Pemanfaatan Sarana Dan Prasarana Untuk Mendukung Diversitas Siswa Pada Sekolah Inklusi
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i2.810Keywords:
Inclusive Education, Facilities and Infrastructure, Student DiversityAbstract
Inclusive education requires facilities and infrastructure that support student diversity to ensure equal access to education for all. This research uses qualitative research with a case study research design. Qualitative research with a case study design is a form of qualitative research based on human understanding and behavior. This research uses data collection techniques using interviews, observation and documentation. The research results show that adequate facilities and infrastructure can create a safe, comfortable and conducive learning environment, can improve the quality of learning and develop various skills for student service in inclusive schools. This aims to support the development of each individual to create education that embraces student diversity.
Downloads
References
Abdussamad, H. Z., & Sik, M. S. (2021). Metode penelitian kualitatif. CV. Syakir Media Press.
Amaliani, R. et al. (2024) ‘Sarana dan Prasarana Sekolah Inklusi “ Kunci Sukses Pendidikan Inklusi “’, 10(January), pp. 361–366.
Amka (2020) Manajemen Sarana Sekolah Penyelenggara Inklusi, Nizamia Learning Center.
Andini, D. W., Rahayu, A., & Budiningsih, C. A. (2020). Pengembangan kurikulum dan implementasi pendidikan inklusi di sekolah dasar. PT Kanisius.
Aspahani, E. (2019) ‘Implementasi Pendidikan Holistik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Gita Bangsa Panongan Tangerang’, UIN Syarif Hidayatullah, pp. 1–185. Available at: https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/57400%0Ahttps://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/57400/1/CD TESIS.pdf.
Assyakurrohim, D. et al. (2023) ‘Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif’, jurnal.itscience.orgD
Ayibah, G. et al. (2022) ‘Manajemen Sarana Dan Prasarana Sekolah Inklusi Di Sekolah Dasar Negeri Gayungan Ii/423 Surabaya’, Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(3), p. 2.
Azman, Z. (2019) ‘Pendidikan Islam Holistik Dan Komprehensif’, Edification Journal, 1(1), pp. 81–95. Available at: https://doi.org/10.37092/ej.v1i1.85.
Azzahra, I. M. et al. (2022) ‘Learning facilities and infrastructure based on the characteristics of Children with Special Needs in inclusive education’, Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), pp. 169–190. Available at: http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/al-athfaal/article/view/14432 (Accessed: 8 March 2024).
Efendi, H. (2019) ‘Manajemen Sarana Prasarana Pendidikan Sekolah Inklusi dalam Rangka Mewujudkan Mutu Hasil Belajar Olahraga Anak Berkebutuhan Khusus di SMPN 2 Sewon Bantul Yogyakarta Tahun Pelajaran 2018-2019’, (September), pp. 137–145.
Firli, I., Widyastono, H. and Sunardi, B. (2020) ‘Analisis Kesiapan Guru Terhadap Program Inklusi’, BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1), pp. 127–132. doi: 10.30743/BEST.V3I1.2488.
Haryati, R. O. (2020) ‘Pengaruh Pemanfaatan Sarana dan Prasarana Terhadap Keberhasilan Belajar Peserta Didik’, pp. 1–7.
Hasanah, F., Mulawarman, W. G., & Masruhim, M. A. (2023). Manajemen Sarana dan Prasarana untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Inklusif. Jurnal Ilmu Manajemen dan Pendidikan, 3, 161-166.
Hidayat, Y. A., R., T. S. and Lusiana, E. (2022) ‘Optimalisasi pelayanan pada pemustaka penyandang disabilitas tunanetra di Perpustakaan Nasional Republik Indonesia’, Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(5), pp. 367–378. doi: 10.55904/NAUTICAL.V1I5.335.
Kebudayaan, K.P. dan (2018) ‘Prosedur Operasi Standar Pendidikan Anak Usia Dini Inklusif Sarana dan prasarana’, (021), pp. 1–19.
Nurfadhillah, S. (2021). Pendidikan Inklusi Pedoman bagi Penyelenggaraan Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusu. CV Jejak (Jejak Publisher).
Nurfadhillah, S. (2023). Pendidikan Inklusi Untuk Anak-Anak Berkebutuhan Khusus. CV Jejak (Jejak Publisher).
Nurhadi (2018) ‘Relasi Pendidikan Keluargasekolah Dan Lingkungan Masyarakat Dalam Membentuk Karakter Anak’, An-Nisa’, 11(1), pp. 105–116.
Satwika, Y. W. et al. (2019) ‘Efektivitas Pelatihan Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus Pada Guru Sekolah Inklusi’, PSIKOSAINS (Jurnal Penelitian dan Pemikiran Psikologi), 13(2), p. 109. doi: 10.30587/psikosains.v13i2.763.
Setiawan, A. D., & SETYOWATI, R. R. N. (2020). Pemenuhan Hak Peserta Didik Penyandang Disabilitas di SMA Negeri 4 Sidoarjo (Studi Akses Pendidikan Program Sekolah Inklusi). Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 8(2).
Setiawan, E. and Pascasarjana Kesejahteraan Sosial Fakultas, P. (2019) ‘Pendidikan Inklusif: Upaya Mewujudkan Kesetaraan Dan Non Diskriminatif Di Bidang Pendidikan Bagi Anak Dengan Disabilitas (AdD)’, Sosio Informa : Kajian Permasalahan Sosial dan Usaha Kesejahteraan Sosial, 5(3). doi: 10.33007/INF.V5I3.1776.
Suvita, Y. et al. (2022) ‘Kelengkapan Sarana dan Prasarana dalam Mendukung Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif’, Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(2), pp. 155–164. doi: 10.24036/jpkk.v6i2.601.
Toharudin, M. and Ghufroni (2019) ‘Peran kepala sekolah dalam mengelola sarana dan prasarana pembelajaran sekolah dasar inklusif’, Jurnal Dialetika jurusan PGSD, 9(1), pp. 104–117.
Ummah, R. et al. (2023) ‘Tantangan Atau Hambatan Dalam Menerapkan Pendidikan Inklusi’, Jurnal Madrasah Ibtidaiyah , 2(1), pp. 111–118. doi: 10.21070/MADROSATUNA.V3I1.2068.
Utami, M.N. and Putra, W.B. (2020) ‘Fasilitas Ruang Khusus Pada Sekolah Inklusi Binar Indonesia (Bindo) di Bandung’, Jurnal Arsitektur TERRACOTTA, 2(1), pp. 34–43. Available at: https://doi.org/10.26760/terracotta.v2i1.4289.
Zulfia, N. (2023) ‘Studi Analisis Proses Pembelajaran Inklusi untuk Anak Berkebutuhan Khusus di SDN Bangsalrejo Wedarijaksa Pati Tahun Pelajaran 2022/2023’.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, pembelajaran dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.