Pengembangan Media Berbasis Site dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas 4 di SDN Plampang

Authors

  • Bayu Bumantara Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Sutrisna Wibawa Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta
  • Marzuki Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v2i1.397

Keywords:

Site-Based Media, Pancasila Education, Learning Effectiveness

Abstract

The importance of improving the quality of Pancasila education learning in grade 4 at SDN Plampang has triggered the development of site-based media as an innovative solution. This research aims to evaluate the effectiveness of this media in increasing students' understanding of Pancasila values. The research method used is Research and Development (R&D). The research results show that site-based media has succeeded in increasing student involvement and making a positive contribution to understanding Pancasila concepts. Pancasila Education Teachers also recognize the key role of this media in presenting material dynamically and accommodating diverse learning styles. Although effective, research identifies barriers, including limited access to technology and teachers' technology skills. Therefore, training and technical support are needed so that site-based media can be used optimally. These findings provide a basis for further development of this media or adjustment of learning methods according to classroom dynamics and technological developments.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditiany. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Macromedia Flash Terhadap Hasil Belajar Siswa (Studi Quasi Eksperimen Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII di SMP Negeri 3 Kuningan). Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 18(02), 102-109.

Anaf, K. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Model ADDIE. Jurnal Education and development, 433-438.

Angko, N. (2013). Model Addie Untuk Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah Berbantu 3D PAGEFLIP. Pengembangan Bahan Ajar Dengan Model ADDIE untuk Mata Pelajaran Matematika Kelas 5 SDS Mawar Sharon Surabaya, Vol 1(1), 1-15.

Baehaqi, M. (2020). Cooperative Learning Sebagai Strategi Penanaman Karakter Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Karakter, Vol 11(1), 157-174.

Dachliyani. (2019). Instrumen yang sahih: sebagai alat ukur keberhasilan suatu evaluasi program diklat (evaluasi pembelajaran). MADIKA: Media Informasi dan Komunikasi Diklat Kepustakawanan, Vol 5(1), 57-65.

Haryati, S. (2012). Research and Development (R&D) sebagai salah satu model penelitian dalam bidang pendidikan (Vol. Vol 37). Majalah Ilmiah Dinamika.

I Made Tegeh, I. M. (2013). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR METODE PENELITIAN. Jurnal Ika, 11(1), 12-26.

Khaira, H. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Kinemaster Sebagai Media Pembelajaran Berbasis ICT. Prosiding Seminar Nasional PBSI (pp. 39-44). Medan: Universitas Negeri Medan.

Khairudin, A. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Make-A Match Dapat Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Mata Pelajaran Pkn Kelas Vii Smpn 1 Wera Tahun Pelajaran 2016/2017. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, Vol 2(2), 233-244.

Maharani. (2020). Pengaruh Model Generative Multi-Representation Learning (GMRL) Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis. Jakarta: (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN SYARIF HIDAYATULLAH JAKARTA).

Muhson, A. (2010). Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, Vol. VIII. No. 2 –Tahun 2010, Hlm. 1 -101. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesi, 1-10.

Munandar. (2012). Pengembangan Kreativitas Anak Berbakat. Jakarta: Rineka Cipta.

Mustofa Abi Hamid, R. R. (2020). Media pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Novia Rahmah Bastian, A. S. (2019). Media Audio Visual Sebagai Alat memperlancar kemampuan Menyimak Peserta Pembelajaran Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing. Jurnal Universitas Sebelas Maret.

Nuraini, H. S. (2020). Memacu Kreativitas Melalui Bermain. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Rahmadhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rahmawati. (2014). Pengaruh tayangan korean wave Di internet terhadap perilaku komunitas Korean beloved addict (KBA).

Ramen A Purba, I. R. (2020). Pengantar Media Pembelajaran. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Ramli, M. (2012). Media dan teknologi pembelajaran.UIN Antasari

Sri Gusty, N. N. (2020). Belajar Mandiri: Pembelajaran Daring di Tengah Pandemi Covid-19. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surya, N. (2019). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Syaparuddin. (2020). Strategi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi belajar pkn peserta didik (Vol. Vol 1). Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Yulianah. (2022). Metodelogi Penelitian Sosial. CV Rey Media Grafika.

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan, Vol 2(2), 1-17

Downloads

Published

2023-12-12

How to Cite

Bayu Bumantara, Sutrisna Wibawa, & Marzuki. (2023). Pengembangan Media Berbasis Site dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas 4 di SDN Plampang. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(1), 182–197. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i1.397

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.