Analisis Materi IPA dan Simulasi Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar Kelas IV pada Tema “Pengaruh Gaya terhadap Benda”
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i5.1900Keywords:
Science Learning, Simulation, Effect Of Force On ObjectsAbstract
Science education in elementary schools plays a crucial role in shaping students’ early understanding of natural phenomena, including the concept of force and its effects on objects. However, many teachers still face challenges in delivering the material in a contextual and engaging way, which affects student participation in learning. This study aims to analyze the relevance of the science content on the theme “the effect of force on objects” and to evaluate the effectiveness of simulation-based learning in improving concept comprehension among fourth-grade students. A descriptive quantitative method was used with a simple experimental approach involving one class. The research instruments included observation, documentation, and posttest assessments. The results showed that 92.6% of students achieved the minimum mastery criteria after participating in the simulation-based learning process. These findings indicate that the use of simulations helps students better understand changes in motion and shape caused by force. The implication of this study highlights the importance of integrating interactive media and experiential learning approaches in science education at the elementary level to enhance student engagement and significantly improve learning outcomes.
Downloads
References
Fitria, M., & Kelana, J. B. (2020). Pembelajaran Pemahaman Konsep IPA Siswa Kelas III SD pada Materi Wujud Benda dengan Menggunakan Metode Demonstrasi. COLLASE: Creative of Learning Students Elementary Education, 3(6), 342–347. https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/collase/article/view/5193/2025
Fitriana, R. (2014). PENGARUH PRAKTIKUM BERBASIS LINGKUNGAN TERHADAP
PENGUASAAN KONSEP GAYA GRAVITASI. Seminar Nasional FMIPA Undiksha, 1(22 Jan), 1–17.
Hadi, M. S. (2025). Meningkatkan Hasil Belajar IPA tentang Gaya pada Gerak Benda melalui Metode Ekperimen pada Siswa Kelas IV SDN Cilandak Barat 01 Pagi. 6(1), 274–282.
Hasanah, N., Suryana, Y., & Nugraha, A. (2018). PEDADIDAKTKA: JURNAL ILMIAH PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR Pengaruh Metode Eksperimen terhadap Pemahaman Siswa tentang Gaya dapat Mengubah Gerak suatu Benda. All Rights Reserved, 5(1), 127–139. http://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/index
Hendrawan, R., Jayadinata, A. K., & Hanifah, N. (2017). Penerapan Model Inkuiri Untuk Meningkatkan Motivasi. 2(1), 371–380.
Ketut, & Wiratini, N. M. (2010). Pengaruh Praktikum Berbasis Lingkungan Terhadap Penguasaan Konsep Gaya Gravitasi. Seminar Nasional, Fmipa Undiksha, 158–165.
Kresnadi, K. A., I Gede Margunayasa, & I Wayan Widiana. (2022). Video Pembelajaran Perubahan Wujud Benda pada Pembelajaran IPA Kelas V SD Gugus III Kecamatan Buleleng. Mimbar Pendidikan Indonesia, 2(3), 241–254. https://doi.org/10.23887/mpi.v2i3.44478
Mahuze, P. N. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar IPA pada Materi Gaya Melalui Metode Eksperimen Siswa Kelas IV SD Negeri Cendrawasih Spadem Merauke Tahun 2022-2023. 3(6), 8555–8562.
Permatasari, Z., Ferina Agustini, & Diana Endah Handayani. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar IPAS Materi Pengaruh Gaya terhadap Benda Kelas IV SD Negeri Tlogoweru 1 Kecamatan Guntur. Jurnal Pendidikan Guru Profesional, 2(1), 93–107. https://doi.org/10.26877/jpgp.v2i1.815
Pertiwi, C. A., & Setyarsih, W. (2015). Konsepsi Siswa Tentang Pengaruh Gaya pada Gerak Benda Menggunakan Instrumen Force Concept Inventory (FCI) Termodifikasi. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 04(02), 162–168.
Rika Widianita, D. (2023). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Pada Mata Pelajaran IPA Materi Gerak Benda di Sekolah Dasar. Konstanta : Jurnal Matematika dan Ilmu Pengelatuan Alam, VIII(I), 1–19.
Sibarani, J. E., Napitupulu, E., & Darmana, A. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berbasis Lingkungan Dan Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar IPA Kelas IV SDN. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 13(4), 511. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v13i4.55200
Widiastuti, N. L. G. K., Subagia, I. W., & Tika, I. N. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Ipa Berbasis Untuk Siswa Kelas Vii Smp. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaan IPA Indonesia, 8(1), 1–6.
Widya Prastiwi, M., Dewi Septiyaningtiyas, H., Dwi Rahayu April, N., Candra At-Toriq, F., Kurniawati, W., Guru Sekolah Dasar, P., & PGRI Yogyakarta, U. (2024). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Pada Mata Pelajaran IPA Materi Gerak Benda di Sekolah Dasar. Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengelatuan Alam, 2(1), 258–269. https://doi.org/10.59581/konstanta.v2i1.2408
Yulianci, S., Gunawan, Aris Doyan, & Fenny Febriyanti. (2019). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Penguasaan Konsep Fisika Siswa Pada Materi Besaran dan Pengukuran. Jurnal Pendidikan Mipa, 9(2), 123–127. https://doi.org/10.37630/jpm.v9i2.236
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.