Pendampingan Pengenalan Penulisan Huruf Hijaiyah Melalui Media Kartu Di TPA Nurul Ihsan Kalampangan
DOI:
https://doi.org/10.61132/pandawa.v2i3.774Keywords:
Accompaniment, Writing, Arabic Letter, Card MediaAbstract
This service is carried out for the introduction of writing hijaiyah letters using card media. Community service carried out directly by researchers within one day at one of the Islamic education institutions, namely TK / TPA Nurul Ihsan Kalampangan. The use of card media helps in introducing and learning to write hijaiyah letters. Conducive environment and hands-on approach in learning contribute positively to children's creativity in understanding and writing hijaiyah letters. The use of hijaiyah letter card media can determine the ability to write in children, besides that it can also attract interest and motivation so that children are enthusiastic about learning. That way children are easy to do learning to write hijaiyah letters.
Downloads
References
Alucyana, A., Raihana, R., & Utami, D. T. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca Huruf Hijaiyah Melalui Kartu Huruf Hijaiyah di PAUD. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 46–57. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2020.vol17(1).4638
Amin, M., Sidik, A. P., & Kembaren, B. (2022). Rancangan Media Pembelajaran Iqra’ Yang Baik Dan Benar Berbasis Android. SITEKIN: Jurnal Sains, Teknologi Dan Industri, 19(2), 419–423. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/sitekin/article/view/17890
Ardin, F. N., Indihadi, D., & Rahman, T. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Kartu Huruf Hijaiyah Menulis Pada Anak Usia Dini Di Ra Ath-Thoha Tasikmalaya. Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 15–23. https://doi.org/10.17509/jpa.v4i1.27193
Arintistia, N., & Acmad Kholik, J. (2022). Inovasi Pembelajaran Menulis Huruf Hijaiyah Di TPQ As-Syifa Bangsal. Kontribusi: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 75–82. https://doi.org/10.53624/kontribusi.v2i2.63
Daulay, H. P. (2019). Pendidikan Islam di Indonesia. Kencana.
Dini, U., Desa, D., Noviyanti, L. F., Wahdah, N., Pendidikan, P., Anak, I., Dini, U., Tarbiyah, F., & Raya, I. P. (2024). Pendampingan Membaca Al-Quran Dan Menulis Huruf Hijaiyah Untuk Mengembangkan Nilai-Nilai Agama Dan Moral Pada Anak. 2(3), 49–53.
Firmansyah, M. I. (2019). Pendidikan Agama Islam Pengertian Tujuan Dasar Dan Fungsi. Urnal Pendidikan Agama Islam -Ta’lim, 17(2), 79–90.
Hasanah, F. F., & Munastiwi, E. (2019). Pengelolaan Pendidikan Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan di Taman Kanak-Kanak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4(1), 35–46. https://doi.org/10.14421/jga.2019.41-04
Hasnah. (2011). PERANAN TAMAN KANAK-KANAK ALQURAN/ TAMAN PENDIDIKAN ALQURAN (TKA/TPA) TERHADAP PEMBENTUKAN AKHLAK ANAK DI DESA MARADEKAYA KEC. BAJENG KAB. GOWA. In Phys. Rev. E.
Herlina, M. N., Fatimah, A., & Fahmi, F. (2018). PENINGKATAN MENGENAL HURUF HIJAIYAH MELALUI MEDIA KARTU HURUF (Penelitian Tindakan pada Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Assa’dah Serang-Banten). Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 15. https://doi.org/10.30870/jpppaud.v5i1.4676
Khasanah, N., Aravik, H., & Hamzani, A. I. (2022). Pemikiran Pendidikan Progresif Abdul Munir Mulkhan Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Raudhah Proud To Be …, x, 30–40. http://ejournal.stit-ru.ac.id/index.php/raudhah/article/view/156
Lamadang, K. P., Nurfadilah, R., Muhsin, A. S., & Julianti, T. (2021). Mengenalkan Huruf Hijaiyah Menggunakan Poster Huruf di TPQ Al-Amin Desa Adean Kecamatan Banggai Tengah Kabupaten Banggai Laut. KREASI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 23–28.
Mirnawati, M., Ni’mah, S., & Umar, U. (2023). Pembinaan Pelafalan Huruf Hijaiyyah Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Anak-Anak Di Desa Mattunreng Tellue. Jurnal Panrita: Jurnal …, 1(2), 1–5. https://www.journal.iaimsinjai.ac.id/index.php/jcs/article/view/1691
Nurhayati, N., Agusniatih, A., Amrullah, A., & Suwika, I. P. (2021). Pengenalan Huruf Hijaiyyah melalui Media Kartu Gambar pada Anak. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2183–2191. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1850
Pane, D. (n.d.). HURUF HIJAIYAH. 7823–7830.
Pulu, T. N., Muzakki, & Saudah. (2024). Pendampingan Pengenalan Huruf Hiyaiyah Dengan Bermain Kolase Di RA AL-Hijrah Desa Hampalit. Jurnal Pengabdian Sosial, 1(4), 222–227.
Putri, S., Ni’mah, S., Umar, & Islamiyah, N. (2023). Pembianaan Baca Tulis Al-Qur’an di TK/TPA Hidayatullah Dusun Sabbang Kecamatan Sinjai Tengah Kabupaten Sinjai. KEAGAMAAN: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2).
Rafika Duri, Inayah Syar, N., & Wahdah, N. (2023). Pembinaan Keterampilan Menulis Huruf Hijaiyah Bagi Anak Usia Sekolah Dasar Di Desa Tumbang Nusa. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.23960/jpmip.v2i1.228
Satiti, W. S., Khotimah, K., Hidayatulloh, F., Ruri N, N., Ganistan, Y., & Alamsyah, B. (2023). Pembelajaran Tajwid Berbantuan Buku Saku untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran Santri TPQ. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 5–10. https://doi.org/10.32764/abdimaspen.v4i1.3178
Syahrizal, H., & Nurhafizah. (2023). Dampak Metode Pembelajaran Kartu Huruf Hijaiyah Dalam Mengenalkan Huruf Hijaiyah Anak Usia Dini. Jurnal DZURRIYAT : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 47–54. https://doi.org/10.61104/jd.v1i1.23
Syam, N., Syamsunardi, S., Syarif, E., & ... (2023). Pendampingan Membaca dan Menulis Al-Quran Menggunakan Media Kartu Huruf Hijaiyah pada TK/TPA Masjid Nurul Insyafi Talakalabbua. ARRUS Jurnal …, 2(1), 0–4. https://journal.arrus.my.id/index.php/abdiku/article/view/1703%0Ahttps://journal.arrus.my.id/index.php/abdiku/article/download/1703/1060
Syukri, A. (2018). Penggunaan Aplikasi Multikey Sebagai Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menulis Huruf Hijaiyyah Berbasis Komputer. Adz-Zikr : Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 65–83. https://ejournal.stitalkhairiyah.ac.id/index.php/adzzikr/article/view/16
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pandawa : Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.