia, 2(1), 152-160.

Nurrawi, A. E. P., Zahra, A. T., Aulia, D., Greis, G., & Mubarok, S. (2023). Motivasi belajar peserta didik terhadap hasil belajar matematika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 29-38.

Pandi, J. Y. S., Nopsagiarti, T., & Okalia, D. (2023). Analisis C-organik, nitrogen, rasio C/N pupuk organik cair dari beberapa jenis tanaman pupuk hijau. Green Swarnadwipa: Jurnal Pengembangan Ilmu Pertanian, 12(1), 146-155.

Pranatawijaya, Viktor., dkk. 2019. “Pengembangan Aplikasi Kuesioner Survey Berbasis Web Menggunakan Skala Likert dan Guttman”. Jurnal Sains dan Informatika, Volume 5, Nomor 2 (hlm. 128 – 137).

Shoimin Aris, 2014, Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013, Yogyakarta: Ar – Ruzz Media

Sinaga, S., Lumbantobing, M. T., Sitohang, S., & Siantar, P. (2023). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Index Card Match terhadap Hasil Belajar Peserta didik pada Subtema 1. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(02), 382-390.

Sitanggang, E. P., Harahap, E. M., & Guchi, H. (2018). Pengaruh Penerapan Dosis Pupuk Lengkap N, P, K, dan Mg dan Indeks Hara Tanah Terhadap Pertumbuhan Vegetatif Tanaman Padi (Oryza Sativa L.): The Influence of Applying Fertilizer Dose Complete N, P, K, and Mg and Soil Nutrient Indexes Against the Growth of Vegetative Rice Plant (Oryza SativaL.). JURNAL AGROTEKNOLOGI, 6(3), 508-514.

Sulistio, A., & Haryanti, N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning Model). Purbalingga: Eureka Media Aksara.

Suprijono, Agus. (2010). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Surur, M. (2020). Effect Of Education Operational Cost On The Education Quality With The School Productivity As Moderating Variable. Psychology and Education Journal, 57(9), 1196–1205.

Susanti, “Penerapan Model Pembelajaran Index Card Match Terhadap Aktivitas Belajar Peserta didik Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam,” Tajdid: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan 6, No. 1 (2022): 22–36.

Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian tindakan kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Syafutri, N. A. F., Rahmah, N., & Rahman, K. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Scramble Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik Pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Agribisnis Tanaman Di Kelas X Atph 2 Smk Negeri 4 Gowa. Jurnal Ilmiah Mahapeserta didik Teknologi Pertanian, 1(1), 50-56.

Syamsuddin, N. (2019). Peran SMK sebagai Specific Human Capital dalam Mempersiapkan Sumber Daya Manusia Memasuki Dunia Kerja (Kasus di Kabupaten Luwu). Test Repository.

Tarapanjang, G., & Bano, V. O. (2022). Penerapan metode pembelajaran Index Card Match untuk meningkatkan hasil belajar Di SMAN 1 Kahaungueti. Quagga: Jurnal Pendidikan dan Biologi, 14(2), 175-182.

Zahwa, N. R., & Erwin, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Index Card Match terhadap Motivasi Belajar IPA Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7503-7509.

Downloads

Published

2025-05-02

How to Cite

Isna Khofifah Assyfa, Sukian Wilujeng, & Maureen Evita. (2025). Model Kooperatif Tipe Index Card Match dalam Meningkatkan Hasil Belajar peserta didik SMK Kelas XI ATPH Materi Menghitung Kebutuhan Pupuk. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(3), 134–146. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1805

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.