Pendampingan Santri TPQ Baiturrahman Palangka Raya Mengenai Adab Dan Doa Harian

Authors

  • Ramadhan Wirayudha FTIK IAIN Palangka Raya
  • M. Rifani Al-Ghazali FTIK IAIN Palangka Raya
  • Abdullah Abdullah FTIK IAIN Palangka Raya

DOI:

https://doi.org/10.61132/pandawa.v2i3.801

Keywords:

Mentoring, Adab, Daily Prayer

Abstract

Islamic Religious Education has a central role central role in creating religiously observant Indonesians. Taman Pendidikan Al-Qur'an (TPQ) plays an important role in shaping children's character through teaching reading the Qur'an, prayer practice, memorization of short letters, and daily prayers. daily prayers. TPQ Baiturrahman in Palangka Raya is an institution that teaching Islamic manners and daily prayers to its students. This assistance is carried out by ustadz and ustadzah to shape a person who is religiously observant, responsible, and caring for others. The teaching methods used are memorization and lectures, with a test of memorization of daily prayers as an evaluation. This learning aims to to produce students who are able to memorize daily prayers, understand the adab when in a place of worship, and have a qualified understanding of religion. However, there are still students who have difficulty in memorizing daily prayers, due to factors such as their memory power. daily prayers, caused by factors such as less strong memorization power and the learning process. learning process

References

Andriyani, N. L., & Nurkholidah, I. S. (2019). INTERNALISASI NILAI-NILAI AGAMA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER ANAK DI TAMAN PENDIDIKAN AL-QUR’AN (TPA). Seminar Nasional Pendidikan 2015, 416–420.

Aprila, G. S. D. (2023). Peran Taman Pendidikan Al-Qur’an Dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. TAFANI: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 65–80.

Guru, M. A. N. (n.d.). PENGARUH HAFALAN AL-QURAN TERHADAP PRESTASI BELAJAR PADA MATA PELAJARAN ALQURAN HADIST KELAS XI MIA. 1 MAN 2 PAREPARE Mirhanah.

Helmi, J. (2016). Penerapan Konsep Silberman dalam Metode Ceramah pada Pembelajaran PAI. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 8(2), 221–245.

Lestari, D. D., & Jati, S. N. (2016). Pendampingan Guru Dalam Proses Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus Di Taman Kanak-Kanak Al-Madani Pontianak Tenggara. Edukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1).

Malik, H. A. (2013). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Quran (TPQ) Alhusna Pasadena Semarang. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 13(2), 387–404.

Matondang, M. (2023). PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PADA SEKOLAH KURUN WAKTU 2003 - 2022: Vol. PENER. PENERBIT DEEPUBLISH DIGITAL.

Mustafa, N., Permata, S., & Sani, C. (2023). Belajar Menghafal Doa-Doa Harian pada Anak Usia Dini Di Masjid Babul Iman Desa Barambang Kecamatan Sinjai Borong. KREASI: Jurnal Inovasi Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(3), 452–461.

Neneng, N., Qomariyah, S., Rizki, N. J., Erviana, R., & Babullah, R. (2023). Konsep Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) Pada Anak Usia Dini Di Kelompok Bermain Almuhajirin Perum Baros Kencana Kota Sukabumi. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 35–45.

Saptrians, R., & Kadir, M. (2022). Peran TPQ dalam Pembentukan Akhlakul Karimah pada Anak Usia 7-9 Tahun. EDUCANDUM, 8(1), 39–49.

Sholehah, A., Aswandi, A., & Miranda, D. (n.d.). PENDAMPINGAN ORANG TUA PADA ANAK SAAT BELAJAR DARI RUMAH DI PAUD MAITREYAWIRA PONTIANAK TENGGARA. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(3).

Sholihah, A. Q. A., Octaviani, F. R., Anif, S., & Sutopo, A. (2021). Perbandingan Penggunaan Media Pembelajaran pada Hafalan Doaharian Anak di Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 41–50.

Tambak, S. (2014). Metode ceramah: Konsep dan aplikasi dalam pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Tarbiyah, 21(2).

Taslim, P. (2022). STRATEGI GURU DALAM MENGATASI KESULITAN BELAJAR MEMBACA ALQURAN SISWA MDTA MUHAMMADIYAH DESA PANGGORENGAN KEC. PANYABUNGAN KAB. MANDAILING NATAL. Edu Global : Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 11–19. https://doi.org/10.56874/eduglobal.v3i1.840

Wahyuningsih, S., Qadrianti, L., Al Amin, & Kahar. (2022). Pembinaan Hafalan Surah Pendek, Doa-Doa dan Adab Harian Di TK/TPA Kelurahan Samaenre Kecamatan Sinjai Tengah. PENDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 10–14. https://doi.org/10.47435/pendimas.v1i1.1045

Wulan, S. (2018). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dengan Membiasakan Mengaji di TPA ash-Sholihin RW 03 Cipacing, Jatinangor. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 166–169.

Published

2024-05-13

How to Cite

Ramadhan Wirayudha, M. Rifani Al-Ghazali, & Abdullah Abdullah. (2024). Pendampingan Santri TPQ Baiturrahman Palangka Raya Mengenai Adab Dan Doa Harian. Pandawa : Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(3), 11–16. https://doi.org/10.61132/pandawa.v2i3.801

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.