Sosialisasi Penggunaan E-Commerce Bukalapak Sebagai Pengembangan UMKM Di Desa Wadungasih

Authors

  • Ade Irmanistanti Universitas PGRI Delta
  • Erick Kusuma Effendi Universitas PGRI Delta
  • Mochammad Andi Prastyo Universitas PGRI Delta
  • Yanuar Verga Moreno Universitas PGRI Delta
  • Yudy Prasetyo Universitas PGRI Delta
  • Mochammad Dicky Riza Universitas PGRI Delta

DOI:

https://doi.org/10.61132/pandawa.v2i3.1049

Keywords:

Bukalapak, E-Commerce, UMKM

Abstract

Nowadays, digital technology is in great demand because it offers easy access to a wide range of purposes and activities, including enabling innovation to generate business. The world of marketing will surely be heavily influenced by the advances of technology, the digital world, and the Internet. Marketing-based applications or e-commerce become the medium of sale and purchase transactions only but some have features as a program regulating the financial management of enterprises. Bukapalak can help UMKM perpetrators for media development, financial loyalties and new business opportunities. This dedication focuses on the perpetrators of the UMKM Village of Wadungasih, Kecamtan Buduran, Sidoarjo district. This dedication involves socialization activities with the stages of surveys, observations, and core activities. This dedication finds a lot of UMKM perpetrators who lack understanding of digital technology innovations as the times evolve. The purpose of this dedication is nothing more than a form of effort to develop and evaluate the progress of UMKM in an era of globalization where digital technology or e-commerce is used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, S., et al. (2017). PEMANFAATAN DIGITAL MARKETINGBAGI USAHA MIKRO, KECIL, DAN MENENGAH (UMKM)DI KELURAHAN MALAKA SARI, DUREN SAWIT. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (JPMM), 1-17.

Bismala, L. (2017). Model Manajemen Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Efektivitas Usaha Kecil Menengah. Jurnal Entrepreneur dan Entrepreneurship, 19-16.

Hidayah, K. (2020). Implementasi Strategi Komunikasi Pemasaran PT Bukalapak dalam mengembangkan UMKM Melalui Online Marketplace. Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.

Kartiko, N. D., & Rachmi, I. F. (2021). Strategi Pemulihan Pandemi Covid-19 Bagi Sektor UMKM Di Indonesia. JURNAL SYNTAX TRANSFORMATION.

Lusa, S., Purbo, O. W., & Lestari, T. (2024). Peran e-commerce dalam Mendukung Ekonomi Digital Indonesia. Penerbit Andi.

Machmud, A. (2013). STRATEGI PEMBERDAYAAN USAHA MIKRO KECIL MENENGAH MELALUI PERAN LEMBAGA KEUANGAN SYARIAH DALAM UPAYA PENGENTASAN KEMISKINAN DI INDONESIA. Jurnal Universitas Pendidikan Indonesia Semnas Fekon: Optimisme Ekonomi Indonesia, Antara Peluang dan Tantangan .

Sugiarti, Y., Sari, Y., & Hadiyat, M. A. (2020). PERANAN e-commerce UNTUK MENINGKATKAN DAYA SAING USAHA MIKRO KECIL DAN MENENGAH (UMKM) SAMBAL DI JAWA TIMUR . Kumawula : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 298-309.

Tirtana, A., et al. (2020). Rancang BangunAplikasi e-commerce Guna Meningkatkan Pendapatan UMKM. Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi Asia, 101-108.

Witro, D., et al. (2021). Kontestasi Marketplace di Indonesia pada Era Pandemi: Analisis Strategi Promosi Tokopedia, Shopee, Bukalapak, Lazada, dan Blibli dalam Pemulihan Ekonomi Nasional. OIKONOMIKA : Jurnal Kajian Ekonomi dan Keuangan Syariah, 33-42.

Yulianto, et al. (2015). ANALISA PERANAN TEKNOLOGI INTERNET SEBAGAI MEDIATRANSAKSI e-commerce DALAM MENINGKATKAN. Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Multimedia.

Published

2024-07-02

How to Cite

Ade Irmanistanti, Erick Kusuma Effendi, Mochammad Andi Prastyo, Yanuar Verga Moreno, Yudy Prasetyo, & Mochammad Dicky Riza. (2024). Sosialisasi Penggunaan E-Commerce Bukalapak Sebagai Pengembangan UMKM Di Desa Wadungasih. Pandawa : Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(3), 92–99. https://doi.org/10.61132/pandawa.v2i3.1049

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.