Implementasi Model Pembelajaran Tipe STAD (Student Team Achievement Division) Terhadap Kemampuan Menulis Paragraf Kelas IV SDN 8 Kota Sorong
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v2i1.389Keywords:
Paragraph Writing, STAD (Student Team Achievement Division)Abstract
The purpose of this study was to find out how the STAD learning model influences the ability to write readings in 20 grade IV students at SDN 13 Betung, Banyuasin Regency. Through extensive data collection, this qualitative research strategy aims to provide a comprehensive explanation of a phenomenon. The significance of phenomena and the importance of observing them is the main focus of qualitative research methods. In this paragraph, the students' goals for improving their learning of Indonesian are: 1) students can express considerations, presumptions, conjectures, and feelings stored in printed copies in a straightforward manner;(2) Students are able to write about the situation and context in their writing; 3) Students like to write; 4) Students can use linguistic elements in writing literary works. Writing can also be understood as expressing one's feelings, thoughts and intentions to others. Writing is a way to generate ideas and emotions through writing.
Downloads
References
Arifin, Z. (2013). Pembelajaran kooperatif STAD (Student Teams Achievement Division).
Pustaka Pelajar.
Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Grafindo Persada, Cet. Ke-14, 2011. Dalman. 2016. Keterampilan menulis. Jakarta: Rajawali Pers.
Dewi, A. P., & Mardiana, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 153-163.
Haryanto, T., & Arifin, Z. (2017). Peningkatan keterampilan menulis paragraf melalui model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada siswa kelas IV SD. Pustaka Ilmu.
Hidayah, R. N., & Indrawati, D. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 4(1), 67-78.
Istarani. (2011). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan : Media Persada
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Holubec, E. J. (2008). Cooperative learning in the classroom (8th ed.). Pearson.
Mahmudah, I., & Sari, E. P. (2018). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan kemampuan menulis paragraf siswa kelas IV SD. Rajawali Pers.
Novita, R. I., & Susanti, D. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(3), 198-209.
Pratiwi, D., & Irawati, W. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf pada Siswa Kelas IV SDN.
Jurnal Pendidikan Dasar, 6(4), 274-285.
Pramono, R., & Puspaningtyas, S. (2015). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Penerbit Universitas Negeri Yogyakarta.
Purwaningsih, E., & Haris, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 4 (2), 123-132.
Saefudin, A. (2016). Strategi dan model-model pembelajaran kontekstual. Pustaka Pelajar. Semi, M. Atar. (1993). Menulis Efektif. Padang: Angkasa Raya
Setiawan, H., & Anjani, A. P. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 105-116.
Slavin, R. E. (2015). Cooperative learning: Teori, riset, dan praktik. Nusa Media.
Sudarno, S., & Santoso, A. P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 32-41.
Sudjana, N., & Rivai, A. (2013). Pembelajaran kooperatif: Suatu pendekatan praktis untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Sinar Baru Algensindo.
Sudjana, N., & Rivai, A. (2013). Pembelajaran kooperatif: Suatu pendekatan praktis untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Sinar Baru Algensindo.
Syarifah, Habibah. (2016). Penggunaan model pembelajaran examples non example terhadap ketuntasan hasil belajar siswa. Pesona dasar, 3(4), 57.
Tarigan, Henry Guntur. (2008). Menulis sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa
Widyastuti, E., & Pratolo, B. W. (2017). Pembelajaran kooperatif: Pendekatan, teori, dan aplikasi. CV. Bintang Sejahtera.
Yunitasari, D., & Santoso, D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Paragraf pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 90-101.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.