Persiapan Penerapan Kurikulum Merdeka Di Mi Al-Ihsan Palembang

Authors

  • Ibrahim Ibrahim Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan
  • Mita Rolani Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Alecia Septiana Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Siti Nur Kholifah Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Nabila Kontesa Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.435

Keywords:

Preparation, Implementation of the Merdeka Curriculum

Abstract

This research discusses the preparation of Madrasah Ibtidaiyah Al-Ihsan Palembang in implementing the Merdeka curriculum. The Merdeka curriculum is an innovative approach to education aimed at providing autonomy to students in their learning. The objective of this research is to understand the methods and approaches used by Madrasah Ibtidaiyah Al-Ihsan in preparing itself to introduce the Merdeka curriculum. We employed a qualitative method in this research. The first step in qualitative research methodology involves observation, interviews, and data collection. Research findings indicate that MI Al-Ihsan has started preparing itself to implement the Merdeka curriculum. This preparation includes teacher training, developing learning materials in line with the curriculum, creating adaptable lesson plans, and discussing difficulties and challenges faced when implementing the Merdeka curriculum, as well as its benefits and drawbacks compared to the previous curriculum. The importance of careful planning before implementing the Merdeka curriculum at MI Al-Ihsan is also emphasized in this article. With thorough planning, this curriculum will maximize the benefits of students' self-development in the future.

References

Sejarah Dalam Perspektif Historis. Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial, 114.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. CV. Jejak

Annur, S. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan. Noerfikri.

Ansyar, M. (2017). Kurikulum: Hakikat, Fondasi, Desain & Pengembangan. Jakarta: Kencana.

Asmariani, A. (2014). Prinsip-prinsip Pengembangan Kurikulum Dalam Persepktif Islam. Jurnal Keislaman & Peradaban.

Baroa'h, S. (2020). Kebijakan merdeka belajar sebagai strategi peningkatan mutu pendidikan. Jurnal Tawadhu, 1063–1073.

Dzofir, M. (2020). Pendidikan Nilai dalam Pembelajaran PAI dan Implikasinya terhadap Perkembangan Moral Siswa (Studi Kasus di SMA I Bae Kudus). Jurnal Penelitian, 14(1), 77. https://doi.org/10.21043/jp.v14i1.7401

Fatin Rohmah Wahidah, E. J. (2021). Efektivitas Pelatihan Growth Mindset Pada SMA. Jurnal Psycho Idea, 103.

Guruh. (2018). Pengaruh Kompetensi Terhadap Kinerja Guru Pada SMK Kartika. Jurnal Ilmiah Manajemen Sumber Daya Manusia, 78.

Heryanti. (2018). Penilaian Hasil Belajar dan Karakter. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pengajaran, 118-120.

Ibrahim, Zainuri, A., & Kanada, R. (2023). Evaluasi Kurikulum Pendidikan: Memastikan Proses Pembelajaran Sesuai dengan Tujuan Pendidikan. Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 74–87. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/El-idare

Ina Eka Indriyani, R. J. (2023). Persiapan Implementasi Kurikulum Merdeka. Jurnal Universitas PGRI Mahadewa Indonesia, 99.

Indrayana, I. P. (2012). Penerapan Strategi Dan Model Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka Belajar. Bandung: Media Sains Indonesia.

Jamaludin, G. M. (2023). Implementasi Kebijakan Kurikulum merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 192.

Karyono, s. &. (2023). Persepsi Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Disekolah Dasar. Journal On Education, 163.

Kemdikbud. (2020). Kepmendikbud Nomor 719/P/2020 tentang Pedoman Pelaksanaan Kurikulum pada . Www.Kemdikbud.Go.Id,022651

Mathew B. Miles, A. M. (2014). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia (UI Press).

Nadhirin. (2015). Supervisi Pendidikan Interatif Berbasis Budaya. Yogyakarta: Idea Press.

Purnawanto, A. T. (2022). Perencanaan Pembelajaran Bermakna dan Assemen kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Pedagogy, Vol. 20 No.1.

Putri, S. A. (2023). Perkembangan Pendidikan Indonesia: evaluasi potensi implementasi merdeka belajar. Jurnal Of Information System and Management, Vol. 3(2).

Ramadina, E. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar. Mozaik : Islam Nusantara, Vol. 7 (2).

Restu Rahayu, R. R. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6313-6319.

Retno, B. (2023). Integrasi media Pembelajaran Pada Kurikulum Merdeka Belajar di Lingkungan Sekolah SMK. Juournal on Education, 189.

Sabrina Dyah Ratsyari, A. G. (2022). Kesiapan Sekolah padaImplementasi Merdeka Belajar. Jurnal Teknologi Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta, 3.

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Sardin, A. &. (2023). Evaluasi Pada Kurikulum Merdeka. Aceh: Edupedia Publisher.

Senge, P. M. (1996). Disiplin Kelima (Fifth Discipline). Jakarta: Bina Rupa Aksara.

Sherly, E. D. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. Urbangreen Conference Proceeding Library 1, 183-190.

Sugiyono. (2015). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Thamrin, M. I. (2023). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Dengan Pemahaman Konsep Dan Strategi Kurikulum Merdeka. Arunika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, Vol. 2(1).

Setyaningsih, K., Ibrahim, & Devi, F. (2022). Strategi Kepala Sekolah Sebagai Motivator Dalam Meningkatkan Prestasi Akademik Siswa di MA An-Nur Tebing Suluh Kec . Lempuing. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3).

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Zainuri, A., Ibrahim, Kanada, R., & Hidayat. (2023). Evaluasi Kurikulum Pendidikan : Memastikan Proses Pembelajaran Sesuai dengan Tujuan Pendidikan. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 64–73.

Downloads

Published

2023-12-15

How to Cite

Ibrahim Ibrahim, Mita Rolani, Alecia Septiana, Siti Nur Kholifah, & Nabila Kontesa. (2023). Persiapan Penerapan Kurikulum Merdeka Di Mi Al-Ihsan Palembang. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(1), 41–57. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.435

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.