Pengaruh Olahraga Permainan Tradisional Congklak Terhadap Perkembangan Psikomotorik dan Kognitif Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Apriyanda Apriyanda Universitas Negeri Medan
  • Nur Kibah Mandasari Lubis Universitas Negeri Medan
  • Niko Alriadi Sinaga Universitas Negeri Medan
  • Anthony Chornelius Nadeak Universitas Negeri Medan
  • Fajar Siddik Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i4.1289

Keywords:

Sports, traditional games, Congklak, cognitive and psychomotor development

Abstract

Traditional sports and games, such as congklak, have been an inseparable part of culture and people's lives since ancient times. This research aims to reveal the influence of the congklak game on psychomotor and cognitive development in elementary school students. By comparing groups of students who regularly play congklak and those who don't, this research wants to find out whether this traditional game can improve students' fine motor skills, hand-eye coordination, counting ability, and problem-solving ability. It is hoped that the results of this research can contribute to cultural preservation and improving the quality of education by integrating traditional games as an effective learning medium.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad, T. Y. (2022, January). Pengaruh media congklak dan motivasi terhadap keterampilan menghitung perkalian pada siswa kelas iii di sdn 1 limboto kab. Gorontalo. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Almadani, R., & Setiabudi, D. I. (2022). Pengembangan Kognitif Pada Siswa Sekolah Dasar Dengan Literatur Harian. Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Pendidikan, 1(1), 34-42.

Arfiani, Farista Fitria Nurul. "Perkembangan Kognitif Anak Usia Sekolah Dasar di SD Negeri Maguwoharjo 1 Depok Sleman." Tafhim Al-'Ilmi 13.1 (2021): 38-57.

Damayanti, E., Nurannisa, N., & Rismawati, M. S. (2022). Penerapan Metode Bermain dalam Permainan Congklak untuk Meningkatkan Perilaku Sikap Jujur Anak Usia 5-6 Tahun di TK Aisyiyah Bustanul Athfal II Perumnas. Edu Happiness: Jurnal Ilmiah Perkembangan Anak Usia Dini, 1(2), 122-132.

Dewi, E., Mulyana, E., & Santana, F. D. T. (2020). PERMAINAN CONGKLAK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM MENUMBUH KEMBANGKAN SOSIAL EMOSIONAL PADA ANAK-ANAK USIA ANTARA 5-6 TAHUN. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 3(3), 205-211.

Fadlu Rachman, d. (2023). PELESTARIAN OLAHRAGA TRADISIONAL MELALUI FESTIVAL PERMAINAN TRADISIONAL SE-KOTA BANDAR LAMPUNG. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 157-163.

Fydarliani, D., Muslihin, H. Y., & Mulyadi, S. (2021). Permainan congklak dalam menstimulasi perkembangan kognitif anak usia dini. JCE (Journal of Childhood Education), 5(1), 214-223.

Handoko, D., & Gumantan, A. (2021). Penerapan permainan tradisional dalam pembelajaran olahraga di SMAN 1 Baradatu. Journal Of Physical Education, 2(1), 1-7.

Hasibuan, A. R. H., Maulana, A., Samosir, D. S., & Syahrial, S. (2024). Perkembangan Kognitif Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, pembelajaran dan Ilmu Sosial, 2(2), 120-125.

Hazmi, D. (2023). Perkembangan Kognitif Anak Menurut Teori Piaget. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan dan Agama Islam, 22(2), 412-419.

Ilhami, A. (2022). Implikasi Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Anak Usia Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(2), 605-619.

Khadijah, K., Oktafianti, N., Salsabila, P., & Ramita, R. (2023). Permainan Congklak untuk Mengembangkan Kognitif dan Motorik AUD di TK Al-Kausar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(1), 1999-2004.

Kurniati, I. (2021). MENINGKATKAN PSIKOMOTORIK PESERTA DIDIK KELAS II SD NEGERI SAMUDRAJAYA MELALUI PEMBELAJARAN AKTIF. JPG: JURNAL PENELITIAN GURU FKIP UNIVERSITAS SUBANG, 4(1), 89-101.

Marinda, L. (2020). Teori perkembangan kognitif Jean Piaget dan problematikanya pada anak usia sekolah dasar. An-Nisa Journal of Gender Studies, 13(1), 116-152.

Marsyanda, D., & Havizul, H. (2023, July). Analisis Permainan Tradisional Congklak dalam Pembelajaran Matematika Materi Peluang. In Gunung Djati Conference Series (Vol. 28, pp. 13-19).

Milo, I. R., Dhiu, K. D., & Fono, Y. M. (2023). PENGEMBANGAN ALAT PERMAINAN TRADISIONAL CONGKLAK UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN. Jurnal Citra Pendidikan Anak, 2(2), 452-462.

Netry Maria Lily, N. K. (2023). Efektivitas Permainan Tradisonal Congklak terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 296-308.

Pauziah, S. H., Mutaqin, E. J., & Muslihah, N. N. (2022). PENGARUH PERMAINAN TRADISIONAL CONGKLAK TERHADAP KETERAMPILAN MEMBILANG DI KELAS 1 SEKOLAH DASAR. caXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(2), 124-133.

Sahrunayanti, S., Dema, M., & Wahyuningsih, W. (2023). Pemanfaatan Media Permainan Congklak Dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa. Jurnal Penelitian Inovatif, 3(2), 433-446.

Sopiatullah, N., Muttaqien, M. D., & Nurhayati, S. (2020). PENGARUH BERMAIN CONGKLAK TERHADAP KEMAMPUAN BERHITUNG ANAK USIA DINI DI RA RIYADHUL JANNAH KECAMATAN PANJALU CIAMIS. WALADUNA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 117-133.

Sukmono, N. D., & Tanto, O. D. (2022). Stimulasi Perkembangan Kognitif Anak Melalui Permainan Tradisonal Dakon, Vygotsky Vs Piaget Perspektif. Raudhatul Athfal: Jurnal pendidikan Islam anak usia dini, 6(2), 67-81.

SURYANI, S. (2023). PENERAPAN PERMAINAN TRADISIONAL CONGKLAK DAN GALASIN DALAM MENGEMBANGKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI DAN INTERAKSI SOSIAL ANAK DI TK ALKHAIRAAT 1 PUSAT PALU (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Datokarama Palu).

Sutini, A. (2013). MENINGKATKAN KETERAMPILAN MOTORIK ANAK USIA DINI MELALUI PERMAINAN TRADISIONAL. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Sutrisno, A. M., & Man, B. (2023). MENGENALI TAHAP PERKEMBANGAN PSIKOMOTORIK ANAK USIA DINI DI DESA CINTALANGGENG. ABDIMA JURNAL PENGABDIAN MAHASISWA, 2(2), 6170-6177.

Yasmin Salsabila, A. A. (2023). PENGARUH PERKEMBANGAN KEMAMPUAN PADA ASPEK KOGNITIF, AFEKTIF DAN PSIKOMOTORIK TERHADAP HASIL BELAJAR. JURNAL PENDIDIKAN, SOSIAL DAN SAINS, 10-15.

Zaini, M. (1988). Permainan Tradisional Jawa Barat. Bandung.

Published

2024-09-30

How to Cite

Apriyanda Apriyanda, Nur Kibah Mandasari Lubis, Niko Alriadi Sinaga, Anthony Chornelius Nadeak, & Fajar Siddik. (2024). Pengaruh Olahraga Permainan Tradisional Congklak Terhadap Perkembangan Psikomotorik dan Kognitif Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(4), 201–210. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i4.1289

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.