Pendidikan Karakter (Membangun Generasi Berintegritas : Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Nasional)

Authors

  • Nurhalimah Pasaribu Universitas Samudra
  • Rizka Syamsiah Tanjung Universitas Samudra
  • Cut Kumala Sari Universitas Samudra

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1854

Keywords:

Character-education, integrity, national-curriculum, moral-values, young-generation

Abstract

Character education is very important to form a strong generation, especially in facing the challenges of the digitalization and globalization era. The purpose of this article is to investigate how character education is incorporated into the national curriculum and how it functions to build students' morals and ethics. This study analyzes literature from various journals, books, and articles that discuss the theory, implementation, and policies of character education in elementary to secondary schools. The results show that character education has become an important part of the national curriculum by strengthening values ​​such as honesty, responsibility, cooperation, and anti-corruption. However, the implementation continues to face problems such as lack of teacher instruction, inconsistent implementation, and the strong influence of digital culture. Therefore, schools, families, and communities must work together so that character values ​​can be instilled properly. It is hoped that this study will help efforts to improve the quality of character education in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdurahman, A., Habibi, D. D., Muslim, B., Firdaus, P., & Rahmawati, D. (2025). Pendidikan karakter. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Annisa, M. N., Wiliah, A., & Rahmawati, N. (2020). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah dasar di zaman serba digital. [Tanpa nama jurnal, perlu dilengkapi jika tersedia].

Armini, N. N. S. (2024). Pelaksanaan pendidikan karakter di lingkungan sekolah sebagai upaya membentuk pondasi moral generasi penerus bangsa. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(1), 113–125.

Fadilah, M. P., Alim, W. S., Zumrudiana, A., Lestari, I. W., Baidawi, A., Elisanti, A. D., & KM, S. (2021). Pendidikan karakter. Agrapana Media.

Fauzi, A., & Irawan, H. (2025). Peran pendidikan karakter dalam membangun generasi muda yang berintegritas. Journal of Islamic Education Studies, 3(2), 111–119.

Husna, M. F., Safwani, N. P., Tarigan, E. S. B., Panjaitan, D., & Azhari, M. A. (2025). Transformasi nilai-nilai antikorupsi melalui pendidikan karakter dalam mata pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Inovasi Pendidikan Nusantara, 6(2). [Halaman tidak disebutkan]

Kholik, A., Budi, I. S., & Mahfud, M. (2025). Pendidikan karakter dalam membangun generasi bangsa yang berbudi luhur. CENDEKIA: Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmiah, 2(1), 10–17.

Komara, E. (2018). Penguatan pendidikan karakter dan pembelajaran abad 21. Sipatahoenan, 4(1). [Halaman tidak disebutkan]

Lumbu, A., Pinatih, N. P. S., Judijanto, L., Suwandi, W., Retnoningsih, R., & Muhtadin, H. D. A. (2025). Pendidikan karakter: Teori dan implementasi pendidikan karakter bagi Gen-Z. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Maisyaroh, R. R., Sukarman, S., Rozaq, A., & Zaini, Z. (2025). Pemberdayaan pendidikan karakter di Sekolah Dasar Negeri 3 Langon dalam membangun generasi berintegritas. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (JIPDAS), 5(1), 735–740.

Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan pendidikan karakter bagi siswa sekolah dasar melalui kearifan lokal. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 201–214.

Sari, N. K., & Puspita, L. D. (2019). Implementasi pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(1). [Halaman tidak disebutkan]

Suhara, S. P., Darmansah, T., Nasution, A. S., & Wardani, T. K. (2025). Dampak kebijakan pendidikan karakter terhadap perilaku siswa di sekolah. Harmoni Pendidikan: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 186–191.

Sujatmiko, I. N., Arifin, I., & Sunandar, A. (2019). Penguatan pendidikan karakter di SD (Disertasi doktoral, Universitas Negeri Malang).

Sukarno, M. (2020, September). Penguatan pendidikan karakter dalam era masyarakat 5.0. Dalam Prosiding Seminar Nasional Milleneial 5.0 Fakultas Psikologi UMBY. [Halaman tidak disebutkan]

Wuryandani, W., Maftuh, B., Sapriya, S., & Budimansyah, D. (2014). Pendidikan karakter disiplin di sekolah dasar. Cakrawala Pendidikan(2), 87637.

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Nurhalimah Pasaribu, Rizka Syamsiah Tanjung, & Cut Kumala Sari. (2025). Pendidikan Karakter (Membangun Generasi Berintegritas : Pendidikan Karakter dalam Kurikulum Nasional) . Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(3), 338–344. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1854