Kolaborasi Sosial Mahasiswa dan UMKM : Berbagi Roti Coklat sebagai Wujud Kepedulian Sosial di Panti Asuhan
DOI:
https://doi.org/10.61132/pandawa.v3i3.1936Keywords:
Community-Service, Students, MSMEs, Orphanages, Social-CollaborationAbstract
Community Service Activities are a real form of students' social concern for the surrounding environment. Five students of the Management Study Program at Borneo Tarakan University carried out community service in collaboration with local MSME actors through an activity entitled "Sharing Chocolate Bread as a Form of Social Concern". This activity was held on Sunday, May 4, 2025 at 11.00–12.00 WITA at the Hidayah Nurul Yaqin Orphanage, Jl. Sesanip, Karang Anyar, Tarakan, North Kalimantan. The activities included welcoming, praying together, introductions, distributing chocolate bread produced by MSMEs, and documentation. The children of the orphanage welcomed enthusiastically, a warm and pleasant atmosphere was created, and positive interactions were established between students, MSMEs, and the children of the orphanage. This activity brought happiness to the children, became a means of social learning for students, and promoted products for MSMEs. This collaboration shows that synergy between academics and business actors can provide sustainable social contributions.
Downloads
References
Andayani, L. (2020). Membangun Empati Sosial Mahasiswa Melalui Kegiatan di Panti Asuhan. Jurnal Psikologi Sosial, 3(1), 15–23
Atun, R. (2024). Integrasi Nilai Kepedulian Sosial dalam Pendidikan Tinggi Melalui Kegiatan Pengabdian Mahasiswa. Jurnal Pendidikan dan Pengembangan Karakter, 6(3), 88–96.
Fitria, N., & Zulkarnain, M. (2024). Evaluasi Dampak Kegiatan Sosial Mahasiswa terhadap Anak Panti Asuhan. Jurnal Sosiologi Terapan, 11(3), 105–113.
Hidayat, S. (2020). Pentingnya Kegiatan Sosial Mahasiswa dalam Pembentukan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 101–109.
Lestari, S. P., & Widodo, B. (2021). Peran Mahasiswa dalam Pemberdayaan Sosial Masyarakat. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 75–83.
Marzuki, H., & Sari, M. D. (2021). Kegiatan Sosial sebagai Media Pembelajaran Mahasiswa di Luar Kelas. Jurnal Pendidikan Tinggi, 9(2), 34–42.
Nurhayati, N., & Setiawan, R. (2022). Kolaborasi UMKM dan Perguruan Tinggi dalam Meningkatkan Kesejahteraan Sosial. Jurnal Ekonomi dan Kewirausahaan, 5(1), 55–63.
Prasetyo, Y., & Hanafiah, J. (2022). Sinergi UMKM dan Akademisi dalam Rangka Pengembangan Produk Lokal. Jurnal Ekonomi Terapan, 4(1), 65–74.
Rahmawati, E., & Kurniawan, T. (2021). Pengaruh Program CSR Terhadap Panti Asuhan: Studi Kasus UMKM Lokal. Jurnal Ilmiah Sosial, 8(3), 78–86.
Salim, M. A., & Huda, N. (2020). Penguatan Soft Skill Mahasiswa melalui Program Sosial Kampus. Jurnal Pendidikan dan Kemasyarakatan, 8(1), 50–58.
Sinaga, D. (2023). Peran Mahasiswa dalam Membangun Kepedulian Sosial di Lingkungan Panti Asuhan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 7(1), 45–52.
Susanto, D. (2022). Model Kolaborasi Mahasiswa dan UMKM dalam Pemberdayaan Ekonomi Masyarakat. Jurnal Ekonomi Kreatif, 7(1), 91–100.
Syahrani, R., & Faisal, M. (2023). Partisipasi Mahasiswa dalam Pengabdian Kepada Masyarakat: Studi Kolaboratif dengan UMKM. Jurnal Pengabdian dan Inovasi Sosial, 4(2), 122–130.
Wulandari, A. D. (2023). Peran Strategis UMKM dalam Mewujudkan Ekonomi Inklusif. Jurnal Bisnis dan Pembangunan, 6(2), 88–95.
Yuwana, A., Sari, R., & Fadillah, M. (2025). Pemberdayaan UMKM Melalui Program Pengabdian Mahasiswa Berbasis Digital. Jurnal Inovasi Sosial dan Ekonomi, 9(2), 112–120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pandawa : Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.