Peran Guru Dalam Mendorong Inovasi Siswa Melalui Metode Pembelajaran Berbasis Proyek
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i3.966Keywords:
Innovation, project-based learning method, teacher roleAbstract
This study aims to explore the role of teachers in encouraging student innovation through project-based learning methods in junior high school. This study uses a descriptive research approach to understand the experiences and views of teachers and students. The data used is qualitative data. The subjects of this research are Madrasah teachers, namely junior high schools, namely MTsS SA Al-Mukarrim. Data collection techniques and instruments through interviews, observations, and document studies. Based on the research, the findings show that teachers have an important role as facilitators, mentors and supervisors in the learning process. Teachers encourage students to experiment, identify problems, and design problem solving. The application of learning approaches is very effective for teachers in developing students' creativity, critical thinking, and innovation through project-based learning methods.
Downloads
References
Aprilia, M., & Mustika, D. (2024). Implementation of the teacher's role in implementing the Kurikulum Merdeka in elementary school. Inovasi Kurikulum, 21(2), 583-594.
Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M., & Palincsar, A. (1991). Motivating Project-Based Learning: Sustaining the Doing, Supporting the Learning. Educational Psychologist, 26(3&4), 369-398.
Buchari, A. (2018). Peran guru dalam pengelolaan pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra', 12(2), 106-124.
Eka. (2023). Pembelajaran Berbasis Proyek dan Manfaat Penerapannya di Kelas. Diakses pada 28 April 2024 dari https://guruinovatif.id/artikel/pembelajaran-berbasis-proyek-dan-manfaat-penerapannya-di-kelas
Hosnan, M. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesia.
Kemendikbud. (2013). Permendikbud No. 81A Tahun 2013 tentang Implementasi Kurikulum. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Khoirudin, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Aksi Dan Reaksi Gaya Smk Negeri 7 Surabaya. JPTM, 11(01), 38–43.
Nuraini, U. (2023). METODE PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK. Manajemen Kelas Berbasis Outcome Based Education (OBE).
Nurmayanti, S., & Doyin, M. (2019). Implementasi Metode Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 9(1), 44-52.
Putra, R. S. (2019). Pembelajaran Berbasis Proyek: Suatu Upaya untuk Meningkatkan Keterampilan Abad 21. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Terpadu, 1(2), 70-78.
Rais, M. (2010). Project-Based Learning: Inovasi Pembelajaran yang Berorientasi Mutu. Makalah disajikan dalam Seminar Nasional Pendidikan di Universitas Negeri Makassar, Makassar, 24 November 2010.
Ramadanti, V. et al. (2022). Peran Guru dalam Menanamkan Jiwa Kreatif dan Inovatif Berwirausaha Peserta Didik melalui Pembelajaran Prakarya. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, Vol(Nomor 2), Desember.
Siswanto. (2013). Etika Profesi Guru Pendidikan Agama Islam. Surabaya: CV Salsabila Putra Prataama.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Wibowo, A., & Saptono, L. (2017). Implementasi Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Sains, 5(2), 42-48.
Zein, M. (2016). Peran guru dalam pengembangan pembelajaran. Inspiratif Pendidikan, 5(2), 274-285.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, pembelajaran dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.