Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X di SMA Negeri 1 Telaga Kabupaten Gorontalo

Authors

  • Kardina Usman Universitas Negeri Gorontalo
  • Roy Hasiru Universitas Negeri Gorontalo
  • Abdulrahim Maruwae Universitas Negeri Gorontalo
  • Meyko Panigoro Universitas Negeri Gorontalo
  • Yulianti Toralawe Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1707

Keywords:

Learning Motivation, Economic Subject, Students

Abstract

This study aims to examine the effect of using interactive learning media on students’learning motivation in Economics subjects for Grade X at SMA Negeri 1 Telaga,Gorontalo Regency. The study employs a descriptive quantitative approach, with a study population comprising Grade X students. A sample of 72 respondents was selected randomly using the cluster sampling teachnique, and an instrument test was conducted on 30 participants. The data analysis method applied is simple regression analysis, with validity tested using pearson correlation to determine whether the instrument is valid. The hypothesis was tested using the t-test. The findings of the study indicate that the use of interactive learning media significantly affect students’ learning motivation in Economics subjects for Grade X at SMA Negeri 1 Telaga, Gorontalo Regency. The study eyeats that interactive learning media contributes 43.8% to students’ learning motivation while the remaining 56.2% is influenced by other variables not exammed in this study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, A. (2017). Media pembelajaran. RajaGrafindo Persada.

Aurora, A., & Effendi, H. (n.d.). Pengaruh penggunaan media pembelajaran e-learning terhadap motivasi belajar mahasiswa di Universitas Negeri Padang. JTEV (Jurnal Teknik Elektro dan Vokasional), 5(2), 11–16. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/jtev/index

Bajuri. (2022). Motivasi dan prestasi belajar. Literasi Nusantara.

Creswell, J. W. (2015). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (5th ed.). Pearson Education.

Harahap, L. K., & Siregar, A. D. (2020). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Adobe Flash CS6 untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar pada materi kesetimbangan kimia. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains, 10(1). https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpps

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (2005). Instructional media and technologies for learning (8th ed.). Pearson Education.

Kurniadi, A., Popoi, I., & Mahmud, M. (2020). Pengaruh kompetensi profesional guru terhadap motivasi belajar siswa. Jambura Economic Education Journal, 2(1), 1–11. https://doi.org/10.37479/jeej.v2i1.4425

Maladjai, H., Saleh, S. E., Mahmud, M., Hafid, R., & Bahsoan, A. (2024). Pengaruh penerapan Kurikulum Merdeka terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran IPS Terpadu kelas VII SMP Negeri 1 Pagimana. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 4(3), 4811–4822. https://j-innovative.org/index.php/Innovative

Munir. (2012). Multimedia: Konsep & aplikasi dalam pendidikan. Alfabeta.

Priyambodo, E., Wiyarsi, A., Lis, D. R., & Sari, P. (n.d.). Pengaruh media pembelajaran interaktif berbasis web terhadap motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Pendidikan, X(X), xx–xx. (Lengkapi volume, isu, dan halaman jika tersedia)

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2010). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. PT RajaGrafindo Persada.

Sahno, Y. (2022). Pengaruh media pembelajaran interaktif terhadap motivasi belajar siswa di era digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 24(1), 55–63. https://doi.org/10.21009/jtp.v24i1.2345

Saida, L. N., Wijoyo, S. H., & Wicaksono, S. A. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran interaktif berbasis PowerPoint untuk meningkatkan motivasi belajar, kebiasaan belajar, dan hasil belajar siswa di SMK Negeri 3 Malang. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer (J-PTIIK), 3(9). http://j-ptiik.ub.ac.id

Sardiman, A. M. (2018). Interaksi & motivasi belajar mengajar. Rajawali Pers.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2010). Media pengajaran. Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2021). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Tariah. (2022). Pengaruh media pembelajaran berbasis multimedia interaktif terhadap motivasi belajar siswa pada mata pelajaran dasar desain grafis kelas X di SMKN 2 Purwakarta (Skripsi). Universitas Pendidikan Indonesia. http://repository.upi.edu/82446/

Downloads

Published

2025-04-11

How to Cite

Kardina Usman, Roy Hasiru, Abdulrahim Maruwae, Meyko Panigoro, & Yulianti Toralawe. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X di SMA Negeri 1 Telaga Kabupaten Gorontalo. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 3(2), 103–117. https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i2.1707

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.