Penguatan Karakter Pada Siswa SDN 138 Gegerkalong Girang Melalui Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila

Authors

  • Wahyu Wahyu Universitas Pendidikan Indonesia
  • Feri Hidayat Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sarmita Anatasya Universitas Pendidikan Indonesia
  • Farah Aziizah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Maulia Depriya Kembara Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i2.842

Keywords:

Pancasila, Panccasila Values, Understanding of Pancasila, Character

Abstract

Pancasila is the foundation for society as well as an ideology to reflect the noble values contained therein. Pancasila as the foundation of life needs to be applied from an early age to build the character of the nation and state. However, at this time many children have not applied Pancasila as a foundation in behavior. The purpose of this study is to determine the level of ability and understanding of grade IV elementary school children about the insight and cultivation of Pancasila values as a foundation in behavior. This research uses Mixed Methods, namely mixed methods, quantitative then qualitative sequential explanatory types to strengthen the main data. The data obtained from this research is based on observation, material provision, questioning, and documentation. The results of research on the understanding of Pancasila in elementary schools have not run optimally because there are obstacles in accepting the learning provided and the character of students who are still not in accordance with the values of Pancasila. In addition, there was a slight increase in knowledge about Pancasila after the material was given.

References

Antari, L. P. S. A., & Liska, L. de. (2020). Implementasi nilai-nilai Pancasila dalam penguatan karakter bangsa. Jurnal Widyadari, 21(2), 676-687. https://doi.org/10.5281/zenodo.4049444

Amalia, F., & Najicha, F. U. (2023). Penerapan nilai-nilai Pancasila dalam membangun karakter bangsa. Jurnal Global Citizen: Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 12(1), 1-6.

Anggraini, T., Wulandari, A., Bella, H. S., Anggraini, T. W., & Fetriasih, R. (2023). Dampak lingkungan sosial terhadap perkembangan psikologi anak. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(4), 216-225.

Azhari, D. S., Afif, Z., Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian mixed method research untuk disertasi. INNOVATIVE: Journal of Social Science Research, 3(2), 8010-8025.

Billah, H. U., Yunita, M. A., Pratama, M. A., & Kembara, M. D. (2023). Kesadaran berpancasila dalam mempertahankan identitas nasional. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 113-121.

Dwiputri, F. A., & Anggraeni, D. (2021). Penerapan nilai Pancasila dalam menumbuhkan karakter siswa sekolah dasar yang cerdas kreatif dan berakhlak mulia. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1267-1273.

Fitri, K. A. N. (2021). Pengaruh lingkungan masyarakat terhadap pengembangan karakter anak usia dini. Jurnal Audi: Jurnal Ilmiah Kajian Ilmu Anak dan Media Informasi PAUD, 6(2).

Jannah, H. M., Qolbi, I. N., Fuadi, N. N., & Kembara, M. D. (2023). Korelasi penegakkan etika Pancasila dalam mengatasi kasus kekerasan seksual di kampus. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Filsafat, 1(2), 76-88.

Justan, R., Margiono, M., Aziz, A., & Sumiati, S. (2024). Penelitian kombinasi (mixed methods). ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 3(2), 253-263.

Kembara, M. D., Hadian, V. A., Rozak, R. W., Nugraha, D. M., Islami, M. F., & Parhan, M. (2021). Perilaku Sunda sebagai entitas karakter kebangsaan yang terancam hilang. Jurnal Studi Budaya Nusantara, 5(1), 14-26.

Octavian, W. A. (2019). Upaya peningkatan pemahaman nilai Pancasila terhadap siswa melalui kegiatan penyuluhan. Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 6(2), 199-207.

Putri, N. N. A., Avianika, K. A., & Kembara, M. D. (2023). Peran Pancasila sebagai upaya membangun etika anak berkebutuhan khusus di masyarakat. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Filsafat, 1(2), 89-96.

Regiani, E., & Dewi, D. A. (2021). Pudarnya nilai-nilai Pancasila dalam kehidupan masyarakat di era globalisasi. Jurnal Kewarganegaraan, 5(1), 30-38.

Sunarno, S., Rukmini, B. S., & Puspita, A. M. I. (2023). Living values education program untuk meningkatkan karakter nasionalisme siswa sekolah dasar dalam pembelajaran PPKN. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 72-78.

Yanuar, G. F., Kembara, M. D., Rodihati, R., & Hakim, S. A. N. (2023). Pengetahuan pelajar tentang nilai-nilai Pancasila untuk mempertahankan ideologi negara. Garuda: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Filsafat, 1(1), 55-69.

Published

2024-05-24

How to Cite

Wahyu Wahyu, Feri Hidayat, Sarmita Anatasya, Farah Aziizah, & Maulia Depriya Kembara. (2024). Penguatan Karakter Pada Siswa SDN 138 Gegerkalong Girang Melalui Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(2), 238–245. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i2.842

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.