Hubungan Model Pembelajaran Berbasis Portofolio Dengan Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen (PAK) Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Siborongborong Tahun pembelajaran 2023/2024

Authors

  • Ester Malyana Silaban Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Dame Taruli Simamora Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Malani Simanungkalit Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v1i6.251

Keywords:

Portfolio Based Learning Model, Active Learning in Christian Religious Education

Abstract

This research aims to determine the positive and significant relationship between the Portfolio Based Learning Model and the Learning Activeness of Christian Religious Education of class X students at SMK Negeri 1 Siborongborong for the 2023/2024 academic year. The method used in this research is a descriptive quantitative research method. The population was all students of class The instrument for this research is a closed questionnaire. From the results of the positive relationship test calculations, the rcount value rcount=0.707> rtable=0.297(α=0.05, IK=95% N=50) thus it is known that there is a positive relationship between the portfolio-based learning model and active learning in education. Christian Religion and the results of the t test show the value and tcount=6.919> ttable (α=0.05, dk=n-2=48)=1.677, thus there is a significant relationship between the portfolio-based learning model and active learning in Christian Religious Education. So Ho is rejected and Ha is accepted. The research concluded that there was a positive and significant relationship between the portfolio learning model and the learning activity of Christian Religious Education for class

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Rohani.2004.Pengelolaan Pengajaran.Jakarta : Rineka Cipta

Daryanto.2010. Belajar dan Mengajar. Bandung: CV Yrama Widya

Dasep Bayu dkk.2021. Model-model Pembelajaran . Pradina pustaka

Dewi Ratih . 2018.Penerapan Model Pembelajaran Potofolio Untuk Meningkatkan Siswa Dalam Pembelajaran Pkn Kelas VB SD Bantul Timur”.Jurnal Pendidikan

Dimyati dan Mudjiono.2013.belajar dan pembelajaran.Jakarta: PT RINEKA CIPTA

Djamarah. 2010. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta:PT Rineka Cipta

Donni Juni Priansa.2017. Kinerja Dan Profesionallisme Guru. Bandung: Alfabeta CV

Dr. Amin. 2022. 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Pusat Penerbit LPPM

Dr.Arden dkk.2019.Model-model Pembelajaran . Jawa Tengah:Lakeisha

Dr.Dinnyi. 2020 .Penilaian Kelas dalam pembelajaran . Surabaya:CV. Jakad Media Publishing Dr.M.Sobry Sutiknoi. 2019. Metode dan model-model Pembelajaran. Lombok :Holistica Lombok

Endang Sri Wahyuningsih,. 2020. Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan hasil Belajar Siswa. Yogyakarta : CV Budi Utama

Hamzah dan Nurdin. (2019) Belajar dengan pendekatan PAILKEM (Jakarta: PT Bumi Aksara

Hasan Baharum. (2015) Penerapan Pembelajaran Active Leaning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Madrasah, Jurnal Pendidikan Pedagogik, Vol.01.No.01.

Harianto GP. 2012. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: Andi

Iis Daniati Fatimah dkk.2022. Model-model Pembelajaran . Sumatra Barat : Yayasan Pendidikan Cendiaka Muslim

Jenny I.S Poerwanti dan Hasan Mahfut. 2010. Penggunaan Asesmen Berbasis Portofolio Untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa Dalam Proses Pembelajaran IPS Disekolah Dasar”, Inovasi Pendidikan,No 1

Paulus Lilik Kristianto.2008. Prinsip dan Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi

Ponodi.2021.Model Pembelajaran Inovatif dan Efektif . Bandung:CV. Adanu Abimata

Sardiman. 2016. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Gravindo Persada

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta

Sudjana.2005. Metode Statistika. Bandung : Tarsito

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R & D. Bandung: Alfabeta

Suryosubroto. 2009. Proses Belajar Mengajar Disekolah. Jakarta: PT Rineka CiptaSyaiful Bahri

Downloads

Published

2023-10-12

How to Cite

Ester Malyana Silaban, Dame Taruli Simamora, & Malani Simanungkalit. (2023). Hubungan Model Pembelajaran Berbasis Portofolio Dengan Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen (PAK) Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Siborongborong Tahun pembelajaran 2023/2024. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 1(6), 128–138. https://doi.org/10.61132/nakula.v1i6.251

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.