Manajerial Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru di MA An Nawari Desa Seratengah Kecamatan Bluto Kabupaten Sumenep
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v2i1.392Keywords:
Principal Management, Teacher CompetenceAbstract
In this study, researchers used a qualitative descriptive method with data collection techniques of participant observation, interviews, and documentation. Meanwhile, the collected data was analyzed using the Miles and Huberman data analysis model, namely through 4 stages: data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The subjects in this study were the head and teachers. While the location of this research was carried out at MA An Nawari Serattengah Bluto, Sumenep.Based on the analysis of the data, the answer was that the managerial head of MA An Nawari uses several very broad aspects, starting from preparing school plans, developing the organization, providing directions, and carrying out supervision of the implementation of school activities according to applicable supervisory standards. The management of the madrasa head is very influential in increasing the competencies that must be possessed by teachers, both personality competencies, pedagogic competencies, social competencies, and professional competencies which will have implications for improving the quality of education in general.
Downloads
References
Danim .Sudarwan. 2007. Visi Baru Manajemen Madrasah dari Unit Birokrasi ke Lembaga Akademik. Cet. II. Jakarta: Bumi Aksara.
Daryanto. 2005. Administrasi Pendidikan. Cet. III. Jakarta: Rineka Cipta.
Daulay, Haidar Putra, 2009. Sejarah Pertumbuhan dan Pembaruan Pendidikan Islam Indonesia. Cet. II. Jakarta: Prenada Media Group.
Departemen Pendidikan Nasional. 2011. Undang-Undang Republik Indonesia Tentang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 tahun 2003. Cet. IV. Jakarta: Sinar Grafika.
E. Mulyasa. 2007. Menjadi Kepala Sekolah Profesiona.l 2007. Cet. IX. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Fattah. Nanang, 2004. Konsep Manajemen Berbasis Sekolah (MBS) dan Dewan Sekolah. Cet. I. Bandung: CV. Pustaka Bani Quraisy.
Getteng. Abd. Rahman, 2009. Menuju Guru Profesional dan Beretika. Cet. II. Yogyakarta: Graha Guru.
Huda. M. Nuril dan Mukhammad Zamzami (eds.). 2015. Manajemen Sumber Daya Manusia. Surabaya: Kopertais IV Press.
Jalal. Fasli., dan Dedi Supriyadi. 2001. Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah. Yogyakarta: Adi Cita Karya Nusa.
Jamal Ma’mur Asmani, 2012. Tips Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Yogyakarta: Diva Press (Anggota IKAPI).
Jamal Ma’mur Asmani, Tips Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Yogyakarta: Diva Press (Anggota IKAPI). 2012. h. 91
Jamal Ma’mur Asmani, Tips Menjadi Kepala Sekolah Profesional, Yogyakarta: Diva Press (Anggota IKAPI). 2012. h. 87
Moleong. Lexy J. 2009. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Muwahid Shulhan Model. 2013 Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru, Yogyakarta: Teras.
Poerwadarminta, WJS. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai pustaka.
Safi’i, Asrof. 2005. Metodologi Penelitian Pendidikan; Aplikasi Praktis Penelitian Pembuatan Usulan (Proposal) dan Penyusunan Laporan Penelitian. Surabaya: eLKAF.
Sohertian. Piet. A. 1994. Profil Pendidik Profesional. Yogyakarta: Andi Ofseet,
Sudarmanto. 2009 Kinerja dan Pengembangan Kompetensi SDM. Yogyakarta : Pustaka Pelajar.
Sudrajat. Usep dan Suwaji. 2018. Ekonomi Manajerial. Yogyakarta: Deepublish.
Sukmadinata, Nana Syaodih, et. al. 2006. Pengendalian Mutu Sekolah Menengah: Konsep, Prinsip dan Instrumen Cet. I. Bandung: PT. Refika Aditama
Sukmadinata. Nana Syaodih. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PPs UPI Bandung dan Remaja Rosdakarya.
Tim Dirjen Bimbagais Depag, 2003. Pola Pengembangan Pondok Pesantren. Jakarta : Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam Departemen Agama RI.
Wahyudi, 2009. Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Organisasi Pembelajar. Cet. II. Bandung: Alfabeta.
Wahyudi. Iwah. 2012. Panduan Lengkap Uji Sertifikasi Guru. Jakarta : Prestasi Pustaka Raya.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.