Pengaruh Strategi Pembelajaran Berorientasi Aktivitas Siswa Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Sigumpar Tahun Pembelajaran 2022/2023

Authors

  • Tri Women Hasibuan Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Dame Taruli Simamora Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Wilson Simanjuntak Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.254

Keywords:

Learning Strategies, Learning Outcomes, Christian Education

Abstract

The aim of this research is to find out how student’s activity-oriented learning strategies influence the learning outcomes of Christian Religious Education And Character Education for class. The method used in this research is a quantitative research method with inferential descriptive data analysis. The population is all class data was collected questionnaire with 30 item for variable X. 1) Test the analysis requirements: a) positive relationship obtained rxy = 0.552>rtable (a=0.05, n=52)=0.297. b) Testing a significant relationship obtained tcount= 4,683>ttable= (a=0.05, dk=n-2=50)= 2.000. 2) influence test: a) regression equation test, obtained regression equation Y=69.36+0,14 X. b) regression coefficient of determination test (r2)= 30.5%. 3) test the hypothesis using the F test to obtain Fcount>Ftable= (a=0.05, dk= numerator k = 16, dk denominator= n-2=52-2=50) namely 21,85>1,39. Thus Ha is accepted and H0 is rejected.

References

Donni Juni Priansa. 2018. Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran. Bandung: CV Pustaka Setia.

Hamzah Uno, Nurdin Mohamad. 2015. Belajar dengan Pendekatan PAILKEM . Jakarta: Bumi Aksara.

Istarani, Intan Pulungan. 2015. Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

Jhon Nainggolan, Menjadi Guru Agama Kristen: Suatu Upaya Peningkatan Mutu dan Kualitas Profesi Keguruan (Bandung: Generasi Info Media,2007) hal 80

Purwanto. 2020. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rusman. 2016. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali.

Sinar. 2018. Metode Active Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar.Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

________. 2019. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kuallitatif, Dan R&D Bandung: Alfabeta.

Suharsimi Arikunto. 2017. Prosedur Penilitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta:Renika Cipta.

Syaiful Bahri Djamarah. 2010. Guru dan Anak dalam Interaksi Edukatif . Jakarta: Rineka Cipta.

Tasya Nabillah, Agung Prasetyo Abadi. 2019. “Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa”, Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika Sesiomadika, hal.661-662

Wina Sanjaya. 2018. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Downloads

Published

2023-10-12

How to Cite

Tri Women Hasibuan, Dame Taruli Simamora, & Wilson Simanjuntak. (2023). Pengaruh Strategi Pembelajaran Berorientasi Aktivitas Siswa Terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Sigumpar Tahun Pembelajaran 2022/2023. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(4), 201–216. https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.254

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.