Penggunaan Video Ajar Youtube untuk Mengoptimalkan Interaksi Belajar Siswa Kelas VII MTsN 2 Kota Blitar

Authors

  • Naila Alfiatur Rohmah Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Yudi Krisno Wicaksono Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i6.2303

Keywords:

Instructional video, Learning interaction, Social Studies, Sociology, YouTube

Abstract

This study aims to describe the use of YouTube-based instructional videos in optimizing students' learning interaction on Sociology material in Social Studies learning for Grade VII at MTsN 2 Kota Blitar. The research employed a qualitative approach with a case study design. The subjects consisted of a Social Studies teacher and seventh-grade students involved in the learning process using instructional videos. Data were collected through observation, interviews, and documentation. The findings show that the use of YouTube-based instructional videos enhances students' attention, participation, and engagement in the learning process. Visually engaging and relevant videos help students become more active in discussions, asking questions, and responding to the lesson. Teachers also find it easier to connect the material with real-life contexts through the visualizations provided by the videos. Although challenges such as limited internet access and infrastructure issues were encountered, they were addressed through careful planning. In conclusion, the use of YouTube-based instructional videos proves effective in optimizing students’ learning interaction and provides a more meaningful and enjoyable learning experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, A. (2011). Media pembelajaran (14th ed.). Jakarta: Rajawali Pers.

Bungin, B. (2003). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

David, E. R., Sondakh, M., & Harilama, S. (2017). Pengaruh konten vlog dalam YouTube terhadap pembentukan sikap mahasiswa. Universitas Sam Ratulangi.

Fahri, M., & Qusyairi, A. H. (2019). Interaksi sosial dalam proses pembelajaran. Palapa, 7(1), 149–166.

Furchan, A. (1992). Pengantar metodologi penelitian kualitatif. Surabaya: Usaha Nasional.

Haryoko, S. (2009). Efektivitas pemanfaatan media audio-visual sebagai alternatif optimalisasi model pembelajaran. Jurnal Edukasi, (1), 3.

Hasan, M., et al. (2021). Media pembelajaran. Yogyakarta: CV Tahta Media Group.

Hidayati, N., & Agustiningsih, R. (2020). Penguatan nilai sosial melalui pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 30(1), 45–52.

Huda, M. (2021). Model pembelajaran inovatif: Strategi pembelajaran yang efektif di era digital. Jakarta: Rajawali Pers.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. (2021). Panduan implementasi kurikulum merdeka. Jakarta: Kemendikbudristek.

Kusuma Putra, G. L. A. (2019). Pemanfaatan animasi promosi dalam media YouTube. Bali: Sekolah Tinggi Desain Bali.

Latuheru, J. D. (1988). Media pembelajaran dalam proses belajar-mengajar masa kini. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Lubis, M. Z. (2024). Pola interaksi guru yang baik dalam mengajar. Jurnal Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, 2(2), 190–196.

Marliani, L. P. (2021). Pengembangan video pembelajaran untuk meningkatkan motivasi belajar siswa sekolah dasar. PAEDAGOGY: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 1(2), 125–133. https://doi.org/10.51878/paedagogy.v1i2.802

Moleong, L. J. (2006). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Munandi, Y. (2013). Media pembelajaran (sebuah pendekatan baru). Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Munir. (2020). Multimedia: Konsep & aplikasi dalam pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Muthi, A. Z., et al. (2023). Efektivitas penerapan media pembelajaran video dokumenter dalam pembelajaran IPS pada siswa SMP. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 1(6), 104–116. https://doi.org/10.61132/morfologi.v1i6.116

Nasution, S. (2018). Didaktik: Asas-asas mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurhadi, & Raharjo, S. (2021). Efektivitas video pembelajaran terhadap hasil belajar siswa di masa pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 4(2), 110–120.

Nurhalimah, S., et al. (2019). Media sosial dan masyarakat pesisir: Refleksi pemikiran masyarakat Bidikmisi. Sleman: Deepublish.

Permana, M. S., & Bunyamin, D. J. (2004). Pengembangan media pembelajaran interaktif ilmu pengetahuan alam (IPA) berbasis multimedia. Jurnal Algoritma, (1), 1. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.11-2.254

Purba, N. F., & Siregar, E. (2021). Pemanfaatan YouTube sebagai media pembelajaran di masa pandemi COVID-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(1), 55–63. https://doi.org/10.26877/ep.v6i2.9256

Putri, N. A., & Wahyuni, R. (2022). Model pembelajaran berbasis proyek dalam meningkatkan pemahaman IPS siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 7(2), 110–118.

Rahmasari, H. (2020). Penggunaan media YouTube sebagai solusi media pembelajaran Bahasa Arab di masa pandemi. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3(1), 26. https://doi.org/10.18196/mht.v3i1.11362

Riduan. (2006). Metode dan teknik menyusun tesis. Bandung: Alfabeta.

Rosada, U. D. (2016). Memperkuat karakter anak melalui dongeng berbasis media visual. Jurnal Care (Children Advisory Research and Education), (1), 47.

Sanjaya, W. (2019). Strategi pembelajaran: Berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sardiman, A. M. (2020). Interaksi dan motivasi belajar dan mengajar. Jakarta: Rajawali.

Soekanto, S. (2019). Sosiologi: Suatu pengantar. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2010). Media pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo Offset.

Sugiyono. (2005). Metode penelitian kualitatif. Bandung: CV Alfabeta.

Sukiman. (2012). Pengembangan media pembelajaran. Yogyakarta: PT Pustaka Insan Madani.

Supardi. (2005). Metode penelitian ekonomi dan Islam. Yogyakarta: UII Press.

Supriya. (2019). Pendidikan IPS: Konsep dan pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Surakhmad, W. (1994). Pengantar interaksi belajar mengajar. Bandung: Tarsito.

Suryo, S. B. (1997). Proses belajar mengajar di sekolah (Cet. I). Jakarta: Rineka Cipta.

Sutarti, T., & Astuti, W. (2021). Dampak media YouTube dalam proses pembelajaran dan pengembangan kreativitas bagi kaum milenial. Jurnal Widya Aksara, 26(1), 95–96.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, (2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Tanzeh, A. (2004). Metode penelitian praktis. Jakarta: PT Bina Ilmu.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Downloads

Published

2025-07-15

How to Cite

Naila Alfiatur Rohmah, & Yudi Krisno Wicaksono. (2025). Penggunaan Video Ajar Youtube untuk Mengoptimalkan Interaksi Belajar Siswa Kelas VII MTsN 2 Kota Blitar. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(6), 24–32. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i6.2303

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.