Hubungan Model Pembelajaran Berbasis Portofolio Dengan Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen (PAK) Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Siborongborong Tahun pembelajaran 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v1i6.251Keywords:
Portfolio Based Learning Model, Active Learning in Christian Religious EducationAbstract
This research aims to determine the positive and significant relationship between the Portfolio Based Learning Model and the Learning Activeness of Christian Religious Education of class X students at SMK Negeri 1 Siborongborong for the 2023/2024 academic year. The method used in this research is a descriptive quantitative research method. The population was all students of class The instrument for this research is a closed questionnaire. From the results of the positive relationship test calculations, the rcount value rcount=0.707> rtable=0.297(α=0.05, IK=95% N=50) thus it is known that there is a positive relationship between the portfolio-based learning model and active learning in education. Christian Religion and the results of the t test show the value and tcount=6.919> ttable (α=0.05, dk=n-2=48)=1.677, thus there is a significant relationship between the portfolio-based learning model and active learning in Christian Religious Education. So Ho is rejected and Ha is accepted. The research concluded that there was a positive and significant relationship between the portfolio learning model and the learning activity of Christian Religious Education for class
Downloads
References
Ahmad Rohani.2004.Pengelolaan Pengajaran.Jakarta : Rineka Cipta
Daryanto.2010. Belajar dan Mengajar. Bandung: CV Yrama Widya
Dasep Bayu dkk.2021. Model-model Pembelajaran . Pradina pustaka
Dewi Ratih . 2018.Penerapan Model Pembelajaran Potofolio Untuk Meningkatkan Siswa Dalam Pembelajaran Pkn Kelas VB SD Bantul Timur”.Jurnal Pendidikan
Dimyati dan Mudjiono.2013.belajar dan pembelajaran.Jakarta: PT RINEKA CIPTA
Djamarah. 2010. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta:PT Rineka Cipta
Donni Juni Priansa.2017. Kinerja Dan Profesionallisme Guru. Bandung: Alfabeta CV
Dr. Amin. 2022. 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Pusat Penerbit LPPM
Dr.Arden dkk.2019.Model-model Pembelajaran . Jawa Tengah:Lakeisha
Dr.Dinnyi. 2020 .Penilaian Kelas dalam pembelajaran . Surabaya:CV. Jakad Media Publishing Dr.M.Sobry Sutiknoi. 2019. Metode dan model-model Pembelajaran. Lombok :Holistica Lombok
Endang Sri Wahyuningsih,. 2020. Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan hasil Belajar Siswa. Yogyakarta : CV Budi Utama
Hamzah dan Nurdin. (2019) Belajar dengan pendekatan PAILKEM (Jakarta: PT Bumi Aksara
Hasan Baharum. (2015) Penerapan Pembelajaran Active Leaning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Madrasah, Jurnal Pendidikan Pedagogik, Vol.01.No.01.
Harianto GP. 2012. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: Andi
Iis Daniati Fatimah dkk.2022. Model-model Pembelajaran . Sumatra Barat : Yayasan Pendidikan Cendiaka Muslim
Jenny I.S Poerwanti dan Hasan Mahfut. 2010. Penggunaan Asesmen Berbasis Portofolio Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Proses Pembelajaran IPS Disekolah Dasar”, Inovasi Pendidikan,No 1
Paulus Lilik Kristianto.2008. Prinsip dan Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi
Ponodi.2021.Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif . Bandung:CV. Adanu Abimata
Sardiman. 2016. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Gravindo Persada
Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta
Sudjana.2005. Metode Statistika. Bandung : Tarsito
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R & D. Bandung: Alfabeta
Suryosubroto. 2009. Proses Belajar Mengajar Disekolah. Jakarta: PT Rineka CiptaSyaiful Bahri
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.