Peran Mahasiswa PGMI Dalam Penguatan Materi Pronunciation Alfabet Melalui Media Flashcard di MIS Miftahul Huda II Kota Palangka Raya

Authors

  • Nurlaila Nurlaila Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Zaitun Qamariah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Istiyati Mahmudah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Nuril Ainularifin Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Milla Anggraini Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Putri Cahya Novebriani Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Deni Adi Saputra Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Achmad Zaelani Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61132/pandawa.v2i3.925

Keywords:

Alphabet Pronunciation, Flashcard, PGMI, Community Service, Palangka Raya City

Abstract

This community service activity aims to improve the English alphabet pronunciation skills among students at MIS Miftahul Huda II in Palangka Raya City through the use of flashcard media. Students from the Elementary School Teacher Education (PGMI) program are actively involved in the planning, implementation, and evaluation of this program. The method used is a participatory approach, where PGMI students provide interactive learning using specially designed flashcards to help students recognize and correctly pronounce the alphabet. The results of this activity show a significant improvement in students' pronunciation skills and their enthusiasm for participating in the learning process. Additionally, the involvement of PGMI students in this program provides valuable practical experience in teaching and classroom management. Therefore, this activity is beneficial not only for the students but also for the professional competence development of PGMI students.

References

Ainularifin, N., & Mahmudah, I. (2023). Upaya guru mengatasi kesulitan pemahaman konsep matematika materi penjumlah dan pengukuran bersusun. Al-Ihtirafiah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 107–119.

Annisa, M. N., Puspita, D. R., & Magdalena, I. (2022). Analisis kesalahan pelafalan bahasa Inggris siswa sekolah dasar. Journal of Educational Review and Research, 5(1), 38. https://doi.org/10.26737/jerr.v5i1.3300

Balqis, A. E. (2023). Pengembangan media flash card pada pembelajaran bahasa Indonesia kelas 1 Ar Rahman di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Jember. UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember.

Cahya, D. P., & Sari, Y. (2023). Penggunaan media flash card sebagai media dalam mengenal huruf abjad pada anak usia dini. Educivilia: Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 4(1), 64–72. https://doi.org/10.30997/ejpm.v4i1.6692

Febrianto, K., Yustitia, V., & Irianto, A. (2020). Aktivitas siswa dalam pembelajaran dengan menggunakan media flashcard di sekolah dasar. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 16(29), 92–98. https://doi.org/10.36456/bp.vol16.no29.a2273

Hakim, M. A. R. R. (2019). Strategi pengajaran speaking bagi para pembelajar bahasa Inggris berkarakteristik introvert. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik), 4(1), 49. https://doi.org/10.26740/jp.v4n1.p49-58

Nurlaila, & Mahmudah, I. (2023). Efektivitas penggunaan media papan Musi (multi fungsi) pada materi KPK dan FPB kelas IV SD. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 4(2), 46–54. https://doi.org/10.31764/telaah.v7i1.6619

Purwanto, P. (2005). Meningkatkan efektivitas pembelajaran pronunciation bahasa Inggris di SMPN 1 Sewon melalui pendekatan analisis kontrastif. In Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan (Vol. 7, Issue 1). Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. https://doi.org/10.21831/pep.v7i1.2026

Rahmasari, A., Mutiara, A. S., Oktavia, D., & Hidayati, S. (2022). Penerapan media flash card dalam pengenalan huruf bagi anak usia dini. ABNA: Journal of Islamic Early Childhood Education, 3(2), 1–9.

Saputri, S. W. (2020). Pengenalan flashcard sebagai media untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris. Abdikarya: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(1), 56–61. https://doi.org/10.47080/abdikarya.v2i1.1061

Wangid, M. N. (2015). Teori belajar dan pembelajaran. Eprints UNY, 11–15.

Wati, I. K., & Oka, I. (2021). Penggunaan flash card dalam meningkatkan penguasaan kosakata bahasa Inggris peserta didik. Indonesian Gender and Society Journal, 1(2), 41–49. https://doi.org/10.23887/igsj.v1i2.39081

Published

2024-06-11

How to Cite

Nurlaila Nurlaila, Zaitun Qamariah, Istiyati Mahmudah, Nuril Ainularifin, Milla Anggraini, Putri Cahya Novebriani, … Achmad Zaelani. (2024). Peran Mahasiswa PGMI Dalam Penguatan Materi Pronunciation Alfabet Melalui Media Flashcard di MIS Miftahul Huda II Kota Palangka Raya. Pandawa : Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(3), 59–70. https://doi.org/10.61132/pandawa.v2i3.925

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.