Faktor-Faktor Keberhasilan Guru dalam Kegiatan Pembelajaran di Sekolah Inklusi

Authors

  • Miftahul Jannah Universitas Riau
  • Rahmad Danil Universitas Riau
  • Tiatil Mahfudzoh Universitas Riau
  • Vista Cindy Universitas Riau
  • Hendri Marhadi Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v2i3.819

Keywords:

Teachers, Learning, Factors, Inclusion

Abstract

This research was conducted to investigate the factors of teacher success in learning activities in inclusive schools.  The research method used is qualitative research with a case study approach at SLB Pelita Hati Pekanbaru with observation and interview data collection techniques.  From the results of our observations and interview, each child with special needs (ABK) has his or her own handling strategy, therefore teachers must have the skills to condition each student based on their needs.  There are 5 success factors that we found at SLB Pelita Hati Pekanbaru, namely: (1) the teacher's ability to create an inclusive and supportive learning environment for all students, (2) the teacher has good classroom management skills, (3) the teacher's attitude when they are there.  inclusive school environment, (4) teachers' ability to collaborate with various related parties, such as parents, therapists, psychologists and other inclusive education experts, (5) Facilities and infrastructure.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ananda, L. R., & Febrian Kristiana, I. (2017). Studi Kasus: Kematangan Sosial Pada Siswa Homeschooling (Vol. 6, Issue 1).

Arum, K. S., & Widyastono, H. (2020). Pendidikan Inklusi Sebagai Solusi Pendidikan Untuk Semua (Penerapan Pendidikan Inklusi di SDN Bromantakan 56 Surakarta) (Vol. 3, Issue 1).

Budianto, A. A. (2023). Pentingnya Pendidikan Inklusif: Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Ramah Bagi Semua Siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1). Retrieved from https://altinriset.com/journal/index.php/jkpp

CANSIZ, M., & CANSIZ, N. (2018). Sentiments, Attitudes, and Concerns about Inclusion: Early Years in Teacher Education Programs. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 167–183. doi: 10.17556/erziefd.332434

Dyah Anjarsari, A., & Efendy, M. (2018). Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi Pada Jenjang SD, SMP, dan SMA di Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Inklusi, 1.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. 21(1), 33–54. doi: 10.21831/hum.v21i1

Firman, M., Fajar Firdausyi, M., Suswandy, S., Rusdiana, D., Program Studi PPKN, D., Program Studi PPKN, M., PGRI Sukabumi, S., Karamat No, J., Gunungpuyuh, K., Sukabumi, K., & Barat, J. (2021). Pengukuran Kesuksesan Pendidikan Inklusif: Pengembangan Indikator Kinerja dan Evaluasi. Journal on Education, 03(04).

Ikramullah, & Sirojuddin, A. (2020). Optimalisasi Manajemen Sekolah Dalam Menerapkan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. In Jurnal Manajemen Pendidikan Islam e-ISSN: On Process (Vol. 1, Issue 2).

Kapitang, F., Iqbal Lutfio, M., Ilham Wijaya, M., Luthfiyani Azizah, Y., & Husna, ul. (2023). Penggunaan Teknologi Sebagai Media Pembelajaran Pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan, 32(1), 121–128. doi: 10.32585/jp.v32i1.3489

Kriswanto, D., Suyatno, & Sukirman. (2023). Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif di Sekolah Dasar: Analisis Faktor-Faktor dan Solusi yang Ditawarkan. Jurnal Basicedu, 7(5), 3081–3090. doi: 10.31004/basicedu.v7i5.6167

Kurniawan, N. A. (2020). PARADIGMA PENDIDIKAN INKLUSI ERA SOCIETY 5.0 Ummu Aiman. Jurnal Pendidikan Dasar.

Kusmaryono, I. (2023). Faktor berpengaruh, tantangan, dan kebutuhan guru di sekolah inklusi di Kota Semarang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1), 12. doi: 10.30659/pendas.10.1.12-23

Mansur, H. (2019). Pendidikan Inklusif. Yogyakarta: Parama Publishing.

Musyafira, I. D., & Hendriani, W. (2021). Sikap Guru Dalam Mendukung Keberhasilan Pendidikan Inklusi. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(1), 75. doi: 10.33394/jk.v7i1.3105

Nurhastuti, & Warjean Luke, M. W. (2023). “Efektivitas Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Media Pembelajaran Sandpaper Letter Bagi Anak Cerebral Palsy.” 30(2), 177–182. doi: 10.32585/jp.v32i2.3629

Prastyowati, R. (2017). Pelaksanaan Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar Negeri Baciro Kota Yogyakarta.

Rynaldi, A. (2023). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua: Studi Implementasi Pendidikan Inklusif di Indonesia. Jurnal Politik Dan Pemerintahan Daerah.

Suryadi, I. (2023). Dampak Pendidikan Inklusif Terhadap Partisipasi dan Prestasi Siswa dengan Kebutuhan Khusus. In Jurnal Pendidikan West Science (Vol. 01, Issue 08).

Tanjung, R., Supriani, Y., Arifudin, O., Rakeyan Santang Karawang, S., & Agus Salim. (2022). Manajemen Penyelenggaraan Pendidikan Inklusi pada Lembaga Pendidikan Islam Article History. In JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan (Vol. 5, Issue 1). Retrieved from http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id

Tinova, A., & Ardisal. (2023). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Konsonan Menggunakan Video Animasi pada Siswa Tunagrahita Ringan di Kelas V SLB Hikmah Miftahul Jannah Padang. Jurnal Pendidikan, 32(2), 207–216.

Published

2024-05-17

How to Cite

Miftahul Jannah, Rahmad Danil, Tiatil Mahfudzoh, Vista Cindy, & Hendri Marhadi. (2024). Faktor-Faktor Keberhasilan Guru dalam Kegiatan Pembelajaran di Sekolah Inklusi. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(3), 244–252. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i3.819

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.