Meningkatan Hasil Belajar pada Pembelajaran Matematika Kelas 1 SDIT Permata Hati Tipe NHT Model Kooperatif
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i3.2012Keywords:
Cooperative learning, Data collection, Learning outcomes, Mathematics, Numbered Heads Together (NHT)Abstract
This study aims to improve student learning outcomes in mathematics subjects on data collection material with the cooperative learning model type number head together (NHT) at SD Islam Terpadu Permata Hati Batang class 1 in the 2024/2025 academic year. The background of this study is the low student learning outcomes are caused by teachers who do not provide enough motivation and the lack of variation in learning models that teachers use in classroom learning. This study was conducted in two cycles, each consisting of the planning, implementation, observation, and reflection stages. The subjects of this study were 26 students in grade 1. Data collection techniques were carried out through observation, interviews, tests, and presentations. This study applies the Number Head Together (NHT) model. In cycle 1, the percentage of student learning completeness reached 76.9% or 20 students then increased to 96.1% in cycle 2 or 25 children who experienced completeness. Thus, it can be concluded that the application of the cooperative learning model Type Number Head Together (NHT) can improve student learning outcomes on Data Collection material in grade 1 of SD Islam Terpadu Permata Hati Batang Regency.
Downloads
References
Arif, S., & Oktafiana, S. (2023). Penelitian tindakan kelas.
Cahyani, A. N., Kironoratri, L., & Ermawati, D. (2023). Peningkatan hasil belajar matematika melalui penggunaan media papan diagram pada siswa kelas V SD. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(04), 915–925.
Dwi, D. F., & Audina, R. (2021). Analisis faktor penyebab kesulitan belajar matematika kelas IV Sekolah Dasar Negeri. Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies, 94–106.
Haki, U., & Prahastiwi, E. D. (2024). Strategi pengumpulan dan analisis data dalam penelitian kualitatif pendidikan. Jurnal Inovasi dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 1–19.
Irianto, O. (2019). Implementasi model pembelajaran STAD berbantuan LKM untuk meningkatkan hasil belajar akuntansi sektor publik. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 17(1), 74–86.
Langago, C., Abdullah, A. W., & Pauweni, K. A. (2023). Meningkatkan hasil belajar matematika siswa dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe Take and Give. Jurnal Pendidikan Matematika, 14(1), 80–87.
Lubis, A. H. (2020, Januari). Upaya peningkatan hasil belajar siswa sekolah dasar melalui model cooperative learning tipe Numbered Heads Together. In Forum Paedagogik (Vol. 10, No. 2, pp. 127–143). Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan.
Machali, I. (2018). The handbook of education management: Teori dan praktik pengelolaan sekolah/madrasah di Indonesia (Edisi ke-2, Vol. 2). Prenada Media.
Mustafa, P. S., Gusdiyanto, H., Victoria, A., Masgumelar, N. K., & Lestariningsih, N. D. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif, dan penelitian tindakan kelas dalam pendidikan olahraga. Insight Mediatama.
Nasrudin, J. (2019). Metodologi penelitian pendidikan: Buku ajar praktis cara membuat penelitian. Pantera Publishing.
Pahrudin, A. (2019). Pendekatan saintifik dalam implementasi Kurikulum 2013 dan dampaknya terhadap kualitas proses dan hasil pembelajaran pada MAN di Provinsi Lampung.
Rahayu, W. P., Hidayat, R., Zutiasari, I., Rusmana, D., Indarwati, R. A. A., & Zumroh, S. (2023). Peningkatan kemampuan membuat media pembelajaran dengan bantuan website Genially pada guru-guru SMK Islam Batu. Universitas, 1, 6.
Saputra, N. (2021). Penelitian tindakan kelas. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Tarigan, R. R. B. (2022). Meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan model Numbered Head Together (NHT) pada pembelajaran IPA tema 9 subtema 2 benda angkasa luar dan rahasianya di kelas VI SD Negeri 047163 Ajijulu tahun ajaran 2021/2022 (Disertasi doktoral, Universitas Quality Berastagi).
Wirawan, A. (2021, September). Penerapan pembelajaran Project-Based Learning untuk meningkatkan kualitas dan hasil belajar SBdP di kelas VI SD. In Prosiding Seminar Nasional Manajemen Pendidikan (Vol. 2, No. 1, pp. 1341–1361).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.